יבלות ויראליות

יבלות ויראליות

הן נגרמות כתוצאה מזיהום ויראלי ויכולות להופיע במקומות שונים על פני הגוף

מהן היבלות הויראליות, כיצד מתרחשת ההדבקה בהן ובאילו מקומות הן עלולות להופיע? 

כל התשובות כאן למטה

צילום:freepik

 

מהן יבלות ויראליות?

היבלות הוויראליות הן גידולי עור הנגרמים מזיהום ויראלי של נגיף השייך למשפחת הפפילומה. היבלות יכולות להופיע במקומות שונים על פני העור, כאשר הן מסווגות לסוגים ולכל סוג קיימת נטייה להימצא באזור מסוים. 

מרקמן יכול להיות קשה, חלק או מחוספס, והמראה שלהן יכול להיות כהה מן צבע העור ושטוח.

היבלות הוויראליות יכולות להופיע הן אצל ילדים והן אצל מבוגרים יותר אך על פי הסטטיסטיקות, הן מצויות בעיקר אצל ילדים.

 

כיצד נדבקים ביבלות ויראליות?

ההדבקה מתרחשת כאשר יש מגע של העור בעור נגוע או בחפצים בהם נגע אדם עם עור נגוע. כאשר מתרחשת הדבקה, היבלות יכולות להתפשט ולהופיע במקומות נוספים בגוף.
היבלות מהוות בעיקר פגם אסתטי אך זו לא סיבה להתפשר על איכות הטיפול. רצוי לבקר אצל פודיאטור מומחה לצורך טיפול הנעשה תחת מקסימום אחריות ומקצועיות. 

 

יבלות ויראליות- סוגים

יבלת נפוצה

היבלת המשתייכת לסוג זה נראית כנגע מעוגל העשוי להופיע בפני עצמו או כחלק מקבוצה, כאשר ניתן להבחין בנקודות שצורתן מעין גרגר שחור. המופיעות על גבי היבלות.

היבלת הנפוצה מצויה בעיקר סביב הציפורניים, גב כפות הידיים ואצבעותיהן, ולהן יכולת להתפשט לאזורים נוספים. גם נגע המופיע כחלק מקבוצה יכול להתחבר לנגעים סביבו ולהתאחד עימם. 

יבלת כף הרגל

מרקמה של יבלת כף הרגל יהיה קשה בדרך כלל ומראה עגול ושטוח. יבלת זו  מופיעה תחת העור, שכן הלחץ המופעל על כפות הרגליים בעת דריכה מביא לשקיעתה. נגע זה עשוי להיות בודד או להתמזג לנגעים אחרים לכדי אחד גדול יותר והדבקה בהן מתרחשת בעיקר במקומות כמו בריכה או מקלחת ציבורית. 

יבלת שטוחה

היבלת השטוחה מאופיינת בגודל קטן יותר בהשוואה לסוגי היבלות האחרים וצבעה יהיה צבע העור או בגוון הקרוב לכך. במרבית המקרים הן מופיעות בעיקר בקבוצה ולא תמיד באופן בודד ומיקום הופעתן תלוי בגיל האדם הסובל מהן. 

כך למשל יבלת כזו אצל ילדים תופיע בעיקר באזור הפנים, ואילו אצל מבוגרים הן מופיעות בדרך כלל בכפות ידיים ובגבות.

יבלת גניטלית 

יבלות מסוג זה מכונות גם קונדילומות, המועברות באמצעות מגע מיני. סיווגן מוגדר כמחלת מין, ושכיחות הופעתן זהה הן בקרב נשים והן בקרב גברים. הסיכון הטמון בהם, אם כי הוא סיכון נדיר ואינו שכיח בדרך כלל, הוא יכולתן של יבלות אלה להוביל להופעת נגעים ממאירים, כך שרצוי לגשת לטיפול מוקדם ולמנוע סיבוכים מיותרים בהחלט.

בשונה מיבלת כף הרגל, יבלות אלה בולטות מעל פני העור והמראה שלהן כמעין כרוב הקיים באזור פנימי וחיצוני של איבר המין.

תגובות

תגובות