כלים שאני משתמש ליצירת ציורים במחשב / מאת ישראל הרצל   

כל מי שרואה את העבודות הדיגיטליות שלי ושל חברי, מיד שואל “איך אתם עושים את העבודות?”. בד”כ התשובה “סכלים ותוכנות חופשיות במחשב”.                          הפעם החלטתי לכתוב, להסביר ולענות לשאלה זו.

אמנות דיגיטלית או אמנות ממוחשבת, היא אמנות בה היוצר משתמש במחשב ליצירה.

אחד הסימנים שאנחנו חיים במאה העשרים ואחת הוא שהמחשב מלווה את חיינו, רובנו עובדים מול מסך המחשב, גולשים  במכשירי הסלולר, ובערב צופים במסך הטלוויזיה. אך האמנות בארצנו כמעט ולא השתתפה בתהליך. בעולם היצירות הראשונות בתחום נעשו יוצרים שהיו מתכנתי מחשבים. כיום, בזכות תוכנות שונות, העבודה האמנותית נעשתה אינטואיטיבית יותר ונגישה ליוצרים רבים יותר והפופולריות שלה עלתה. 

בעולם, ציור ממוחשב קיים משנות השישים. ויש שפע של תצוגות קבע ותערוכות מתחלפות במוזיאונים מובילים ביניהם מוזיאון ויקטוריה ואלברט בלונדון ומוזיאון  MOMA בניו יורק, ציירים חשובים, פסטיבלים, ואוצרים מתמחים. בארץ המצב שונה לחלוטין, לא היו כמעט תערוכות וכל תשומת הלב של המוזיאונים, והגלריות הייתה לעבודות וידאו ולמיצג בלבד.

לכל אחד מיותר מאלף האמנים המציירים במחשב בארץ, ביניהם אסי דיין ז”ל ויהודה פוליקר יבד”ל, יש סיפור וסגנון ייחודי, כדוגמה מעניינת בחרתי את הקריירה האמנותית של פרופסור רות בן ישראל ז”ל, בן-ישראל, כלת פרס ישראל לחקר המשפט, מומחית בתחום דיני העבודה בישראל ובעולם, רקדנית, ציירת, סופרת ומחברת מוסיקה. בגיל 74 עם פרישתה הלכה ללמוד גרפיקה ממוחשבת, ובגיל 81 יצאה  בתערוכת יחיד “סיפורי התנ”ך מעוטרים וממוחשבים”.המאמר מתאר תוכנות ואתרים המתאימים לעבודה  עם מחשב PC.  רוב הכלים חינמיים, אבל לא כולם. אילו הן התוכנות והאתרים שאני משתמש ליצירת עבודות במחשב. כל תוכנה ואתר כוללים: שם, מחיר, פלטפורמה, קישור ותיאור קצר.

 

סקירה של תוכנות ואתרים המתאימים לעבודה  עם מחשב PC  

 

שם: דיפארט

מחיר: חינם עם פרסומות

פלטפורמה: אונליין

תיאור: כלי צביעה אמנותי חדשני המאפשר ליצור ולשתף תמונות אומנותיות בכמה לחיצות. יש להעלות תמונה ולבחור את הסגנון המועדף. לאחר מכן,  האתר יכין את הגרפיקה מהתמונה שלך.  בגרסת החינם העבודה תיווצר עם פרסומת של האתר.           האתר מיישם אלגוריתם שפותח על ידי לאון גטיס ואחרים.

 

שם: Adobe CS6 של חברת אדובה

מחיר:  מאות דולרים בקניה חד פעמית

פלטפורמה: Windows, mac os

קשור: adobe.ly/2bPh6iN

תיאור: עבודה על שכבות, שימוש במסיכות, מגוון פילטרים ואפשרויות עריכה לתמונות.  התוכנה אינה מעודכנת יותר.    החליף את Adobe CS6 מהדורת Adobe CC הנמכרת רק כמנוי חודשי.

