גדר חשמלית לכלב – האם באמת יש בכך צורך?

בעלי בתים פרטיים המחזיקים בחצר גדולה, ירצו לעשות הכל בכדי לוודא שכלבם לא עובר את הגדר, בורח ומסכן את עצמו. בין היותר, צצים פתרונות שונים שמטרתם לענות על הצורך הזה. גדר חשמלית לכלב למשל פועלת כך שכאשר הכלב מתקרב אליה, יחוש בזרם חשמלי קל המשדר לכלב שכעת הגיע הרגע לעצור ולא להתקדם עוד. האם באמת יש בכך צורך ואיך עושים שימוש נכון בגדר הזו? הכל, במאמר שלפניכם.

מתי גדר חשמלית לכלב היא הפתרון?

מאמרים רבים התפרסמו בנושא גדר חשמלית לכלב בה משתמשים במקרים מסוימים בכדי לאלף את הכלב ולהחדיר בו משמעת. בהתאמה לכך, נשמעים קולות רבים הטוענים שמדובר באמצעי מיותר, ואחרים מדברים על כך שכמו כל אמצעי חינוך אחר יש לתת תשומת לב יתרה לכלב ולתגובותיו לאמצעי, ולעצור לפני שהכלב יפתח טראומות, התגוננות ותוקפנות בשל הזרמים.

במאמרים שונים פורטו מקרים בהם השימוש בגדר הביא להתנהגות תוקפנית מצד הכלב, במקרים רבים מדובר בכלב זכר שלבש את הקולר החשמלי, שהרגיש את הזרם כשהוא התקרב מאוד לטווח המותר לו. במקרים אחרים הכלבים קיבלו את הזרם לפני שפיתחו התנהגות תוקפנית ובמקרה נוסף, לא היה ברור מתי הופיעה ההתנהגות התוקפנית – אם לפני הזרם או לאחריו. 

המשמעות היא שכאב סביר להניח, גורם להתנהגות תוקפנית הן לבעלי חיים וכמובן, לבני אדם. כך, יש לבחור בקפידה את סוג הגדר ולבחון היטב האם מלכתחילה יש בה צורך. ישנם כלבים שזה יהיה הפתרון היחיד עבורם, אך כדאי לעבור כברת דרך לפני שמחליטים להשתמש בה. ישנן דרכים נוספות להחדיר משמעת בכלב;

  • כלוב אילוף שמלא בכל הטוב שהכלב שלכם אוהב; ממתקים, שמיכות, צעצועים שיגרמו לו להיכנס פנימה מרצונו החופשי.
  • חטיפים שהכלב שלכם תמיד ישמח לקבל לאחר שהוא מבצע פעולה רצויה – עוצר לפני מעבר חציה, מביא את הכדור, מטיל את מימיו בחוץ ולא בבית, ועוד. 
  • סבלנות – הכלבים שלנו הם הילדים הפרוותיים הקטנים והאהובים שלנו, ובדיוק כמו ילדים אנושיים יש לנהוג בהם בסבלנות יתרה, לעודד אותם כשהם מקשיבים לנו וללמד אותם מה נכון, ומה לא. ככל שתהיו סבלניים יותר כך תראו תוצאות מהירות וטובות יותר. 

אז מה נלמד מכל זה?

לסיכומו של דבר אין ספק שקיים ויכוח בנוגע ליעילותה של גדר חשמלית לכלב ובסופו של דבר אין תשובה חד משמעית. יש לקחת בחשבון שהשימוש במערכת הזו עלול להוביל לתוצאה הפוכה לחלוטין. כשהמטרה היא להעניק לכלב סביבה בטוחה ונעימה, מלונה לכלב המאובזרת בשמיכות וצעצועים היא התחלה טובה, דרך נפלאה ללמד אותו מהם הגבולות של ביתו ועד לאן יוכל להתקדם. תוך כדי, הוא יתרגל לכך ולא ינסה למשוך את עצמו רחוק מידי. 

תגובות