הטלוויזיה הקהילתית בכפר סבא מציגה : פרויקט אבני נגף משותף לתלמידי תיכון רבין ותלמידי תיכון בגרמניה

אבני נגף – האנשים מאחורי האבנים :
“אבני נגף” הם לוחיות פליז בגודל 10X10 ס”מ, הממוקמות במדרכות לפני ביתם של יהודים, שגרו בכתובת זו מרצון, עד שנלקחו למחנות המוות.

הפרויקט התחיל בברלין ע”י אמן בשם גונטר דמנינג.
גונטר דמניג ומתנדביו הניחו מעל 76,000 אבנים בכ-1600 ישובים, ב 26 מדינות באירופה (בגרמניה, אוסטריה, איטליה, הולנד, הונגריה, אוקראינה, מקדוניה, צ’כיה בלגיה ועוד).
בפרויקט שלנו,
“אבני נגף – האנשים מאחורי האבנים”, הוא פרויקט משותף בין תלמידי גימנזיום על שם דלברג בעיר אשפנבורג שבגרמניה, לבין תלמידי תיכון ע”ש רבין בכפר סבא.
התלמידים מגרמניה אוספים מידע על האנשים שמאחורי האבנים בארכיונים המקומיים בעזרת צוות של מתנדבים מקומיים. הם כותבים את הביוגרפיה של האדם שלזכרו אבן הנגף.
את הביוגרפיה הם שולחים לתלמידי התיכון בכפר סבא, אשר נפגשים עם מתרגמים שחלקם שורדי שואה, ויחד הם מתרגמים אותה לעברית. לאחר מכן מכניסים את המידע לאפליקציה ייעודית שנבנתה לשם כך על ידי מר עודד צינגהר, שהוא יוזם הרעיון של הפרויקט ביחד עם ורדה פז.
מנהלת את הפרויקט המורה סיגל אויסטרכר מתיכון ע”ש רבין כפר סבא.

http://www.aschaffenburg-stolpersteine.de/position/

תלמידי גרמניה בארכיון תלמידת רבין עם המתרגמת חנה מונין
במסגרת הפרויקט, תלמידי תיכון רבין מתארחים במשך שבוע בעיר אשפנבורג, הם מתארחים בבתי העמיתים לפרויקט, מרצים בפני מאות תלמידים על ישראל, עורכים סדנאות ולומדים להכיר את התרבות הגרמנית וכמובן מסיירים במקומות חשובים בפרויקט כמו: בתי קברות יהודיים עתיקים בעיר, העיר נירנברג ועוד.
תלמידי גרמניה מבקרים אף הם לשבוע בכפר סבא והתלמידים הישראלים מכירים להם את ישראל תוך כדי אירוח חם ולבבי של המשפחות המארחות. בשבוע זה התלמידים הגרמנים מתארחים אצל ראש עיריית כפר סבא, מבקרים בבית כנסת, ב”יד ושם” ובאתרים נוספים בישראל.
אחד המדדים להצלחתו של הפרויקט הוא הקשר החזק שנרקם בין התלמידים והמשפחות המארחות והם שומרים על קשר גם לאחר סיום הפרויקט ואף נפגשים בישראל או מחוצה לה.
בני הנוער הישראלים והגרמנים בונים יחד אפשרות לעתיד משותף במאה ה21 על ידי מפגשים בשתי המדינות ושיח משותף.
מטרת הפרויקט: הנצחת זכר נספים בשואה, אשר לזכרם הונחו “אבני נגף” בגרמניה.
מטרות נוספות:
קשר של התלמידים בני הדור השלישי והרביעי עם שורדי שואה.
קשר עם תלמידים בגרמניה והכרת גרמניה של היום כדי לשמש גשר של שלום בין המדינות.
פעילות משותפת למיגור האנטישמיות בעולם.
תרומה לקהילה על ידי ייצוג של ישראל בעולם, ובגרמניה בפרט, במסגרת חילופי נוער. תלמידי כפר סבא מתארחים במשך שבוע בגרמניה ותלמידי גרמניה מתארחים בישראל. מתקיים סיורים ופעילויות לחיזוק הנושא עליו עבדו במשך כל השנה.
אנו רואים חשיבות רבה בקשר הבלתי אמצעי של בני הנוער ומשפחותיהם כמסייע לקידום הייצוג של ישראל, העיר כפר סבא ובית הספר .
מעורבות בקהילה בישראל – שילוב וחיזוק מעגלים שונים: מורים, תלמידים, הורים משפחה והקהילה העירונית בכפר סבא
העצמה ופיתוח אישי – התלמידים מחזקים את השפה האנגלית, את הדימוי העצמי שלהם ומקבלים כלים להתנהלות עצמית בתוך קבוצה הפועלת יחד במרחב הזר והמוכר.

 

בבית הקברות היהודי העתיק באשפנבורג חוקרים ב”יד ושם” וממלאים דפי
עד לזכר הנספים
במשך שמונה שנים חקרו התלמידים כ- 100 אבני נגף. לאפליקציה הוכנס מידע על הנספים בעברית, אנגלית וגרמנית. עתה אנו מתחילים את השנה התשיעית.
בגלל הקורונה נעשה הפרויקט בשנה האחרונה בזום.
בחודש מרץ 2019 התקיים בעיר אשפנבורג טקס חגיגי במעמד ראש העיר ושרים נכבדים מממשלת באווריה. בטקס הונחו 16 אבני נגף חדשות ברחובות העיר (לזכר נספים עליהם חקרו התלמידים במשך השנה). התלמידים הישראלים והגרמנים קראו את הביוגרפיות שהכינו בעברית ובגרמנית.
הפרויקט ומוביליו בישראל זכו בפרס של ארגון המורים לשנת 2018 בנושא הוראת השואה ומעורבות בקהילה.

תגובות