הטלוויזיה הקהילתית מציגה: בנוף הבתים הישנים לזכרו של דני רז ז”ל

אדריכל דני רז ז”ל 1937-2020

דני רז היה אדם צנוע וטוב לב, הוא מילא מספר תפקידים חשובים הן כאדריכל בשוק הפרטי והן כמתכנן במשרות ציבוריות בכירות בשרות המדינה. בראשית דרכו כאדריכל צעיר לקח חלק חשוב בתכנון מוזיאון תל-אביב לאמנות במשרד ישר-איתן, על פעלו זה זכה יחד עם שותפיו בפרס רכטר. בהמשך דרכו נסע להשתלמות בהולנד, השלים את לימודי האינג’ינר,  ועבד באחד ממשרדי האדריכלים הגדולים “גרוסמן פרטנרס” (1968-1973).

כשחזר, ערב מלחמת יום הכיפורים, פתח בשנת 1973 את משרד MKR – תכנון מערכתי ושיטות בניה עם שני שותפיו: אדם מזור וקלמן כ”ץ, המשרד היה פעיל עד 1979.

מאוחר יותר החליט לעבוד בשרות הציבורי, שם  מילא שורה של תפקידים בכירים ביותר וביניהם:

אדריכל ראשי של משרד הבינוי והשיכון (1984-1989), שם לקח חלק חשוב בעיצוב דמותן של השכונות החדשות שנבנו בירושלים, לאחר מלחמת ששת הימים.  

מתכנן מחוז תל-אביב במשרד הפנים (1990-1995), במסגרת תפקידו זה סייע לאדריכלית ניצה לממש את תכניתה לחידוש פניה של העיר הלבנה בתל-אביב והפיכתה לאתר מורשת.

עם פרישתו לגימלאות בשנת 2003, התפנה דני לעסוק בתחביב שפיתח כל חייו והוא הציור

בין הציורים הרבים שהשאיר בעיזבונו יש ציורי מים  פסטוראליים של בתים בעיר הלבנה בתל-אביב, מבנים בעלי ענין מיוחד ברחבי הארץ, פורטרטים של זקני תל-אביב ועוד. 

גולת הכותרת של ציוריו היא ציורי הבתים הישנים שנבנו בשכונת ותיקים בכפר-סבא, בשנות החמישים של המאה הקודמת לפני ששינתה את פניה והפכה לשכונה הירוקה. ציורים אלה משקפים את מראה השכונה בחורף, עם השמים המעוננים, ובאביב עם שפע החרציות בשדות הלא בנויים. 

ציוריו מביעים רגישות רבה וגעגוע לישראל הישנה.

בעיזבונו השאיר גם ספר שכתב על עבודתו כאדריכל, בו הוא נותן אשנב הצצה אל הסיפורים שהתרחשו בחדרי חדרים טרם הקמתם של כמה מהפרויקטים הגדולים במדינה. ספרו נקרא “סיפורים קטנים על בנינים גדולים” והוא נמצא כרגע בשלב חיפוש מו”ל.

חסרונו של דני מורגש מאוד בקרב משפחתו ובקרב האנשים שהיו קרובים אליו והעריכו את מקצועיותו, את יושרו ואת טוב ליבו. יהי זכרו ברוך.

תגובות