עצה ממיליארדר:  אם הייתי מקים עסק חדש באמנות – זה מה שהייתי עושה | מאת הרצל ישראל

לכתבתי הקודמת “חוויות אישיות באמנות דיגיטלית – כסף כן גדל על העצים” קבלתי 20 תגובות:

15 מהתגובות היו של קוראים שכתבו שלא הבינו את נושא הכתבה. עניתי להם שגם אני לא בדיוק מבין.

5 מהתגובות היו של קוראים שהתלהבו, התעניינו מאוד, ובקשו שאכתוב כתבת המשך עם עוד פרטים על הנושא. ולבקשתם אני כותב כתבה זו.

בשיטוטי ברשת , מצאתי  מספר כתבות עם מגמות הפוכות לעתיד ה-NFT, ומאחר ואיני יודע מי מהכותבים צודק, אסכם אותן עבורכם.

מספר מילות הסבר נוספות על מטבעות קריפטוגרפיים      

בלוקצ’יין היא הטכנולוגיה שעליה מבוסס המטבע הדיגיטלי ביטקוין, וחוזים חכמים הם למעשה תוכנה המוציאה לפועל חוזה עסקי באופן אוטומטי לפי תנאים שנקבעו מראש.

NFT הם טוקנים ייחודיים המייצגים נכסים, למשל – יצירת אמנות דיגיטלית, מוסיקה או סרטים. את הטוקנים האלה, שנקראים גם ניפטיז, אפשר לקנות ולמכור, כמו נכסים פיזיים, והעסקות האלה נרשמות בבלוקצ’יין, שמאפשר לאחסן מידע באופן מבוזר, ללא גורם מרכזי שאחראי על כך. 

למשל, אם אמן מציע למכירה עבודה באמצעות ניפטיז, הרוכש יכול לקנות טוקן שמייצג את היצירה ואז הוא יכול להוכיח את האותנטיות ואת הבעלות על היצירה הדיגיטלית באמצעות בלוקצ’יין.

עתיד מזהיר – עצה מהמיליארדר מארק קיובן: אם הייתי מקים עסק חדש – זה מה שהייתי עושה

המיליארדר שעשה את הונו בתחילת עידן האינטרנט מספר איזו טכנולוגיה היא בעיניו הדבר הגדול הבא.

מארק קיובן הוא מיליארדר ואחד המשקיעים הידועים בעולם. מה הוא היה בוחר לעשות אם היה מקים כיום עסק חדש?

קיובן נהפך למיליארדר רגע לפני שבועת הדוט.קום התפוצצה. ב-1995 הקים קיובן יחד עם חבר פלטפורמה של רדיו אינטרנט שנקראה ברודקאסט.קום. ארבע שנים לאחר מכן המיזם נרכש על ידי יאהו תמורת 5.7 מיליארד דולר במניות, וקובן נהפך לאיש עשיר מאוד. מאז הוא הספיק להשקיע במאות חברות מצליחות.

אם קיובן היה מקים כיום חברה, הוא היה בונה אותה סביב טכנולוגיה חדשה יחסית – בלוקצ’יין, שלדבריו מזכירה לו את הימים של תחילת האינטרנט, ועל שני דברים הקשורים לטכנולוגיה הזאת: חוזים חכמים או באנגלית  -NFT (non-fungible tokens).

“זה כמו הימים הראשונים של האינטרנט – שוב מהתחלה”, אמר קיובן לג’סטין קן בפודקאסט The Quest.      “אני חושב שזה יכול להיות משהו ענק”. קיובן עצמו כבר הרוויח כסף מטוקנים כאלה בכך שערך מכירה פומבית של נכסים דיגיטליים ברשת.

קיובן צופה כי הטוקנים הייחודים “ישבשו” את תעשיית המוסיקה והסרטים, כלומר, יכניסו חידוש משמעותי שישנה את התעשיות האלה בצורה עמוקה. לדבריו, התחום יגדל משום ש”בני דור ה-Z מעריכים נכסים דיגיטליים יותר מכל דבר, מלבד אולי בית, אוטו והטלפון שלהם. אחרי הדברים האלה, זה דיגיטלי. הם הולכים להעריך משהו דיגיטלי לפני שהם יקנו משהו פיזי”.

עוד דעה חיובית – באחרונה נעשו עסקות חדשות ברשת: סרטון קצר של ההטבעה המפורסמת במשחק הכדור-סל, של לברון ג’יימס, נמכר ב–208 אלף דולר. מם אינטרנטי ידוע – האנימציה Nyan Cat, שבה חתול מותיר אחריו שובל בצבעי הקשת – נמכר בכ–600 אלף דולר. לקניית הציוץ הראשון בטוויטר, ממקלדתו של מייסד הרשת החברתית, ג’ק דורסי, הוגשה הצעת מחיר בסך 2.5 מיליון דולר.

העסקות האלה, מסמנות את רגעי הפריצה של טכנולוגיה שבאמצעותה יכולים אנשים לקנות ולסחור בבעלות על נכסים דיגיטליים. זו בעלות שטיבה, המעורפל מעט, שונה בתכלית מזו של הבעלות המוכרת לנו, על חפצים פיזיים או נדל”ן – אבל היא קורצת לאספנים מזן חדש.

