תלמידי שז”ר ודיירי בית בכפר בשת”פ הנצחה עוצמתי ומרגש

תלמידי שז”ר ודיירי בית בכפר בשת”פ הנצחה עוצמתי ומרגש

שלשום (יום א) נערכה באודיטוריום בית ספיר בלב כפר סבא, הצגה חגיגית של תיאטרון עדות, פרויקט זיכרון מפואר בו לוקחים חלק שורדי שואה, דור שני לשורדים ובני נוער, בתהליך חינוכי טיפולי של הבעה ויצירה אמנותית. פרויקט ההנצחה הייחודי הוא פרי שיתוף פעולה בין עיריית כפר סבא לבין עמותת אלומה, בית בכפר דיור מוגן- הדרים, ארגון ג’וינט ישראל אשל, בשיתוף משרד הרווחה והביטחון החברתי ותלמידי חטיבת שז”ר.

בבוקר נערכו שתי הצגות לתלמידי חטיבות הביניים; תלמידי חטיבת שז”ר ותלמידי תיכון אורט שפירא ובערב נערכה הצגה בנוכחות ראש העיר רפי סער, אורחים ובני משפחה.

דור שורדי השואה הולך ופוחת ועמם גם המקורות הראשוניים להעברת חוויות השואה. במטרה לשמר את הזיכרונות האלה ולהעבירם לדורות הבאים, מספק פרויקט תיאטרון עדות אפשרות לשמוע ממקור ראשון את סיפור הצלתם, הישרדותם וגבורתם, להכיל את הכאב והצער ולתת להם את ההזדמנות, אולי האחרונה, לקיים שלום עם עברם הקשה. כל זאת הם עושים תוך שיתוף פעולה מלא עם תלמידי חטיבת שז”ר שמשחקים את ניצולי השואה בצעירותם, ומספרים את סיפורם ממקור ראשון, בהצגה עוצמתית ומטלטלת.

הצגת תיאטרון עדות היא פרי של שנת מפגשים שלמה בין תלמידי בית הספר לבין שורדי השואה, במהלכה הם לומדים את סיפוריהם ומתאמנים. הצגת הפרויקט ה-73 של תיאטרון עדות מיסודם של עירית ועזרא דגן, התאפשרה למרות משבר הקורונה שכפה על משתתפי הפרויקט ריחוק חברתי ומנע את המפגשים הפיסיים בין שורדי השואה, דיירי בית בכפר בהדרים לבין התלמידים.

ראש העיר רפי סער: “אני מברך את משתתפי הפרויקט ואת עיריית כפר סבא שמעניקה חשיבות רבה להנצחת סיפוריהם של שורדות ושורדי השואה שחוו את הזוועות מידי הנאצים ואיבדו את היקר להם מכל ולחיבור הבין-דורי עם הדור הצעיר. יש לנו מחויבות היסטורית לסייע לשורדות ולשורדים החיים בקרבנו ולעולם לא לשכוח אשר אירע, את רצח החפים מפשע על רקע היותם בני העם היהודי. הסיפורים, שאנו עוד יכולים לשמוע ממקור ראשון, נעלמים אט אט. מחובתנו להעביר את לפיד הזיכרון לדורות הבאים, לוודא שהעבר לעולם לא ישכח, זה הנדר אותו אנו נודרים – לזכור ולא לשכוח”.

תמי בן אור, יו”ר עמותת אלומה, העמותה להנצחה ולהנחלת מורשת השואה המובילה את הפרויקט בכפר סבא: “כשורדת שואה מהונגריה שתקתי כמו כולם, אך כאשר שמעתי והבנתי את אמירתו של הרב לאו “נותרנו בחיים על מנת לספר ולפרסם את קורותינו בשואה”, החלטתי להגשים אמירה זו וכך לפני 12 שנים התארגנו קבוצת שורדים ודור שני והקמנו את עמותת “אלומה” להנצחה והנחלת מורשת השואה. תודתנו לעירית ועזרא דגן שהפכו כמונו את עשייתם למפעל חיים, לנאוה סולומון חברה פעילה בעמותת אלומה ורכזת הפרויקט, לכל השורדים, ובני הנוער”.

תגובות