ראיון מיוחד ובלעדי עם הסגן ברוטציה, עילאי הרסגור הנדין המפנה מקומו בעוד כשבוע וחצי
ראיון מיוחד ובלעדי עם מחזיק תיק התחבורה בעיריית כפר סבא, עילאי הרסגור הנדין, לאתר החדשות המוביל, השרון פוסט: הרסגור הנדין, בין השאר על התכניות האישיות לעתיד, עתיד הנתצ בכפר סבא והשותפות בקואליציה

מאת: אירית מרק

עילאי הרסגור הנדין למי שלא מכיר, מכהן בעיריית כפר סבא כנבחר ציבור זו הקדנציה השניה. יש לו שני תארים במדעי המחשב ובמשפטים, את שני התארים סיים בהצטיינות. הוא נשוי ללירן ואב לגוני ואגם.

מתגורר בכפר סבא מאז גיל 3 ולמי שאינו יודע, הרסגור הנדין, הוא נכדו של הפרופסור לענייני היסטוריה פרופסור מיכאל הרסגור ז”ל

עילאי הרסגור-הנדין

הרסגור הנדין כבר שנים רבות בפוליטיקה המקומית. בשנת 2003 – ניהל את קמפיין השטח והנוער של מרצ כפר סבא כאשר קודם לכן, בשנת 1998 – נבחר ליו”ר נוער מרצ כפר סבא.

בעוד כשבועיים באמצע חודש יולי יפנה מקומו לסגן בשכר ברוטציה, אורן כהן ( ליכוד) ולכבוד המעמד ראיון מיוחד זה.

  • עילאי, עוד שבועיים מסתיימת תקופה, איך ההרגשה?

“הרגשה מאוד טובה. אני מביט לאחור על מחצית הקדנציה שעברה ורואה את השינויים הגדולים שביצענו. היעדים המרכזיים שהיו לי ולסיעתי הושגו או נמצאים בתהליך רב שנתי של ביצוע”.

  • על איזה הישגים אתה יכול להצביע ?

“הישג שאני גאה עליו במיוחד הוא יישום הערכים הפלורליסטיים שהצבנו במרכז מצע מרצ. אחרי שנים רבות של מאבק, במהלכן הפעלנו לתקופות מוגבלות בזמן תחבורה ציבורית בשבת בשלל צורות ודרכי מימון, השגנו בקדנציה הזאת את מה שחלמנו עליו: תחבורה בשבת במימון עירוני. מאות נוסעים משתמשים מדי שבת בשירות כפרסבוס להרצליה ולתל אביב. התגובות נהדרות. בקדנציה הקודמת אפילו לא היו בתי מרקחת פתוחים בשבת. כיום כבר לא צריך לנסוע לעיר אחרת.

“הישג נוסף הוא הקהילה הלהט”בית. רק לפני כמה שנים נדחתה הצעתנו להנפת דגל גאווה בבניין העירייה. הנושא הזה היה נחשב מוקצה לחלוטין, למרות הלהט”בים הרבים שגרים כאן. כעת יש לנו לא רק דגלים, אלא שורה של אירועי גאווה לאורך השנה, וכמובן גולת הכותרת של הפעילות: בית לקהילה הגאה. כפר סבא היא העיר הקטנה ביותר בישראל עם מרכז מסוג זה. עבדנו על כך רבות במשך שנים, ואני מאוד שמח שהצלחנו לעמוד ביעד שהצבנו לעצמנו. כבר שנתיים ברציפות שכפר סבא מדורגת כעיר מספר חמש בישראל ביחס לקהילה. אני שמח במיוחד שהוכחנו שאפשר לעשות את כל הדברים האלה ועדיין לחיות ביחד בעיר. השמיים לא נפלו. להיפך – היחסים בין חילונים ודתיים טובים כיום מאי פעם.

