לאחר שנתיים של טיפול מסור בידי צוות פארק כפר סבא עשרות צבים בסכנת הכחדה שוחררו לטבע

לאחר שנתיים של טיפול מסור בידי צוות פארק כפר סבא עשרות צבים בסכנת הכחדה שוחררו לטבע בכפר סבא

מרגש: מבצע שחרור צבים לטבע מסוג צב יבשה מצוי, בוצע ביער קפלן. כ-60 צבים שוחררו עד כה בשטחים פתוחים ברחבי כפר סבא, בעקבות חיים בשבי בבתים. הפרויקט בשיתוף פארק כפר סבא, עמותת “למען חיות הבר”, אגף קיימות וחדשנות, היחידה האזורית לאיכות הסביבה בשרון ורשות הטבע והגנים.

 

  • הצטרפו אלינו לקבוצת ווטסאפ לקבלת החדשות, האירועים החשובים והמבצעים השווים בכפר סבא – לחצו כאן

  • כפר סבא שלנו – הקבוצה הגדולה, המובילה והמשפיעה בכפר סבא בפייסבוק – לחצו כאן להצטרפות

 

עד לפני כ-20 שנה, היה צב היבשה המצוי נפוץ מאוד בנוף הארץ ישראלי, עם זאת בשל הפיתוח האורבאני המואץ וכן בשל לקיחת רבים מהצבים לגידול בבתים, מוגדר כיום הצב כחיה בסכנת הכחדה.

רפי סער, ראש העיר כפר סבא: “כפר סבא התברכה במגוון פורה של בעלי חיים ותפקידנו לשמור על אותו מאזן אקולוגי עדין בעיר ובסביבתה. לשמחתי, הודות למאמצי הסברה של כלל השותפים בפרויקט החשוב, גילו תושבים רבים רגישות נפלאה ומסרו את הצבים שברשותם כדי להשיבם לטבע

הנהלת הפארק העירוני כפר סבא התגייסה לפרויקט החשוב וטיפלה בעשרות הצבים במסירות ורגישות במשך שנתיים. צבים, כמו כל חית בר, מיועדים לחיות במקום הטבעי להם, ולכן אני קורא לכל מי שנתקל בצב – לא לאסוף אותו לביתו. יחד נמנע את היכחדותה של החיה הנפלאה הזו”.

לפני כשנתיים פרסמה העמותה למען חיות הבר קריאה לתושבים לשחרר את הצבים שהם מחזיקים בבתיהם. “עבור הצבים, החיים בבית הרסניים מאוד. החיים בשבי אינם בריאים לצב שפעמים רבות מתפתח בצורה לא תקינה, עקב מזון לא מתאים, חוסר בתאורה וגורמים נוספים. תושבים רבים נענו לקריאה ומסרו את הצבים לעמותה שטיפלה בהם במסירות עד שניתן היה לשחררם לפי היתר רשות הטבע והגנים” כך מספרת הדס מרשל ברוך, אקולוגית היחידה אזורית לאיכות הסביבה בשרון.

מנהל הפארק, מוטי מורי, שהתגייס לפרויקט הקים יחד עם צוות הפארק ובני נוער מתנדב, בית גידול לצבים שמדמה את החיים בטבע ומגן על הצבים מפני טורפים. במהלך השנתיים האחרונות, הופקדו על הטיפול בצבים עובד בפארק העירוני ומתנדב – שניהם מתמודדים עם תסמונת דאון, שהאכילו ודאגו לכל צורכיהם במסירות רבה.

הצבים הגיעו קטנטנים, בגרו וגדלו בצבייה בפארק וכעת בחרנו לבצע את השחרור כי תקופת האביב היא הזמן בו הצבים בשיא הפעילות בשל שפע צמחי הבר” מספרת מרשל.

בחרנו בתלמידים ללוות את כל התהליך וגם את השחרור המשמח של הצבים שבגרו, מספרת הדס קרואני, רכזת חינוך לקיימות בעיריית כפר-סבא. תלמידי כיתה ח’4 בחטיבת שרת הגיעו לפארק להכין את הצבים לשחרור – סימנו, מדדו ושקלו את הצבים וכן נתנו לכל אחד מהם שם לצורך המעקב אחריהם בטבע. בנוסף, הכינו תלמידי הכיתה יחד עם אב הבית מכסות לשימוש הצבים בטבע, חלקם מצוידים באיורים וברכות מרגשות

גם לאחר שחרורם לטבע, ימשך המעקב אחר הצבים ובדיקת מצבם הבריאותי על מנת להמשיך ולהבטיח את שלום הצבים בטבע העירוני.

בנוסף, כחלק מפרויקט הגנה ושחרור הצבים לטבע, תלמידי חטיבת שרת מגויסים גם לקידום קמפיין הסברתי בקרב תושבי העיר וקוראים לכולנו לא לאסוף חיות בר הביתה – זה מנוגד לחוק ופוגע בבעלי החיים. על כולנו לשמור על הצבים במרחבי הטבע העירוני.

רואים צב ביער קפלן? צלמו אותו ושלחו למייל של אגף קיימות וחדשנות hadaski@ksaba.co.il

תגובות