מבקר המדינה בוועידת האקלים שהתקיימה בכפר סבא: “אנו במצב חירום. משבר האקלים הוא כאן ועכשיו”

ראש העיר כפ”ס, רפי סער: “אני קורא לכלל הרשויות להצטרף אלינו בעשייה משותפת למען הסביבה והדורות הבאים”

ועידת האקלים והסביבה של ישראל נערכה כפר סבא בהובלת עיריית כפר סבא ורשת 13. הוועידה הראשונה מסוגה התקיימה היום (27.10) בהשתתפות שרים, חברי כנסת, מומחי אקלים וחזאים

בוועידה אשר נערכה בהיכל התרבות כפר סבא השתתפו בין היתר: השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג; שרת התחבורה, מרב מיכאלי; שרת האנרגיה, קארין אלהרר; מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן; מנכ”לית המשרד להגנת הסביבה, גלית כהן; שגריר האיחוד האירופי, דימיטר טזאנצב; ראש עיריית כפר סבא, רפי סער ועוד.

רפי סער, ראש העיר כפר סבא: “כפר סבא נבחרה לארח את ועידת האקלים של ישראל בזכות המחוייבות שלנו ליצירת סביבה מקיימת וירוקה. בכירי הממשלה והמשק הישראלי התאגדו כאן בכפר סבא סביב הנושא הכל כך חשוב – משבר האקלים. יחד אנו פועלים לחיזוק המודעות ושיתוף הפעולה ליצירת סביבה ירוקה ובריאה יותר בישראל. אני נכנסתי לתפקיד ראש העיר כפר סבא ביום גשום במיוחד, ובתקופה בה כפר סבא סבלה מהצפות רבות. מאז, אחד הדברים הראשונים שקידמתי היא תכנית אב רחבת היקף לחיזוק וחידוש תשתיות הניקוז בעיר. כפר סבא משופעת בעצים ומרחבים פתוחים בין היתר בזכות החזון שלנו לשתילת 1,000 עצים בשנה. הצבנו לוחות סולאריים ליצירת חשמל, הקמנו ביופילטר לאגירה וטיהור מי שתיה, רישומו את העיר במסלולי הליכה ואופניים. אני קורא לכלל הרשויות להצטרף אלינו בעשייה משותפת למען הסביבה והדורות הבאים״.

מתניהו אנגלמן, מבקר המדינה: “אנו במצב חירום. הדוח שהצגנו אתמול מציג מציאות לפיה משבר האקלים הוא כאן ועכשיו. חווינו רק בשנים האחרונות התחממות ניכרת בטמפ’. אנו רואים יותר ויותר אירועי קיצון, 1.2 מיליון בני אדם קיפחו את חיים כתוצאה ממשבר האקלים. הממשלות לאורך ה-20 שנה האחרונות חתמו על הסכמים בינלאומיים ואנחנו בחנו את יישום הדברים וצערי יש פערים משמעותיים. היישום עומד על 15% בלבד של ההחלטות. ראינו שמס’ העובדים שעוסקים בתחום הוא 4 אנשים בלבד. חשוב שישראל תוביל את תחום משבר האקלים”.

קארין אלהרר, שרת האנרגיה: ״אם אנו רוצים אנרגיה מתחדשת וירוקה, אנו חייבים לשלב ידיים כדי שזה יקרה. בניגוד לנטען, משרד האנרגיה לא התנגד לתכנית הממשלה לשינויי האקלים, התנגדנו לכך שתילקח מאיתנו הסמכות בנושא האקלים. משרד האנרגיה חייב להיות עם הסמכות לפעול ליישום התכנית. אני מאמינה שצריך להיות משק אנרגיה אמין יעיל וירוק ככל הניתן. למשל הפסקנו קידוחים של נפט ביבשה – לא מאמינה בזה. גז הוא דלק מעבר הוא לא הדבר הבא, הוא הדבר של פעם. אנחנו עוברים לאנרגיה ירוקה״.

מרב מיכאלי, שרת התחבורה: “ממשלות קודמות השאירו לנו מצב אסוני בתחום התחבורה, מבחינת היכולת שלנו לנוע וברמה הסביבתית והאקלים אנחנו מתחילות ממינוס ולא מאפס. התקציב שהבאנו למשרד התחבורה מוקדש לתחבורה ציבורית הליכה ונסיעה באופניים – חשמול הכנת תשתיות לכלי רכב חשמליים. אנחנו לא מדברות על 2050, אלא תכנית לחמש שנים קדימה – מעולם לא נעשה כזה תכנון בעבר. הגדלנו ב-7.5 מיליארד את השירות בתחבורה הציבורית”.

תמר זנדברג, השרה הגנת סביבה: “במשך שנים רבות מדינת ישראל כמעט לא עשתה הרבה ואולי כמעט ולא עשתה כלום בתחום משבר האקלים. ישראל צריכה ויכולה להגיע ליעד של אפס פליטות ומזהמים עד 2050. חוק האקלים זה מה שאנו מחויבים אליו ואני הולכת לוודא שזה יקרה. היום כשאנחנו אחרי דו”ח מבקר המדינה, אני משוכנעת שההחלטה למשוך את החוק ולדחות אותו לעיתוי של אחרי ועידת גלזגו היא ההחלטה הנכונה, כי הפשרות שהיינו צריכים לעשות כדי להעביר אותו היו פשרניות מידי. החוק הזה זקוק לשיניים משמעותיות על מנת שיהיה חוק אפקטיבי”.

תגובות