פרשת דברים תשפ”א | מאת: חזי ברזני

חומש דברים הינו הספר האחרון בתורה המחולק לדבריו של משה אל העם לפני מותו. הנחיות ומצוות הקשורות לישיבת קבע בארץ, דברי תוכחה ובסוף ברכות.

ספר דברים והפרשה פותחים; בשנת הארבעים לצאתם מארץ מצרים ושבועות ספורים לפני פטירתו, פותח משה בשחזור ארוך ומקיף של תולדות עם ישראל בנדודיהם במדבר ומכין אותם לקראת הכניסה הקרבה אל ארץ ישראל.
משה פותח בדברי רמז המוכיחים את עם ישראל, סוקר את תלונותיהם וחטאיהם. החל מחטא העגל, מחלוקת קורח ועדתו, פרשת המרגלים, עבודה זרה (בעל פעור) ועוד…
משה מספר על יציאת מצרים על-פי ציווי ה’ על מעמד מהר סיני וקבלת התורה, שהתכנון במקור להגיע תוך ימים ספורים לארץ המובטחת. אך כבר במהלך הדרך הקצרה הגיעו התלונות והחטאים שעיכבו את הדרך (השיא בעקבות חטא המרגלים). משה מתאר כיצד תש כוחו תחת טורח העם וכיצד בחר למנות שופטים (שרי עשרות, מאות ואלפים), שישפטו את העם בצדק וביושר וייקחו חלק במשימת ההנהגה.
משה מסיים את דבריו בפרשה ומתאר כי ציווה על יהושע תלמידו וממשיך דרכו, לאזור אומץ אל מול התמודדויות העתיד. ומסכם כי יש לבטוח בהשם, בכל האתגרים והמלחמות הצפויות בכניסה לארץ.

” אֵלֶּה הַדְּבָרִים אֲשֶׁר דִּבֶּר מֹשֶׁה אֶל כָּל יִשְׂרָאֵל….”

משה מוכיח את עם ישראל לפני מותו באופן עדין לעיתים רומז. וזאת על מנת
לא לפגוע בכבודם של ישראל. הוא מקיים את מצוות השם ככתבה “הוֹכֵחַ תּוֹכִיחַ אֶת עֲמִיתֶךָ וְלֹא תִשָּׂא עָלָיו חֵטְא.” חז”ל מסבירים כי יש להוכיח אותו באופן כזה שלא יפגע, באופן שלא יצא מזה חלילה חטא שפגעת בו.

מה גם לדעת שכאשר ניגשים להוכיח מישהו שחלילה אין לנו נגיעות בעצם התוכחה וידינו נקיות.

מסופר על האדמו”ר מחב”ד רבי יוסף יצחק שניאורסון (הריי”צ) זצ”ל, שהגיע פעם למרפאה והרופא הצטרך להזריק לו זריקה. הוא עקב בדריכות אחר ההכנות של הרופא והאחות, שניקו ידיים בחומר מיוחד, לקחו את המחט מאריזה סטרילית וניקו את המקום באלכוהול שלא יחדרו חלילה חיידקים לגופו. בתגובה אמר הרבי למזכירו שניתן ללמוד מזה מוסר השכל חשוב מאוד: לפני ש”דוקרים” מישהו אחר = שמוכיחים אותו על מעשה לא טוב שעשה, צריך שהתוכחה תהיה סטרילית וללא נגיעות אישיות….

 

הסיפור הזה והפרשה קושרים אותנו באופן ברור לט’ באב אותו נציין ביום א’, ולעניין חורבן בית המקדש. קש החורבן קרה בעקבות שני אנשים (קמצא ובר קמצא) שהיו מוכנים לעשות הכול כדי להוכיח אחד את השני! שערו בנפשכם מה עשוי לקרות כאשר שני יהודים עושים טוב אחד לשני. הגאולה תלויה אך ורק בנו…….

שבת שלום ומבורך

חזי ברזני

תגובות

תגובות