פרשת פיקודי תשפ”ב ראש חודש אדר ב׳ / מאת: חזי ברזני

הפרשה פותחת בפסוק: “אֵלֶּה פְקוּדֵי הַמִּשְׁכָּן מִשְׁכַּן הָעֵדֻת אֲשֶׁר פֻּקַּד עַל-פִּי מֹשֶׁה עֲבֹדַת הַלְוִיִּם בְּיַד אִיתָמָר בֶּן-אַהֲרֹן הַכֹּהֵן”

הפרשה נפתחת במפקד של כלי המשכן, ובאזכור שמם של אלו האחראים על עיצוב המשכן בהתאם להוראות ה’. המפקד הוא מעין “ספירת מלאי” של כל כלי המשכן, רשימה שכוללת חומרים, מידות, כמויות ומספרים של כלי הקודש. אלו למעשה החומרים/ כתב הכמויות. שנמסר ונתרם לבניית המשכן.

משה הוא מנהיג! אך כמתואר בפרשה, משה מבצע גם משרה של מנכ”ל/גזבר ומדווח לקב”ה ולעם ישראל באופן הכי שקוף אודות ההפקדות למשכן. משה שהיה ענו וישר מאין כמותו, לא רצה שיהיה שום ספק ועבד בשקיפות כלפי הקב”ה וכלפי בני ישראל. תפקידו של מנהיג ציבור עמוס מאד בפרטים. לעתים נדמה לו שהא יכול לוותר על משימה מסוימת, לטובת ביצוע משימות אחרות. פרשת “פקודי” מלמדת שעל המנהיג להיות נאמן לתפקידו, וגם להיראות כזה. עליו לתת דין וחשבון לעמו, על כל תרומה או סכום כסף שהגיעו לקופת הרשות, עליה הוא מופקד.

בהמשך הפרשה, מתוארים ההכנות של טקס חנוכת המשכן (אשר התקיים בא’ ניסן כמעט שנה מיציאתם ממצרים). משה מקים את המשכן כנדרש גם כמובן לשגרת העבודה של הכוהנים והלווים והפרשה מתארת במגוון רחב של פעלים את נמרצותו של משה: “ויתן את אדניו… ויפרוש את האוהל… ויערוך עליו ערך לחם… וישם את המנורה באוהל מועד…” להעיד על משה, כי בחריצות ובנאמנות, מבצע את דבר השם.

“..וַיַּרְא מֹשֶׁה אֶת כָּל הַמְּלָאכָה וְהִנֵּה עָשׂוּ אֹתָהּ כַּאֲשֶׁר צִוָּה ה’ כֵּן עָשׂוּ, וַיְבָרֶךְ אֹתָם מֹשֶׁה..”

בסיום בניית בית המקדש גם כתוב “ותשלם כל המלאכה” ודרשו חז”ל ששלמות זו באה ללמד, שכל האומנים שבנו במקדש לא מת אחד מהם ולא חלה אחד מהם ואף כלי לא נשבר במהלך העבודה, כך גם בעבודת המשכן.

הלקח הנלמד הוא שכל המקיים מצווה לא מפסיד, לפעמים אדם בא לקיים מצווה אך עולים לו תירוצים מדוע לא לעשותה, שמא ינזק, או יאחר, או יתבזה חס ושלום. באים חז”ל ומעידים שכל העוסק במצווה לא רק שלא ימות או יחלה אלא אפילו נזק קטן לא יבוא לו.

בקיץ 2001 התרחש פיגוע במסעדת סבארו בירושלים, והיו שתי בנות מארה”ב שבאו לבקר בארץ ורצו להיכנס למסעדה לאכול, בפתח המסעדה עמדה אחת העובדות והמליצה להן לחזור למסעדה בעוד כשעה כיון שהמסעדה כעת עמוסה, השתיים הקשיבו, והמשיכו לטייל בעיר במגמה לשוב בעוד כשעה למסעדה, אך בדיוק בזמן זה התרחש פיצוץ בתוך המסעדה. אותה עובדת נפצעה קשה והבנות שהרגישו שהיא הצילה את חייהן, הלכו לבקרה בבית החולים לפני שטסו חזרה לארה”ב ואמרו לה שאם היא תזדקק להגיע לטיפול בארה”ב שתתקשר אליהן, הן ידאגו לה לכל מחסורה, ובאמת לאחר שיקום ארוך המליצו הרופאים לעובדת שכדאי לה לעשות ניתוחים פלסטיים דווקא בארה”ב, והיא יצרה קשר עם הבנות והודיעה להן על בואה, השתיים קיבלו פניה והתלבטו האם לשלוח אותה לבי”ח קרוב, או לנסוע עימה לבי”ח מקצועי יותר ממקום עבודתם במגדלי התאומים, הן החליטו לקחת יום חופש מהעבודה ולנסוע עימה לבי”ח המרוחק על מנת שתקבל טיפול טוב יותר. באותו היום !!! התרחש הפיגוע במגדלי התאומים בו הן עבדו.

חזי ברזני

אדם המתמסר לסייע לחברו בכל מאודו לא יאונה לו כל רע.

שבת שלום ומבורך

חודש אדר ב’ טוב, מבורך עם הרבה שמחה

חזי ברזני

תגובות

תגובות