“נושא נוסף הוא תחבורה בת קיימא. אנחנו נמצאים בעיצומו של תהליך שישנה לחלוטין את תפיסת התחבורה בכפר סבא. לא מדובר רק בנתיבי תחבורה ציבורית, אלא במערך שלם של אמצעים שיאפשרו בהדרגה לאלה שירצו בכך להשתחרר מהתלות ברכב הפרטי ולהתנייד בצורה קלה ומהירה יותר – ללא עלויות גבוהות וחיפוש חניה. סללנו בחצי קדנציה יותר שבילי אופניים מאלה שנסללו בשתי הקדנציות הקודמות גם יחד. חיברנו את השכונות הירוקות וסביוני הכפר למרכז העיר. השלמנו את הקטע המזרחי הראשון של שביל ויצמן (שימשיך עד לטשרניחובסקי), ביצענו את השלב הראשון של שביל התוכנה עוקף הפארק וסיימנו ממש עכשיו את פרויקט שביל ששת הימים שמוביל לחטיבות. במהלך השנה הקרובה נמשיך עם שביל חדש משם לתחנת הרכבת בסוקולוב. בקנה כבר נמצאים שבילים נוספים, כמו רחוב תל חי, המוביל ופרויקט הדגל הבא: שביל בן יהודה מזרח.

“בתחום התחבורה הציבורית אנחנו נמצאים בשלביה הראשונים של מהפכה. ייעלנו את הקווים מכפר סבא לערים הסמוכות. קו 149 למשל מגיע מהר יותר לתל אביב. השקנו קווים ישירים כמו קו 222 שמגיע ישירות לאזור התעסוקה בהרצליה. לאחרונה הושקה הפעימה הראשונה של תוכנית התחבורה הציבורית החדשה שתכננו ביחד עם משרד התחבורה ונתיבי איילון. זאת רק ההתחלה. רבים מבין הקוראים יעברו בעוד כמה שנים לתחבורה הציבורית. אף אחד לא יכריח אותם לעשות זאת. זה פשוט יהיה משתלם יותר.

בתיק הקיימות והחדשנות, בו אני מחזיק, השקנו פרויקטים חסרי תקדים בישראל של התייעלות אנרגטית, חינוך לקיימות בבתי הספר וגם שיתופי פעולה סביבתיים עם יישובי המשולש. השקנו אקסלרטור לסטארטאפים המקדמים את תחומי הכלכלה המעגלית. אנחנו נמצאים כעת בעיצומה של הכנת תוכנית אסטרטגית לטיפול בפסולת בכפר סבא, מתוך מטרה להפחית את הכמויות הבלתי נתפסות של פסולת שנזרקות לפח ולהביא לחיסכון במשקי הבית ובקופה הציבורית גם יחד. עיריית כפר סבא נמצאת בדרך להפוך לעירייה הראשונה בישראל שהיא מאופסת פחמנית, כלומר שהיא מייצרת אנרגיה ממקורות מתחדשים בכמות זהה לזו שהיא צורכת. אנחנו נמצאים כמה צעדים לפני כולם. ויש כמובן עוד המון פרויקטים אחרים שצרה היריעה מלהכיל”.

  • וכישלונות, היו ? מהם ?

“אין כישלונות ממש, אבל הכוונה הייתה להשלים מהר יותר את הפרויקטים התחבורתיים. התחלנו את ביצוע פרויקט “מהיר לעיר” עם תכנון של השלטון הקודם בעירייה שלא לקח בחשבון הרבה אלמנטים. התרעתי על כך כשהייתי באופוזיציה בקדנציה הקודמת, ו”זכיתי” להתמודד עם ההשלכות. מכל דבר לומדים, וגם הביצוע יואץ. התוכנית התפעולית של התחבורה הציבורית למשל הייתה יכולה להתבצע מהר יותר, אך לא היה תקציב מדינה. פרויקטים נתקעו בכל הרשויות המקומיות. איבדנו זמן יקר וחבל, אבל אני מקווה שהממשלה החדשה תעביר תקציב בהקדם ונוכל להאיץ את הקצב”.

