סיור גרפיטי בשכונת פלורנטין | מאת ישראל הרצל

חברתי עליזה הוזמנה לסיור גרפיטי בשכונת  פלורנטין מטעם הסתדרות המורים. ברגע האחרון התפנה מקום ויכולתי להצטרף. אני נותן לכם במאמר זה הצצה אל הגרפיטי והרחובות הצבעוניים של  שכונת  פלורנטין בתל אביב.

בדומה לברלין, ניו יורק, מקסיקו סיטי וברצלונה, גם בשכונת פלורנטין בתל אביב פזורים ציורי קיר ססגוניים. ניתן למצוא אמנות רחוב באזורים רבים בתל אביב, בירושלים, בחיפה, בנתניה ובעוד ערים בארץ. אבל בשכונת פלורנטין יש את הצפיפות הגבוהה ביותר של גרפיטי.

אני חובב גרפיטי ואומנות רחוב. ביקרתי ברבות מבירות האמנות בעולם. לפעמים אני מחפש את השכונות הססגוניות שמנוקדות בציורי קיר ואומנות רחוב.  הייתי בנסיעותי בסיורי גרפיטי מאורגנים בברלין, ניו יורק, מקסיקו סיטי וברצלונה.

 

מהו ציור גרפיטי?                      

אפילו בהגדרת “גרפיטי” יש חילוקי דעות בהגדרה, לפי גוגל סייטס , האקדמיה ללשון העברית ואתר אאוריקה: “גרפיטי” הם ציורים הנעשים על גבי רכוש ציבורי ופרטי. גרפיטי היא אמנות, ציור או כתובות. לפי ויקיפדיה, מילון מילוג, אתר המכלול ומדריכת הטיול: גרפיטי הוא כל כתובת אותיות שנעשית מתוך כוונה להביע רצון כלשהו, עמדה, דעה או ביטוי עצמי. 

יש הרואים בגרפיטי אקט של ונדליזם, אחרים רואים בציורים על הקירות סוג של אמנות עממית – אמנות רחוב. מעניין לציין כי קית’ הרינג, אחד האמנים העכשוויים המצליחים  בארצות הברית, החל את דרכו כצייר גרפיטי ודמותו של “התינוק הזוהר” שלו, שקישטה בסוף שנות ה-70 תחנות רבות של הרכבת התחתית בניו יורק, הפכה אותו למפורסם, לא רק בין ציירי הגרפיטי אלא בעולם העיצוב והאמנות בכלל.

 

סיור גרפיטי בשכונת פלורנטין

אנחנו הצטרפנו לסיור גרפיטי משגע עם המדריכה עליזה סלומונוביץ שסיפרה על השכונה.

פלורנטין היא שכונה בדרום תל אביב, ישראל, לזכרו של דוד פלורנטין, יהודי יווני שרכש את הקרקע בסוף שנות 1920. פיתוח של האזור היה בהשראת קרבתו למסילת הרכבת יפו – ירושלים. השכונה ברובה אוכלסה ע”י יהודים מזרחיים בעלי הכנסה נמוכה, פלורנטין אוכלס בהתחלה בעיקר ע”י מהגרים יהודים עניים מצפון אפריקה, בולגריה, טורקיה, יוון, ובוכרה. כמו בחלק גדול של דרום תל אביב, במשך עשורים האזור סובל מריקבון ועוני. לעומת זאת, כיום הוא גם מושך אליו הרבה תושבים צעירים ואומנים, והשכונה קשורה גם לאורח חיים בוהמי. רחובות השכונה מנוקדים בסדנאות מסורתיות של תופרות או סנדלרים מקומיים, מכוני קעקועים, סדנאות אומן, בתי קפה ומסעדות עכשוויות לצד מסעדות ביתיות של אוכל פשוט וטעים. האזור ידוע בזכות סצנת האמנות התוססת שלה. עם הגעתה של הקהילה הבוהמית ופתיחת סדנאות אומנים רבות בשנות ה-90, התמהיל של מוסכים, מבנים נטושים באזור משך אמנים רבים שהשתמשו בקירות מתפוררים כקנבס ליצירות גדולות.

המדריכה עליזה כמובן הזכירה את בנסקי והשוותה אותו לפיקאסו. 

