ניצן אבידור – פסל וחרש ברזל שפסליו נמצאים בכל כ”ס – מאת ישראל הרצל

מאת :  ישראל הרצל

על ניצן אבידור החלטתי לכתוב לאחר שראיתי את פסליו הצבעונים ברחבי עירי כ”ס. הפסלים מגולוונים וצבועים בצבעים עזים, ופזורים בכל חלקי העיר: הפארק, רח’ בן יהודה, רחבת בית ספור ובמקומות נוספים.

ניצן אבידור הינו פסל וחרש ברזל, אמן שהוא אוטודידקט. נולד במושב גן חיים בשרון. באוגוסט 1962. יש לו עוד 3 אחים ואחות. גר גם כיום ויוצר באותו מושב. 

מגיל צעיר מאוד נמשך אבידור לאוסף העשיר של ספרי האמנות שהיה בביתו. האוסף היה מגוון,  מאמנות מצרית עתיקה  עד לאמנות מודרנית, כבר בצעירותו  ידע שברצונו להיות פסל.

שרות צבאי עשה כטנקיסט. אחר שסיים לימודי הנדסאי מכונות, עבד במקצוע 18 שנים. אבידור מ- 2004 עוסק באמנות הפיסול, ויוצר בתחום האמנות הפלסטית.

רוב הפסלים שלו הם פיגורטיביים, אבידור יוצר פיסול בגדלים שונים: מגודל מונומנטלי ענקי ועד לפסלים קטנים.

הוא יוצר בטכניקה מיוחדת שפיתח: בה הוא מחבר רצועות ברזל ברוחב 20-30 מ”מ, בעובי 3 מ”מ ובאורכים שונים על ידי ריתוך, וכתוצאה מכך נוצרים גופים תלת ממדיים. לבסוף הפסלים מגולוונים ונצבעים בצבעים עזים,

 

מצאתי מספר מאפיינים משותפים שלי עם האמן ניצן אבידור: בן משפחתי האמן יופ דה יונג, הינו פסל וחרש ברזל, וממנו למדתי לאהוב פיסול חוצות במתכת.

אבידור מרבה להציג בשטחים ומוסדות ציבוריים, וזה לגמרי לא אופייני בארצנו. זה תפס אותי מיד, כי גם אני כאמן נמנע מלשלם את סכומי העתק שדורשים הגלריות המסחריות והאוצרים העובדים איתם. אבידור הוא אמן שהוא אוטודידקט, ממש כמוני.

דבר אחרון שהרגשתי הזדהות היה שאבידור התמסר לאמנות בלבד במשך השנים האחרונות. גם אני מאז שפוטרתי מחברת ההיי-טק עוסק באמנות בלבד, ואוהב הרגשה זו.

 

מקורות השראה

חלק מהערכים שספג אבידור בימיו הינם: סובלנות, קבלת השונה, חמלה ושוויון בין אנשים. 

חלק ממקורות ההשראה ליצירתו הם סיפורי המקרא, המיתולוגיה היוונית וסיפורי מוסר אחרים.

בניגוד אלי שהושפעתי רבות מאמנות מודרנית, הושפע אבידור מיצירות מופת של אמנים כמו מיכלאנג’לו, אדוארד מאנה, מארק שאגאל ואגון שילה. לא מעט מהפסלים שלו מתכתבים עם העבודות האלה.

אבידור מרבה להציג, והצליח כמעט כל שנה לעשות תערוכה.

 

התערוכות של ניצן אבידור:

2005 “היפרדות” –   גלריית תנועת המושבים בת”א

2006 “ילדותי השנייה” – קרית המועצה האזורית דרום השרון

2007 “יצירה בזמן שאול” – פסטיבל עכו לתיאטרון ישראלי אחר

2008 “קרוב-רחוק” – תערוכת קבע, פארק עירוני כפר סבא

התערוכה בכפר סבא מוקדשת לזיכרם של סבא וסבתה של ניצן: יפה ונתן סרנגה, מהתושבים הראשונים של שכונת אליעזר בכפר סבא.  ניצן בילה אצלם שעות רבות נפלאות בילדותו.

2009 “שדרת הפסלים” – שדרות ממילא ירושלים

2010 “אדמה” – קריית המועצה האזורית דרום השרון

2011 “רישום בחלל” – תערוכת קבע, קמפוס אקדמי “אחווה”

2013 “הומור וסאטירה” – שדרות ממילא ירושלים

2014 “מבט לדרום” – חאן פארק ירוחם

2015 “אנשים קטנים” – גלריה “אפרת” תל אביב

2016 “בבימה” – התיאטרון הלאומי הבימה תל אביב

2017 “הביאנלה של פירנצה” 

 

מילה לסיום – בשנתיים האחרונות התפרסמו מספר כתבות במקומונים על מצבם העגום של חלק מפסלי החוצות בכ”ס. לידיעתי הנושא עדיין לא טופל. ממה שראיתי למרות שחלק מפסלי אבידור הוצבו כבר בשנת 2008, מצבם עדיין בהחלט טוב.

 

פסל משה של ניצן אבידור

 

תגובות