  • האם תמשיך עם תיק התחבורה? או תיקים כלשהם?

“כן. אמשיך להחזיק בהתנדבות בתיקי התחבורה, הקיימות והחדשנות”.

  • תישאר בקואליציה?

“כן. אמרתי בתחילת הקדנציה ואני אומר גם עכשיו שאין קשר בין ביצוע הרוטציה להיותי בקואליציה. בקדנציה הקודמת קיבלתי קדנציה שלמה כסגן. אם הייתי מרכין את הראש בפני יהודה בן חמו, הייתי יכול להשלים חמש שנים מלאות. בפועל נשארתי פחות משנתיים וחצי. בחרתי לעמוד על עקרונותיי ויצאתי לאופוזיציה בראש מורם. אני נמצא בקואליציה הנוכחית משום שסיעת מרצ בראשותי יכולה להגשים דרכה את ערכיה. עשינו זאת עד כה ואין סיבה שלא נוכל לעשות זאת גם בהמשך”.

  • מה התכניות לעתיד?

“אמשיך בפרויקטים שהתחלתי בהם בתוך העירייה ואעשה משהו אחר בחיי האישיים. יש מספר אפשרויות שאני בודק”.

  • מה בגורל הנתצ?

“סלילת הנת”צ מתבצעת ותמשיך בקרוב בקצב מואץ. אין פתרון אחר לבעיית הפקקים מלבד תחבורה ציבורית מהירה ויעילה. בכל העולם סוגרים רחובות לרכבים פרטיים כדי להפסיק את סתימת הערים בכלי רכב. כאן נשתמש רק בנתיב אחד לכל כיוון, אך השינוי יהיה גדול,.

  • גיא פופ טוען שאתה הובלת הנתצ בניגוד לדעת ראש העיר שלטענת פופ היה מוותר על הפרויקט

“שמעתי הרבה סיפורי מעשיות על הנעשה בעירייה. אני רואה כמה ראש העיר נכנס לפרטים בישיבות העבודה וכמה חשוב לו הפרויקט לצורך החייאת מרכז העיר. המתנגדים ספגו מפלה אחר מפלה בבתי המשפט משום שהטיעונים שהביאו היו פשוט לא נכונים עובדתית. יש כאלה שרוצים לחיות עוד שנים במרכז עיר מגעיל ומתפורר. זכותם. אני חושב אחרת”.

  • למה לא נתצ בבן יהודה?

“בן יהודה אינו נמצא במרכז העיר ונוסעים עליו הרבה פחות אוטובוסים מאשר על ויצמן. אך בעתיד גם בו יהיה נת”צ”.

  • למה לא שמאלי?

“בקדנציה הקודמת הוחלט על נת”צ שמאלי ברחוב ויצמן, בעיקר כדי לא להוריד לחלוטין את כל החניות מהרחוב ולפגוע ביכולת הפריקה והטעינה של החנויות, אך גם משום שנת”צ ימני היה גורם לביטול רוב הפניות ימינה מהרחוב. אנחנו רואים את הבעיה הזאת בנת”צים הישנים בתל אביב: כלי רכב שרוצים לפנות ימינה סותמים את הנת”צ ולא מאפשרים לאוטובוסים לקבל עדיפות. בנת”צים ימניים חדשים מצמצמים פניות ימינה ככל האפשר. זה מה שתוכנן ברחוב אחוזה ברעננה ונפל מאותה סיבה. התוצאה היתה שברעננה תקעו את הפרויקט, רבו עם משרד התחבורה וכיום מתמודדים עם פקקים ללא שום תוכנית באופק ליציאה מהם. ברחוב טשרניחובסקי לעומת זאת אין כמעט פניות ימינה, ולכן יהיה בו נת”צ ימני”.

  • האם ימשיכו לויצמן מרכז בקרוב?

