נתפסת עם סמים? מה עושים?

נתפסת עם סמים? מה עושים?

על פי פקודת הסמים המסוכנים חל איסור על צריכה, גידול, ייצור, פרסום, שיווק ומכירה (למעט בעלי אישור מוכר לגידול וצריכת מריחואנה רפואית) של סמים המוגדרים כמסוכנים, ביניהם: מריחואנה, חשיש, אקסטזי, קוקאין, קודאין, הרואין, קראק וסמים נוספים הרשומים בפקודה. 

מה קורה במידה ונתפסתם עם סמים? ראשית כל יש לציין שהחוק מבחין בין סוגים שונים של עבירות, אשר לכל אחת דרגת חומרה שונה וכתוצאה מכך, גם ענישה שונה. בנוסף החוק מבחין בין החזקה וצריכה לשימוש עצמי לבין החזקה וצריכה שלא לשימוש עצמי ועל כך נרחיב. 

שימוש עצמי – מה המשמעות?

החוק מבחין ביין החזקה וצריכה לשימוש עצמי לבין החזקה וצריכה שלא לשימוש עצמי, כאשר הבחנה זו תלויה הלכה למעשה בסוג ובכמות הסם. הכוונה היא שאם נתפסתם עם קנאביס עם כמות שעולה על הכמות המוגדרת בחוק ככמות לשימוש עצמי, אתם עשויים למצוא את עצמכם מואשמים בהחזקת סם שלא למטרת שימוש עצמי. המשמעות של זה תבוא לידי ביטוי בעיקר בענישה. במידה והואשמתם בסחר אתם מסתכנים בענישה מקסימלית של 20 שנים בכלא, בעוד שהענישה המקסימלית עבור צריכה למטרת שימוש עצמי היא שלוש שנים בלבד.

נתפסתי עם סמים – למה עלי לצפות?

שוב, ההבדל טמון בסוג ובכמות הסם. עם זאת נניח שתפסתם עם קנאביס בכמות שמוגדרת על פי החוק כשימוש עצמי, קחו בחשבון שכיום ננקטת מדיניות חדשה של אי הפללה, כלומר במקרה זה סביר להניח שתקבלו קנס מנהלי והפללה תהיה המוצא האחרון, כאשר החוק מבדיל בין בגירים לבין קטינים. 

בגירים וקטינים שנתפסו עם סמים – מה ההבדלים?

כבגירים שנתפסו בפעם הראשונה תקבלו רק קנס מנהלי. בפעם השנייה תקבלו קנס מנהלי כפול, בפעם השלישית יסגרו לכם את התיק על ידי הסדר מותנה בכפוף להודאה ולשילוב כלים נוספים, ואם לאחר מכן תהיה פעם רביעית, יפתח נגדכם תיק פלילי עם האפשרות להגשת כתב אישום והעמדה לדין, ועל כל הכרוך בכך. 

הגישה משתנה כאשר מדובר בקטינים, כאשר במקרה הזה הראייה הכללית היא הרבה יותר “טיפולית”. כך למשל קטין שנתפס בפעם הראשונה יתבקש לעבור טיפול מותנה ללא פתיחת תיק. במידה ויסרב יפתח כנגדו הליך פלילי רגיל. עבירה שניה, תוביל לסגירת התיק בהסדר מותנה ועבירה שלישית ומעלה תוביל לפתיחת תיק פלילי על כל הכרוך בכך (הגשת כתב אישום, דין פלילי וכדומה).

נתפסתם עם סמים? פנו לעורך דין פלילי בהקדם האפשרי

בין אם זו עבירה ראשונה שלכם ובין אם לא, במידה ונתפסתם עם סמים מומלץ לקבל ייעוץ מטעם עורך דין פלילי אשר יכול ללוות אתכם ולהסביר לכם מראש למה לצפות. עורך דין פלילי מכיר את החוק, ויודע מה לבדוק והיכן להתעכב על מנת לאפשר לכם לקבל את התוצאות האפשריות הטובות ביותר ולמנוע את פתיחתו של תיק פלילי. כמו כן במידה וכן יוחלט להעמיד אתכם לדין, הוא יוכל לייצג אתכם בבית המשפט, וללוות אתכם במהלך החקירות המשטרתיות, מה שיכול להטות את הכף עבורכם, ולהמתיק את רוע הגזירה בכל מקרה עמו אתם מתמודדים.

תגובות