ההיסטוריה של מתחם התחנה בתל אביב 

היום כולם מכירים אותה כמתחם בילויים ונופש, וזה אכן המקום הנכון והטוב ביותר שאפשר לראות בו את תנועת כל הקונים והבליינים, במקום שבו תמיד הייתה. מתחם התחנה בתל אביב הוא אתר היסטורי שהוחזר לימי תפארתו בשיפוץ ושחזור מרתק שמושך אליו אנשים שמוצאים בו מקום נפלא ליד הים לבלות וליהנות משעות הפנאי שלהם ומקניות. ההיסטוריה שלה מרתקת לא פחות מהאפשרויות שהיא מציעה היום

https://www.pikiwiki.org.il/

הכירו את תחנת הרכבת ההיסטורית של יפו

מתחם התחנה נבנה בתחנת הרכבת ההיסטורית של יפו, שפעלה משנת 1892 ועד 1948. יפו הייתה עיר נמל חשובה שעברו בה סחורות רבות והן הגיעו לירושלים באמצעות הרכבת שגם העבירה נוסעים רבים. אלפי אנשים עברו בה מדי שבוע והמבנים ההיסטוריים שלה שרדו ברובם ועברו שחזור ושימור כדי שתוכלו להרגיש בה כמו פעם, אבל עם העדכון המודרני של ימינו. זה באמת נחמד לשבת במקום שהיה פעם פעיל כל כך עוד לפני קום המדינה וזה מעניק לאנשים תחושה שהם מבקרים באתר היסטורי תיירותי בדיוק כמו באירופה או במקום שבו התרבות נמשכת גם היום. הייחודיות שלה נובעת גם מהעובדה שהיא נחשבה למתקדמת ומודרנית גם אז והייתה הראשונה במזרח התיכון שנבנתה כאן ולא במצרים או בטורקיה. בכך היא קירבה את ארץ ישראל של ימי הטורקים והבריטים עוד יותר לציביליזציה.

השבתתה במלחמת העצמאות 

התחנה ממוקמת מצפון ליפו, באזור שהיה נתון בסכנת הקרבות של ימי קום המדינה ומלחמת העצמאות בעיקר. היא הפכה למקום מסוכן ומסכן חיים ונסגרה בתחילת מלחמת העצמאות. רוב פעילותה הועבר לתחנת דרום תל אביב במתחם רחוב הרכבת, לא רחוב מאלנבי ומהתחנה המרכזית הישנה, עד שנסגרה גם היא. היא הייתה אזור החיץ שבין השכונות הערביות של יפו ומנשייה על שפת הים לבין אחוזת בית ונווה צדק, שהיו שכונות יהודיות. כל מי שעובר בשכונות אלה יכול לראות שלטים שמציינים פעילות של מחתרות נגד התוקפנות של הערבים במלחמת העצמאות שהפילה קרבנות יהודים, כולל ירי צלפים. למעשה, למרות שנבנו בה בניינים על ידי יהודים מהיישוב שניהלו בה חיי מסחר ערים, מכיוון ששירתה בעיקר את היישובים שבהם היה רוב ערבי אף לא זכתה לפופולריות רבה והפסקת פעילותה הייתה מבורכת בעיני ראשי היישוב. לכן, כל כך סמלי ומעניין שבימינו היא דווקא סמל להתחדשות ולשגשוג של חיי המסחר והתרבות והפנאי במדינת ישראל.

מקום המדינה ועד היום

לאחר שקם צה”ל המתחם הנטוש הפך להיות בסיס אחסון נשק ולאחר שננטש בשנות ה-80 הפכו אותו למוזיאון ושיכן את האוסף לתולדות צה”ל. המתחם היה רכוש הצבא עד שנות האלפיים ואז החלו כבר לחשוב על הסבתו למטרה אחרת, אזרחית ונכונה יותר לימינו, כדי לעשות שימוש מוצלח ב-25 המבנים במתחם. היופי האדריכלי שלהם ריכז סגנונות בנייה של תקופות שונות בתולדות היישוב, מהטורקים והעותמאנים ועד הטמפלרים והבריטים, מה שהפך אותו ליפה וייחודי מסוגו בישראל, ממש ההיסטוריה בהתגלמותה. בשנת 2002 הוועדה המקומית לתכנון ובנייה העבירה את המתחם לרשות עיריית תל אביב ובכך יצאו לדרך מגוון תכניות שימור, בנייה ופיתוח האזור לתיירות פנים וחוץ. העבודות החלו כמה שנים אחר כך והמתחם עבר הסבה כוללת ומקיפה לשימושי מגורים, מסחר, בילויים, תרבות ופנאי ל-22 מבנים בשטחו.

האטרקציה של המתחם כיום

מתחם התחנה תל אביב מופעל על ידי קבוצה שזכתה במכרז של עיריית תל אביב והעסקים שנמצאים בו מציגים תמהיל מגוון של עסקי מסחר, מזון ובילוי, פנאי ותרבות. במקום נערכים פסטיבלים, תערוכות אמנות ואירועים שונים שמושכים אליהם עשרות אלפי אנשים. המתחם כבר הצליח לעשות לעצמו שם בקרב בליינים ונופשים מכל רחבי הארץ שנמשכים למיקום האטרקטיבי שלו ליד הים, ליופי האדריכלי המשופץ והאלגנטי ולמגוון העצום של אפשרויות בילוי וקניות שיש בו, מסעדות ובתי קפה. אפשר לומר שבין כל האתרים ההיסטוריים שזכו לשימור בתל אביב, זהו ללא ספק אחד המוצלחים והרווחיים שבהם. בעתיד הקרוב ייבנו בו ומסביבו עוד פרויקטים למגורים ולחדרי מלון נוספים ולהרחבת שטחי המסחר, כך שללא ספק צפוי לו עתיד עוד יותר ורוד.

תגובות