“כן. הבטחנו לשתף את הציבור וליישם ככל האפשר הערות לגבי התכנון התחבורתי והנופי של הרחוב, וכך אכן עשינו. שינוי התכנון מצריך אישורים רבים של נתיבי איילון ומשרד התחבורה, כמו גם תיאום של גורמים רבים, כמו חברת החשמל, חברות התקשורת, מפעל המים ותאגיד פלגי השרון. שינויים ותיאומים אלה לוקחים זמן. כשניכנס לשם הכוונה היא לעשות זאת באופן מסונכרן ומהיר”.

  • לנוכח הבעיות העולות והעיכובים, אתה עדיין מאמין בפרויקט?

“אני מתפלא על השאלה. למה “עדיין”? ככל שעוברות השנים רואים כמה בעיות התחבורה במרכז הארץ הולכות והופכות להיות בוערות יותר. הפקקים נעשים ארוכים מיום ליום. אגב, בניגוד למה שמנסים לפעמים לצייר בתקשורת, ישנה תמיכה גדולה בעיר לפרויקט. כשאני מגיע לבתי ספר תלמידים שואלים אותי למה בכפר סבא אין נת”צים. דור העתיד נמצא כבר במקום אחר לגמרי מבחינת החשיבה התחבורתית”.

  • בעוד שבועיים אתה מפנה מקומך. איזה טיפ תיתן לאורן כהן?

    אורן כהן

“שישתמש בתפקיד כדי להגשים חלומותיו. אני יודע שהוא מגיע עם רעב גדול לעשות ולשנות, ובכך כדאי לו להתמקד”.

  • ממה היית מציע לו להימנע?

“מחשיבה על מקרים ספציפיים על חשבון מדיניות שרואה את טובת הכלל. כמעט מכל החלטה יהיה מי שיפגע, אך אם לא נעשה שינויים בעיר יפגעו רבים עוד יותר. צריך להסתכל בגובה העיניים לכל אדם ולהבין את המצוקות, ובו זמנית לחשוב על העתיד”.

  • איך היית מסכם חצי קדנציה עם ראש העירייה?

“חוויה יוצאת דופן. תמונת מראה של מה שחוויתי בקדנציה הקודמת עם הנאשם בפלילים. יש לנו שותפות אמתית. הוא מבין מה חשוב לי ואני מבין מה חשוב לו. שלא תחשבי שאני לא מתווכח איתו כל הזמן, אבל הכל למען מטרות טובות ובסוף שנינו יוצאים מסכימים ומחייכים. ותאמיני לי שניסו לעשות הכל כדי לסכסך בינינו”.

  • איך בבית מקבלים עזיבתך את הסגנות? רוטציה

    עילאי

“שמחים. התפקיד שאב אותי אליו באופן טוטאלי. יש לי שתי ילדות מקסימות, הקטנה נולדה רק לפני שנה, ובת זוג עם עבודה תובענית. עכשיו יהיה לי יותר זמן למשפחה”.

  • בסוף הקדנציה, תתמודד שוב למועצה?

“לדעתי שתי קדנציות זה מספיק, אבל בינינו בסיעת מרצ כפר סבא יש משהו שהוא הרבה יותר גדול וחזק מאדם אחד. אמשיך ללוות את הסיעה גם בעתיד ככל שאדרש, גם אם לא אהיה בתפקיד רשמי”.

  • מה התכניות לעתיד ?

“אני מכוון בטווח הארוך למישור הארצי”.

  • לסיום, מה מסר אתה משאיר לציבור

“לכם, תושבי כפר סבא, אני אומר תודה מכל הלב על האמון והתמיכה, בין אם בקלפי, ברחוב או ברשתות החברתיות. אני השליח שלכם ופועל כדי שתהיה לנו עיר נהדרת גם בעתיד. אמשיך לעשות זאת בכל האמצעים שלרשותי באהבה ובנחישות”.

תגובות