כל מה שרציתם לדעת על חרדה, דכאון והתקף פאניקה במאמר מיוחד של חי סיטבון

אם הייתי יכול להמר ולהשקיע כסף על שימוש במילים, ללא ספק הייתי מהמר על המילה חרדה. אחת המילים הנפוצות והשגורות בפינו בשיח היומיומי במדינת ישראל ובכלל משנת 2019.

דור האינסטנט – בשגרת היומיום אנו בלחץ מתמיד, ובניסיון להספיק ולא לאחר לשם או לכאן. ובכלל, הדרך לחיות את החיים בהילוך מהיר ומיידי, עשויה להוביל למתכונת חיים ללא מנוחה ורוגע..

לרוב, אנשים משתמשים במילה זו מבלי לדעת באמת מהי חרדה, אבל זה בסדר בגלל שגם חלק מהמטפלים היודעים לפתור חרדה זו – לא באמת מבינים לעומק תהליך זה מעבר לתופעת המוח.

בגדול, גוף האדם מבטא תחושות ובעיות עם רגשות דרך תגובות כאלה ואחרות.

מהי חרדה?

חרדה היא מצב שבו הגוף מגן עלינו בגלל שאינו יכול להתמודד עם מה שעתיד לבוא.  חרדה שונה מפחד, מהתקף פאניקה וגם מדיכאון. חרדה בעיקר מתפתחת מפעולות בסיסיות עם פוטנציאל לפיתוח של מצב חרדה.

אדון פחד – מנגנון הישרדותי ומצב טבעי שבו הגוף מאותת לנו שאכן ישנה סכנה קיימת – טיגריס נכנס לחדר ובשבריר שנייה אנחנו הופכים לדרוכים והחושים שלנו מתחדדים, על מנת להימנע ממצב של סכנה או מאיום כלשהוא.

גברת חרדה – המוח אומר יכול להיות שיש ממה לפחד ויכול להיות שלא. אולי יש כאן סכנה, אולי לא. התסמינים יכולים להיות דומים לפחד. ואכן חווים מצב של פחד – ללא פחד ממשי. פחד מדבר לא ידוע שהאדם מנחש אם קיים או לא. חרדה היא כל כולה לגבי העתיד.

מר דיכאון – מצב שבו האדם תקוע בזמן הווה בלבד. ולא מצליח לראות שום עתיד. הוא אבוד ותקוע ללא עתיד. כלום לא הולך לו עכשיו והוא הופך להיות פחות אופטימי, ולא בהכרח פסימי קיצוני. אדם פסימי עשוי לומר שהוא לא פסימי אלא מציאותי וריאליסטי, וברור שהמציאות שלו נצבעה בעצבות ודיכאון בגלל המצב שלו.

התקף פאניקה – מצב שבו האדם מייצר יותר מידיי מתח ולחץ בגלל הדברים שמתרחשים עכשיו.יש יותר מידיי דברים עבורו, ואין לו מושג איך להתמודד איתם. זה גדול עליו.

לא תמיד אדם יודע איך הוא מייצר את החרדה. לפעמים זה כל כך מהיר כך שהוא לא מודע לזה.

חרדה עשויה להתפתח דרך אדם החושב לגבי העתיד בספקות. ומה אם כך וכך? ומה אם יהיה אפילו יותר כך וכך? וזה מייצר מתח ולחץ הדם מתחיל לעלות ומרגישים גלי חום וזיעה קרה או קשיי נשימה. וככל שהחשיבה השלילית בתוך סיטואציה מסוימת מתרחשת וממשיכה – כך עוצמת החרדה הולכת וגדלה יותר ויותר.

אז איך מתמודדים עם חרדה?

בערוץ היוטיוב שלי פרסמתי שני סרטונים בנושא חרדה. הראשון מדבר יותר על הבנה אינטלקטואלית ואחר כך כלים פרקטיים.
והסרטון השני הוא כולו רצף תרגילים מעשיים להפחתת חרדות לאנשים שחווים עכשיו בזמן אמת התקף חרדה, על מנת לפתור אותו באופן מיידי.

כדי לא להאריך מידיי במאמר וגם כדי שתוכלו לחוות דרך הנחיות הסרטון, אני מצרף לכם לכאן את הקישורים לסרטונים שלי.

צפייה מהנה לכולם.

חי סיטבון – מטפל, רופא נפש ומורה ל NLP.
052-4307670

TIME4CHANGE – LIVE BETTER

תגובות