לכבוד סיום שנת הלימודים תשפ”א, ראיון מיוחד ובלעדי עם מנהלת אגף החינוך, אסנת חכמון

מאת: אירית מרק

שנת הלימודים תשפ”א באה אל סיומה, ועמה מסתיימת תקופה רצופת תהפוכות ואי ודאות של מוסדות החינוך וקהילת ההורים בכפר סבא בצל הקורונה. עם סיום שנת הלימודים ותחילת חופשת הקיץ, שוחחנו השבוע עם מנהלת אגף החינוך בעיריית כפר סבא, אסנת חכמון, לראיון מיוחד ובלעדי לאתר השרון פוסט

  • אסנת, איך את מסכמת את השנה?

“זו הייתה בהחלט שנה מאתגרת במיוחד שעברה על כולנו ובפרט על מערכת החינוך בעיר. הצלחנו לא רק להתמודד אלא גם למנף את השנה הזו לעשייה יצירתית וקהילתית ואני מאוד גאה במנהלים, בצוותי החינוך בבתי הספר והגנים, בהורים ובתלמידים שלנו על האופן בו צלחנו את השנה”.

  • את מרגישה שהקורונה פגעה בהישגים החינוכיים בעיר?

“להיפך. למרות הלמידה מרחוק, הבידודים והסגרים, מערכת החינוך התנהלה בכפר סבא תוך חשיבה מתמדת מחוץ לקופסא וזה הוכיח את עצמו. למשל נתוני הבגרויות העירוניים. כפר סבא הוכיחה את עצמה עם עלייה מרשימה ביותר בשיעור הזכאים לבגרויות בכפר סבא. הנתונים של מרביתם המוחלט של בתי הספר בעיר זינקו ביחס לשנת תשע”ט. 3 התיכונים עם שיעור זכאי הבגרויות הגבוה ביותר הם: תיכון אמנה ומדרשיית נועם עם 100% זכאי בגרות, ותיכון הרצוג עם 99.5% זכאים. הנתונים מתייחסים לסך שיעורי הבגרות לשכבת י”ב לשנת תש”פ וכן בגרויות החורף לשנת תשפ”א. כש-5 מתוך 10 התיכונים בעיר הגיעו למעל 95% זכאויות לבגרות”.

  • איך את מסבירה את זה?

“האמירה ‘בכפר סבא החינוך תמיד בראש’ היא לא סיסמה, זו אבן היסוד של התפיסה והעשייה החינוכית בעיר. זו עבודה משותפת של שורה ארוכה של גורמים שפועלים בשיתוף פעולה – משרד החינוך, אגף החינוך והחברה לתרבות הפנאי, מנהלי בתי הספר וצוותי החינוך וקהילת ההורים. יחד אנחנו יוצרים מערך תומך, מכיל שמסתכל על ילדי העיר בגובה העיניים ומעודד אותם למצוינות, אהבת אדם, נתינה, כבוד הדדי. את התוצאות רואים בשטח. ההצלחה שלנו היא ההצלחה של ילדי העיר. לראות אותם קוטפים פרסים ארציים, זוכים לקחת בפרויקטים בינלאומיים מדהימים, לחזות בשיעורי ההתנדבות והעשייה הקהילתית הגבוהים – זה מה שמניע אותנו וממלא לנו את המצברים להמשיך בעשייה הציבורית”.

  • מה ההישגים שאת הכי גאה בהם השנה?

“כפר סבא נהנית משורה ארוכה של הישגים מרשימים מידי שנה, הבולטים האחרונים שביניהם הם דווקא שניהם מאותו התחום – חקר החלל. מרכז יש”י זכה במקום הראשון בגמר אולימפיאדת החלל ה -4 ע”ש רמון לחטיבות הביניים. תחרות שכללה מעל 4,000 תלמידים מתחרים ברחבי הארץ. הלווין שתכננו בכפר סבא נועד לספק מידע מקיף לחוקרים על סופות האבק והחול ברחבי העולם במטרה לייצר מודלים שיוכלו לספק תחזית מדויקת של מיקום הסופות ותנועתן”.

“גם בתחום החלל, תלמידי חטיבת רמון זוכים לקחת חלק משמעותי בפרויקט החלל של נאס”א. ב-4.12.21 תמריא החללית dragon ואליה יצטרף ניסוי ייחודי של נבחרת “ספייסלאב”, שעתיד לחקור התנהגות של תאים ברקמות שריר של בני אדם בחלל. עיריית כפר סבא השקיעה בשנתיים האחרונות בהובלת ראש העיר, כ-20 מיליון שקל בבנייה, הרחבה, הנגשה ושיפוץ מראה מוסדות החינוך בעיר. מעבר לכך, שכפר סבא כעיר מאוד אטרקטיבית בישראל, נהנית מהגירה חיובית, אוכלוסיית העיר הולכת וגדלה. זו כמובן עובדה מאוד משמחת אך גם כזו שמצריכה מאיתנו התמודדות מתמשכת מבחינת התאמת ההיצע הקיים לצרכים בשטח.״

  • לאחרונה בישרתם על הקמת בית ספר יסודי חדש בעיר, שהוביל ללא מעט תלונות מצד התושבים

“אכן שמחנו לבשר לאחרונה על הקמתו של בית ספר יסודי שלישי בשכונה הירוקה. השכונה הצעירה ממשיכה להתרחב ולהתפתח וזה מצריך מאיתנו כמובן היערכויות ייחודיות מבחינת מוסדות החינוך. האתגר הוא שהקמת מוסדות חינוך הוא לא משימה עצמאית של הרשות אלא תלוי באישורי ותקציב משרד החינוך. למרות שיח הדוק שלנו עם הממשלה והצפת הצורך להקמת בית ספר נוסף בעיר בשל ההתרחבות הדמוגרפית נענינו בשלילה עד עכשיו. עם זאת, אנו זוכים לקשב, הבנה ושיתוף פעולה של קהילת ההורים ועובדים יחד בצורה מיטבית”.

  • גם בתחום הדיגיטלי עוברת העירייה שינויים לאחרונה, זה יבוא לידי ביטוי גם במערכת החינוך?

“בהחלט, זה כבר יושם גם בחינוך השנה עם פתיחת הרישום לגני הילדים. השנה כחלק מהובלת מהפכת דיגיטלית נרחבת שמשפרת את שירותי העירייה לתושב, שדרגנו את תהליך הרישום. המערך שנעשה עד היום בפורטל ארכאי יחסית, שודרג השנה למערך ידידותי, פשוט יותר לשימוש, מעוצב ועם מידע נרחב ומפורט. השדרוג למערך דיגיטלי חשוב לנו לצורך חיזוק ההנגשה לתושב ושיפור השירות ואנו נמשיך לפתח ולייעל את המערכת עד להגעה לתוצאות מיטביות”.

  • מה המסר שלך להורים בכפר סבא?

“חינוך היא שליחות. לבצע את התפקיד שאנו ממלאים מחייב אותנו להיות מונעים מאהבה ותשוקה לפתח ולעצב את דור העתיד שלנו. זו עבודה אינטנסיבית ומלאת אחריות שלולא מנהלי בתי הספר, צוותי החינוך וקהילת ההורים בעיר – לא היינו מצליחים להביא אותה להיכן שהיא היום. אני מבקשת להודות לכל אחת ואחד מאותו משולש קסום, שמאפשר למערכת החינוך העירונית לפרוח ולשגשג ולהיות מוביל בישראל”.

תגובות