בתחילת מארס נמכר סרטון וידאו ארט בן עשר שניות של Beeple תמורת 6.6 מיליון דולר, לאחר שנקנה חודשים ספורים קודם לכן ב–67 אלף דולר. לחגיגה המוזיקאית הצטרפה גריימס, בת הזוג של אילון מאסק, כשהרוויחה כמעט 6 מיליון דולר לאחר שבמשך 48 שעות העמידה למכירה דימויים וסרטונים שיצרה עם אחיה. להקת קינגס אוף ליאון (Kings of Leon) הודיעה שהיא מעמידה את האלבום הקרוב שלה למכירה באמצעות  NFT 

 

הטבעה שהיא השקעה

 בבורסת NBA Top Shots אפשר “לקנות” מהלכי כדורסל היסטוריים ולהיות “הבעלים” שלהם, כמו במקרה ההטבעה של לברון ג’יימס. הרוכש, ג’סי שוורץ, מסר למגזין “The Hustle” מעין הסבר לעסקה: “המשפחה שלי חושבת שהשתגעתי, אבל אף פעם לא הייתי טיפוס שמשקיע בדברים מסורתיים”. שוורץ, אם כך, רואה ברכישה שלו השקעה.

באתר CryptoSlam שעוקב אחר מחזורי הפעילות בבורסות ה–NFT המובילות, נמצא כי ב–2020, הענף גדל פי שלושה לעומת השנה הקודמת, ל–250 מיליון דולר בהיקף מסחר, אבל בפברואר 2021 לבדו, השוק גדל ב–400% נוספים. הבורסה הפעילה ביותר היא של סרטוני ה–NBA, עם עסקות ב–251 מיליון דולר בחודש אחד.

 

Beeple’s piece “2 Crossroad” sold for $6.6 million on Nifty Gateway

דעה שונה מובעת בכתבה מתוך אתר בלומברג –  “האם ההתלהבות צפויה להתפוגג בקרוב?”

לטענת בלומברג – מחירי ה-   NFTנפלו ב-70% – פורסם ב-04.04.21.

בפברואר האחרון הגיע המחיר הממוצע של הטוקנים הדיגיטליים לשיא של יותר מ-4,000 דולר, ובחודש מרץ נמכרה יצירת אמנות דיגיטלית ב-70 מיליון דולר ■ האם ההתלהבות צפויה להתפוגג בקרוב?

לטענת בלומברג מחירי ה-NFT אותם נכסים נדירים כמו יצירות אמנות דיגיטליות או סרטונים של רגעי ספורט חשובים, צונחים, מה שמעלה שוב את השאלה אם השוק הזה אינו אלא שיגעון חולף. 

המחיר הממוצע של NFT – אסימונים דיגיטליים המאומתים בטכנולוגיית בלוקצ’יין – צנח בכמעט 70% מהשיא שאליו הגיע בפברואר, של יותר מ-4,000 דולר, כך לפי האתר Nonfungible.com, שעוקב אחר מגוון של שוקי NFT 

העניין ב-NFT הגיע לשיא במארס האחרון, כשיצירת אמנות של מייק וינקלמן – האמן הדיגיטלי המוכר בשם ביפל (Beeple) –  נמכרה ב-69.3 מיליון דולר. היו שטענו כי הסכום הגבוה הזה מעיד שהשוק נמצא בידי משקיעים שמונעים מאווירת התמריצים וכי ההתלהבות צפויה להתפוגג במהרה. אחרים שחקרו את הטכנולוגיה טוענים כי השימוש בבלוקצ’יין כדי לאמת את הנכסים היא חדשנות שתשרוד, ולא סתם שיגעון חולף. 

 

לסיכום – מכירות נכסים דיגיטליים מבוססי בלוקצ’יין החלו כבר ב-2018, כשעשרה אספנים שילמו מיליון דולר עבור תמונה דיגיטלית של ורד. כיום, ציוצים, סרטוני כדורסל ואפילו דמויות קומיקס דיגיטליות, נסחרים כNFT 

חברות רוצות כעת להרחיב את מגוון השימושים של האמנות הדיגיטלית בטכנולוגיה. הסיכון הוא שאמנות דיגיטלית עלולה להיות בועתית, אבל לא רק אמנות אלא גם מוזיקה וסרטונים הופכים מהר למיזמי NFT , לדברי קתלין ברייטמן, מייסדת משותפת של פלטפורמת הבלוקצ’יין טזוס. לדבריה, נבדקת אף אפשרות להלוואות תמורת NFT עם זאת, יש לא מעט סיכונים ב-NFT בין אם זו ירידת מחירים פתאומית, הונאות או מניפולציות. כפי שהזכרתי, אף שהטכנולוגיה הזאת כבר בת כמה שנים, בימים אלה היא נהנית מאור הזרקורים העולמי, ומבטיחה לשנות את ענף האמנות– או לחלופין להישכח במהרה, כמו טרנדים אחרים שקדמו לה.

תגובות