לאמנות רחוב בפלורנטין יש לעיתים מסר פוליטי חזק. אספר על שתי עבודות מעניינות עם מסר חזק:

הראשונה – רצח יצחק רבין:

בפינת שדרת וושינגטון ופלורנטין, ניתן למצוא את ציור הקיר של רצח רבין שצויר ע”י יגאל שתיים.

ציור הקיר מתאר את הרגע של רצח רבין, כאשר יגאל עמיר ירה ברבין מטווח קרוב. שתיים צבע כאילו ראה דרך מצלמות אבטחה של האירוע, בשחור לבן ומעט מטושטש.

 

השניה – מועדון ה-27:

האמן יהונתן כיס -לב, צייר בשנת 2014 את היצירה, בגינת בן-עטר שבשכונת פלורנטין. 

היצירה נעשתה בעזרת שבלונות גדולות שהכין כיס – לב מבעוד מועד, מה שיוצר את ההצללה ושני הצבעים בפני הדמויות.  לאחר שהתמקמה לה היצירה במרכז הקיר, נוספו עוד ועוד יצירות של אמנים אחרים מתחתיה, וכיום זה קיר גרפיטי עשיר ומעניין של הרבה מאמני השכונה. הגרפיקה היא 3 מ’ גובה על 7 מ’ רוחב, ומתאר שבעה אמנים מ“מועדון ה-27”, רשימה של מוזיקאים פופולריים, אמנים, או שחקנים שמתו בגיל 27.

 בציור מצוירים: (משמאל לימין), בריאן ג’ונס, ג’ימי הנדריקס, ג’ניס ג’ופלין, ג’ים מוריסון, ז’אן-מישל בסקיאט, קורט קוביין ואיימי ויינהאוס. 

סיורנו הסתיים בביקור במוזיאון הלח”י, המצוי בשכונה.

גרפיטי מועדון ה-27

 

כמה מילים על אמני רחוב בישראל

יותר ויותר אמני רחוב ישראלים זוכים להכרה, כשחלקם הוזמנו לצייר את עמדותיהם בצבעים עזים בערים שונות ברחבי העולם. אמני רחוב אחרים קיבלו הזדמנות להציג את עבודותיהם במוזיאונים וגלריות כמו שי ליטמן “Tra”, אמן רחוב ישראלי בשנות העשרה לחייו שכיכב בסרט תיעודי והציג במספר תערוכות, או אמן הרחוב והמעצב הישראלי Pilpeled (ניר פלד) שאיחד כוחות עם מותגים שונים, ביניהם Absolute Vodka. 

מספר אומנים מכובדים ומוכרים שזכו להכרה בינלאומית כשלכל אחד מהם סגנון אמנותי ייחודי:

דדה (Dede) – אחד מאמני הרחוב הישראלים הידועים ביותר שזכה גם להכרה עולמית. הוא אוהב להטיל ספק באורח החיים האורבני והמוסכמות החברתיות דרך יצירותיו. כיום ניתן לראות את עבודותיו בגלריות ובמוזיאונים רבים ברחבי העולם. 

ניצן מינץ – ניצן היא משוררת חזותית שידועה בשירי הגרפיטי שלה, שהם למעשה הפרשנות שלה על החיים, החברה והפוליטיקה. 

Broken Fingaz – שלושת אמני הרחוב העומדים מאחורי  המותג הם אחד מצוותי הגרפיטי הידועים ביותר בישראל ואוהבים להשתמש בצבעים חזקים ודימויים פרובקטיביים. רבות מיצירותיהם נוצרו בהשראת איורי חוברות הקומיקס משנות ה -80 ומשלבים הומור וארוטיקה. 

מיוריאל כהן Murielle –למיוריאל סגנון ייחודי המשלב דיוקנאות בהשראת תרבות הפופ שמלווים בתובנות שונות. היא מציירת את דיוקנאותיה הצבעוניים ומוסיפה משפט המתאר את מחשבות דמויותיה. 

עדי סנד Adi Sened -היה צייר רוב חייו. את הדמויות הקטנות שלו שנקראות “קופסונים” הוא יוצר בעזרת שבלונות. הקופסונים הם בני אדם או בעלי חיים קטנטנים שמתקשרים עם סביבתן בצורה הומוריסטית.

ישנם עוד מגוון אומני רחוב  ידועים בארץ: Know Hope, Arad Levy, Imaginary Duck, Dioz, Rami Meiri, Michal Rubin ועוד…

תגובות