המחוזי ביטל תקדימית צו מניעה זמני להקמת סיטי מרקט בכפר סבא

בית המשפט המחוזי בלוד ביטל את החלטתה של מפקחת על רישום מקרקעין – אושרת ארפי-מוראי, שבה העניקה צו מניעה זמני להקמת סופרמרקט של רשת סיטי מרקט בבניין בכפר סבא. צו המניעה ניתן לבקשת קבוצת דיירים בפרויקט בכפר סבא שרצו למנוע את הקמתו של סופר מרקט במתחם. 

מדובר בבניין עם 12 דירות בשכונת גני השרון שבצפון העיר. בשתי יחידות נוספות המיועדות למסחר בקומת הקרקע צפוי להיפתח בקרוב הסופר.

על פי פסק הדין, שנתן כבוד השופט עוז ניר נאוי מבית המשפט המחוזי מרכז, החלטת המפקחת תבוטל והסכסוך יועבר לבית משפט השלום במחוז מרכז. בית המשפט המחוזי קבע, כי בהעדר תקנון מוסכם בין הדיירים, אין למפקחת על רישום המקרקעין סמכות מכוח סעיף 72 לחוק המקרקעין. 

בית המשפט המחוזי גם ביקר את החלטת המפקחת להעניק צו מניעה זמני מבלי לקיים דיון לגופה של הבקשה. בתוך כך ביטל בית המשפט את ההוצאות שהוטלו על היזם וחברת סיטי מרקט. 

משמעות ביטול החלטתה של המפקחת על המקרקעין במקרה זה היא שקבוצת דיירים אינה יכולה למנוע הקמתו של עסק חוקי הנמצא בבניין משותף תוך פניה למפקחת על המקרקעין, אם לא קיים תקנון מוסכם הקובע זאת באופן מפורש.  

עו”ד קובי בר-לב שייצג את המערערים יחד עם עו”ד איילת נבו אמר כי “בית המשפט קבע כי המפקחת טעתה פעמיים, בפעם הראשונה כשקבעה שיש לה סמכות לדון בסכסוך מכוח התחייבויות חוזיות והיעדר תקנון מוסכם. ובפעם השנייה, כשהחליטה לתת צו מניעה זמני מבלי שהתקיים דיון בבקשה ובניגוד להחלטה קודמת שלה, בה קבעה שאין לתת צו מניעה זמני”. 

עו”ד בר לב הוסיף כי “מדובר בהחלטה תקדימית שמשקפת את המצב משפטי הקיים, שבו בכל פרויקט, בהיעדר תקנון מוסכם, אין סמכות למפקחת על המקרקעין. במקרה זה, הדיירים פנו למפקחת על המקרקעין, בטענה לקיומה של התחייבות חוזית של היזם שלא להקים סופרמרקט במקרקעין, למרות שלא הייתה כזו ולמרות שהיו מודעים לשימוש המסחרי המותר בפרויקט לפי התוכנית. בית המשפט קבע כי למפקחת על המקרקעין אין סמכות לדון בטענות אלה”. 

תגובות