תביעת ביטוח משכנתא 

בעת נטילת הלוואת משכנתא, הבנק יכול לחייב אתכם לבטח את עצמכם בביטוח חיים. ביטוח זה מכונה גם ביטוח משכנתא. הבנק יהיה רשום בביטוח כמוטב בלתי חוזר. כך הבנק מבטיח את עצמו שבמקרה שהלווה או מי מהלווים ילך לעולמו, יוכל הבנק לפרוע את ההלוואה באמצעות כספי הביטוח. 

אך לעיתים חברות הביטוח מסרבות לפצות במקרים של מות המבוטח בטענות שווא. מצב זה מותיר את הלווים שנותרו בחיים, חבים חובות גדולים לבנק אשר אין באפשרותם לפרוע. לעתים אין מנוס, אלא להגיש תביעה נגד חברות הביטוח באמצעות עורך דין ביטוח.

 

הבנק כסוכן ביטוח 

התביעה כנגד ביטוח משכנתא היא אינטרס של המבוטח שכן מבחינת הבנק הוא יכול ברוב המקרים לכסות את יתרת ההלוואה על-ידי מימוש המשכנתא. לעיתים סיבת דחיית התביעה ע”י חברת הביטוח נעוצה ברשלנות של הבנק. כך למשל לעיתים הצהרת הבריאות ממולאת יחד עם טפסי ההלוואה בבנק. אם הבנק התרשל להקריא למבוטח את הצהרת הבריאות יש מקום להגיש תביעה גם כנגד הבנק. במקרה זה ניתן לטעון שהבנק שימש כסוכן ביטוח ולכן הרשלנות שלו מחייבת גם את הבנק. 

טענות דחיית התביעה המועלות ע”י חברות הביטוח הינן מגוונות. לעיתים חברת הביטוח תעלה טענה מקוממת ביותר בכדי לנסות לחמוק מפיצוי המבוטחים. כך למשל, אחת הטענות העיקריות עמה יש להתמודד היא שהמבוטח לא גילה את כל הפרטים בהצהרת הבריאות עליה חתם בעת חתימת הפוליסה. לעיתים הטענה כה מופרכת שכן חברת הביטוח טוענת למחלה זניחה שלא הייתה קשורה כלל לסיבת הפטירה.

עם טענות מסוג אלו עורך דין ביטוח ידע להתמודד במסגרת תביעה נגד ביטוח משכנתא כך כאמור אם אין קשר בין אירוע הביטוח לבין המחלה, חברת הביטוח אינה יכולה להתנער מהכיסוי הביטוחי. כמו כן, אחרים אם חלפו למעלה משלוש שנים מחתימת הביטוח לא תוכל חברת ביטוח להתגונן בתביעה נגד ביטוח משכנתא בטענה זאת מבלי להוכיח כי הדבר נעשה בכוונת זדון. 

אם עובד הבנק למשל, ידע על מחלתו או מצב רפואי של מבוטח, רואים את זה כידיעה של חברת הביטוח במקרה של תביעה מול ביטוח משכנתא. 

בנוסף ניתן לטעון שחברת הביטוח הייתה מבטחת את המבוטח גם אם היה מצהיר על מצבו הרפואי. טענה זו יש להוכיח באמצעות חוות דעת מומחה של חתם רפואי.

ביטול הביטוח

ישנם מקרים שביטוח המשכנתא בוטל מבלי שהמבוטח ידע על כך. אם הפרמיה אינה משולמת אז חברת הביטוח תבטל את הביטוח. לפני הביטול עליה לשלוח למבוטח אזהרות על אי התשלום. לעיתים חברת הביטוח לא שולחת אזהרה לפני ביטול או שהיא שולחת לכתובת שאינה נכונה. גם במקרה זה ניתן להתמודד בהצלחה בתביעה נגד הביטוח. 

מה קורה אם הבנק אינו מבקש ביטוח חיים

למעט במקרה של הלוואה בערבות מדינה הבנק אינו מחויב לכפות על הלווה לבטח את עצמו. במספר פסקי דין טענה של מבוטחים שהבנק התרשל בכך שלא דאג לקיומו של הביטוח נדחתה. יחד עם זאת יתכן וניתן לטעון שהבנק התרשל מקום שבו הוא לא הזהיר את המבוטח על אי עשיית ביטוח חיים.

תגובות

תגובות