הטלוויזיה הקהילתית בכפר סבא: יומן מסע / צבי רייכוורגר

צבי רייכוורגר, מטבעו צייר פיגורטיבי, סגנונו משתנה מפיגורטיביות נקייה בעבר ועד לפרשנות מופשטת של קווים וכתמים בהווה והתמזגות מתעתעת של הנושא המרכזי עם הרקע, זאת בשאיפה להשתחרר מהתלות המכבידה של האובייקט, אך מבלי להתרחק ממנו מדי. שאיפה זאת הינה התפתחות זוחלת של שנים וניתן להצביע עליה ביתר שאת לאחרונה. לעיתים רחוקות אף יש קושי בזיהוי נושא המקור המצוי על משטח הציור שלו. ציוריו נעשים צבעוניים ואקספרסיביים יותר עם הזמן. הנחת המכחול הופכת רחבה וחופשית יותר ולאחרונה כתמית. ביצירותיו הוא מתמודד עם עקרונות בסיסיים של האמנות הפלסטית כמו: קומפוזיציה, שילובי צבעים, הרמוניה של אובייקטים, הרמוניה של צבע. מוטיב חשוב בציוריו הוא חיפוש אחר האור הבוקע מאחורי האובייקטים המצוירים. 

עבודותיו עוסקות בנוף וָטבע על תחומיהם השונים, אם זה נוף אורבאני, שדה, חורשה, זר פרחים המונח על השולחן או נוף אדם (פורטרטים).   

 

צבי הינו אמן סקרן, פרודוקטיבי, סגנונו חוזר ומתחדש, וסוגי הצבעים אף הם (אקריליק, פנדה, פחם…), הוא בוחר מָצָָעים מגוונים לציוריו (ניירות, קרטונים, בדים או לוחות גבס…)

 

למרות הסגנונות והחומרים המשתנים, בולטת אצלו שפה מובהקת משלו המלווה את כל יצירותיו. הוא אמן טוטאלי, מתמסר לאמנותו בהרבה אהבה.

 

בציורים מורגשת היטב סגידתו לצבע. פָּלֶטת הצבעים שלו עשירה, כשרוב ציוריו זוכים לגוונים פסטליים עמוקים. משטח הציור גדוש בצבע, בצורה הָרמונית ונעימה לעין. לעיתים מתווסף לציורים קונטור כהה ומשיחות דקות שחורות המרמזות על תנועה ויוצרות דו שיח עם תחריטיו מתקופות עבר. 

 

בתחריטים, נחרטו הקווים במיומנות רבה. הם רכים, דקיקים ועדינים. הענפים והעלים ממלאים את מצע התחריט בסבך עשיר וחושני. 

 

צבי, יליד אוקראינה. בימי המשטר הסובייטי – אמנים פעלו תחת עינו הפקוחה של השלטון, שהכיר רק בריאליזם סוציאליסטי. כל היתר היה פסול. 

למרות אהבתו לאמנות, סיים לימודי הנדסה – מה שאפשר לו להתפרנס וצייר בזמנו החופשי

צבי עלה ארצה ב- 1972, וכבעל מקצוע מבוקש השתלב בתחום ההנדסה האזרחית. אחרי פרישתו לגימלאות החל לצייר באינטנסיביות. 

הוא השתתף בסדנה לתחריטים בתל אביב. התאהב בציור בצבעי: פנדה, פסטל, גירים, צבעי מים וכיום מצייר גם באקריליק ושמן

הושפע מהאימפרסיוניסטים שהעריץ, מהפוסט – אקספרסיוניסטים, סזאן, מטיס, ואן גוך, קנדינסקי ואחרים. לעיתים רואים בעבודותיו התכתבות עם צייר זה או אחר מבין אלו.  צבי מעריך מאד את אחיו הצייר יאן רייכוורגר ונהנה מביקורת העבודות שלו מדי מפגש ביניהם, כמו גם משיחות ערות וביקורת עבודות של חברו הצייר אורי בית אור.

אביה ממון – אוצרת התערוכה

 

תגובות