פרשת קדושים תשפ”ב מאת: חזי ברזני / לע”נ קדושי ישראל שנרצחו בשואה הי”ד

לע”נ חללי מערכות ישראל הקדושים הי”ד.

“וַיְדַבֵּר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר. דַּבֵּר אֶל-כָּל-עֲדַת בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם קְדֹשִׁים תִּהְיוּ כִּי קָדוֹשׁ אֲנִי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם”

חזונו של הקב”ה מול עם ישראל הינו – “קדושים תהיו כי קדוש אני ה’ אלוהיכם”.
פרשת קדושים פותחת בציווי לבני ישראל: “קדושים תהיו כי קדוש אני…” השם מסביר לישראל שהוא מצפה שהם יהיו קדושים באותו שיעור כמוהו.

מהי קדושה? מה הופך או יהפוך אותנו כבני ישראל לקדושים?

תורה בפרשה לא נותנת לנו תשובה ישירה לשאלה הזאת. שכן במקום להגדיר לנו מה הופך אדם, עם, חברה – לקדושים, מפרטת הפרשה רשימה ארוכה של חוקים ומצוות, שחלקן אפילו קשורות לנושאים חברתיים שבין אדם לחברו וחלקן לנושאים שבין אדם לאלוהיו.

בין הנושאים המוזכרים תוכלו למצוא למשל את מצוות כיבוד ההורים, שמירת שבת, איסור עבודה זרה, צדקה – מתנות עניים, איסור גניבה, איסור לשקר, איסור לעשוק שכר של שכיר, איסור לקלל חרש, איסור להכשיל עיוור, החובה לשפוט בצדק, איסור לרכל, איסור לשנוא, איסור לנקום ואף איסור לנטור! כבוד לזקן, חיוב למסחר הוגן, קדושת המשפחה.

התורה אמנם לא הסבירה לנו במדויק, אולם לעניות דעתי עשיית מצוות אלו, מביאות אותנו להיות קדושים יותר, תוך התקרבות למידותיו של הקב”ה. כפי שכותב דוד המלך ע”ה בתהילים: “שִׁוִּיתִי יְהוָה לְנֶגְדִּי תָמִיד”

בפרשה מוזכר לנו הצווי הגדול: “וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ: אֲנִי ה’ ” בואו נשים לב לדיבר הראשון של עשרת הדיברות: “אָנֹכִי ה’ אֱלֹהֶיךָ אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם” בדיבר הזה הקב”ה נותן לנו הסבר, אני השם!, אבל מסביר את הטיעון מדוע – אשר הוצאתיך מארץ מצרים… בצווי של ואהבת לרעך כמוך הקב”ה לא נוקט בשום הסבר אני השם! אין הסברים שנבין שהעומק שבהתקרבות אליו בקדושה זה – “ואהבת לרעך כמוך”! לא בכדי אומר לנו רבי עקיבא – שזהו כלל גדול בתורה. מצוות אהבת ישראל שהיא היסוד לכל התורה כולה, מייסדי החסידות לימדו אותנו בקיום המצווה הזו.

חזי ברזני

לדוגמא:

הבעל שם טוב הדגיש את מעלתם של פשוטי העם ושיבח אותם אפילו יותר מהלמדנים, הוא אמר שהלמדנים משולים לתפילין של ראש ופשוטי העם לתפילין של יד ובפועל אנו מניחים את התפילין של היד לפני הראש, בזאת נתן לנו הבעל שם טוב מסר עד כמה יקר כל יהודי אפילו אם הוא אדם פשוט.

שבת שלום ומבורך

חזי ברזני

תגובות

תגובות