 

שם: פוטושופ  Adobe CC של חברת אדובה

מחיר:  מנוי חודשי

פלטפורמה: PC, MAC

תיאור: חברת Adobe מציעה את חבילת התוכנות שלה כיום בגרסת רשת בלבד בשם  CC שכוללת – Photoshop, Illustrator, Indesign, Premiere ועוד, התוכנות מצוידות בשלל פיצ’רים ויכולות העדכניות ביותר.

 

שם: Pixlr Photo Editor

מחיר: חינם

פלטפורמה: אונליין

 תיאור: תחליף אינטרנטי ראוי ל- Photoshop הקלאסי. ממשק משתמש שמאוד מזכיר גרסאות טיפה יותר ישנות של Photoshop. מבחינת כלים ואפשרויות הוא יותר מוגבל אבל מצד שני עדיין תוכלו למצוא פה את האפשרויות הבסיסיות של Photoshop כמו עבודה על שכבות, שימוש במסיכות, מגוון פילטרים ואפשרויות עריכה לתמונות.

 

 שם: Gimp

מחיר: חינם

פלטפורמה: PC, MAC, Linux

תיאור: Gimp נחשב כמחליף החינמי של ה- Photoshop. התוכנה עמוסה בפיצ’רים ויכולות ממש כמו ב- Photoshop.

 

שם: Inkscape

מחיר: חינם

פלטפורמה: PC, MAC, Linux

קישור: inkscape.org/en/

תיאור: Inkscape נחשב כחלופה  חינמית של Adobe Illustrator. התוכנה בקוד פתוח ומופצת חופשי ובחינם.  Inskape מאפשרת אפשרויות רבות בכל מה שקשור לגרפיקה וקטורית,

 

שם: Vectr

מחיר: חינם

פלטפורמה: PC, MAC, Linux, Chromebook

קישור: vectr.com/

תיאור: Vectr היא תוכנה וקטורית פשוטה וזריזה, היא מינימלסיטית בכל מה שקשור לאפשרויות ולכלים השונים. מתאימה לציור אילוסטרציות, עיצוב באנרים ואפיון ממשקים פשוטים.

 

שם: PhotoFiltre

מחיר: חינם

פלטפורמה: PC

קישור: www.photofiltre-studio.com

תיאור:  פוטופילטר היא תוכנה פשוטה  וקלה לתפעול, וכוללת בין היתר אפקטים של שחור-לבן, גרדיינט, gamma, saturation, contrast, brightness, sharpen, blur ועוד. אפשר בקלות לפתוח בתוך התוכנה מספר חלונות, לדגום צבע , להעתיק חלקים בין אחד לשני, מאפשרת לעבוד עם רקעים שקופים ושכבות נפרדות.

 

שם: paint.net

מחיר: חינם

פלטפורמה: PC

תיאור: תוכנה טובה לריטוש ומניפולציה של תמונות. paint.net מותקנת מקומית במחשב, בין שלל האופציות שהתוכנה מציעה: עבודה עם שכבות, התאמות של בהירות, רוויה, קונטרסט, ומגוון אפקטים.

 

עיצוב תמונות:

שם: Canva

מחיר: חינם

פלטפורמה: אונליין

תיאור: Canva הינה תוכנה לעיצוב תמונות.  Canva בעלת ממשק drag & drop אינטואיטיבי ועשיר בעיצובים מאפשרת  ליצור באנרים, פרסומות, עלונים, הזמנות  וכו’.

 

שם: easil

מחיר: חינם

פלטפורמה: אונליין

תיאור: גeasil מציע כלי עשיר באלמנטים עיצוביים, תמונות, ומגוון פונטים. easil בעל ממשק רספונסיבי וחווית שימוש מעולה,  בעל יכולת להעלות פונטים בעברית (הכתיבה עדיין הפוכה ). 

 

שם: ColorizePhoto

מחיר: חינם

פלטפורמה: אונליין

תיאור: כלי פשוט לשימוש, טוענים את התמונה שרוצים לצבוע, טוענים תמונה נוספת שממנה ניתן לדגום את הצבעים,  דוגמים צבעים.

 

סיכום

בעזרת כלים אילו ציירתי 1800 ציורים דיגיטליים ב- 37 סדרות ציורים, וכן הצגתי שש תערוכות יחיד בארץ ושלוש תערוכות  יחיד באירופה.

תגובות