מיסים עבור עסקאות מקרקעין

מיסים 

בישראל קיימים כמה סוגים של מיסים אשר קשורים בעסקאות של מקרקעין. הציבור די מבולבל מכל המיסים הללו ולא תמיד הוא יודע אילו מיסים שייכים למכירה או לקנייה של נכס, מה תקף לגביו ומה לא תקף לגביו.

המס שמשלמים בעת קנייה של דירה או של בית פרטי, הוא מס רכישה. רשות המיסים קבעה מדרגות מס אשר על פיהן אפשר לחשב את הסכום שישלם כל אדם עבור הנכס שרכש.

מי שקונה את הדירה הראשונה שלו אינו אמור לשלם מס רכישה עד סכום של כ – 1,700,000 ₪ נכון לשנת 2021. מעבר לסכום זה, יהיה על הרוכש לשלם מס. ערכו של מס הרכישה עולה ככל שהערך של הנכס הוא גבוה יותר, גם כשמדובר בדירה ראשונה. כשמדובר בדירה שנייה או שלישית, התחשיב של מס הרכישה הוא מלא.

נכון לנובמבר 2021 שיעור מס הרכישה שהיה בשיעור % 8 ירד ל – % 5 ובימים אלו הוא אמור לחזור שוב לרמה של % 8. 

לעומת זאת כאשר מוכרים בית פרטי, דירה או כל נכס מקרקעין אחר יש לשלם מס שבח לרשות המיסים במשרד האוצר ובנוסף לכך היטל השבחה לרשות המקומית. בהתאם לשווי של הנכס הנמכר, כך ערכם יחושב ערך התשלום של המיסים הללו.

ככל שהנכס יהיה יקר יותר כך גם גובה המיסוי יעלה. מס שבח נועד להשאיר נתח כספי למדינה מתוך הרווח של בעל הנכס בעת מכירת הדירה וזאת לאחר ביצוע התחשיב הפיננסי של הפער בין מחיר הקנייה של הנכס לפני כמה שנים, מול מחיר המכירה שלו כעת. 

מיסים לרשות המקומית 

בעלי דירות וגם בתים פרטיים, מבקשים מעת לעת מהרשות המקומית היתרי בנייה. בהתאם לגודלו של השטח מול גודלו של החלק הבנוי ובהתאם לזכויות הבנייה אשר מאושרות לביצוע בכל רשות מקומית. בעלי הנכסים מעוניינים לקבל את אישורה של הרשות המקומית להוספת חדרים, מרפסת, הרחבת המטבח על חשבון החצר ועוד. בזכות היתר הבנייה, הלקוחות הרחיבו את ביתם ולכן השווי של הבית למכירה הוא כעת גבוה יותר. לכן כאשר הבית נמכר, בעלי הנכס אמורים לשלם מיסים לרשות המקומית שהם היטל השבחה, על פי קריטריונים שקבעה כל רשות מקומית.

מידע בעת מכירה וקנייה של נכסים 

במקרים רבים העלויות של מס רכישה, מס שבח וגם היטל השבחה הם גבוהים מאד, מדובר בעשרות אלפי שקלים ואף מעבר לכך. זו הסיבה שבתחילת תהליך הקניה או המכירה הלקוחות נעזרים בשמאי מקרקעין, או בעורך דין מקרקעין אשר עורכים עבורם את התחשיב הכלכלי המשוער וכך הם יודעים את הסכומים הכספיים שהם יצטרכו לשלם.

תשלום של מיסים 

לאחר ביצוע עסקאות הנדל”ן השונות, הלקוחות נדרשים לבצע תשלום מיסים תוך פרק זמן קצר ולכן עליהם להביא זאת בחשבון בלוח התשלומים שלהם לקבלן, לבעל הנכס, או לחלופין בעת חתימת החוזה על מכירת הדירה כך שיתקבל סכום ראשוני שיכסה את סעיף מיסים. 

תגובות