התלמידות מרעננה הצדיעו לטוראי דב רויטרנד – חלל הנצר האחרון

לקראת יום הזכרון לחללי מערכות ישראל, ערכו תלמידות שכבה ט’ בבית החינוך אמית רננים רעננה סיור בעקבות חללי הנצר אחרון.

לאחר ביקור מודרך בבית עדות בניר גלים והדרכה בגשר עד הלום, פקדו התלמידות את קברו של טוראי דב רויטרנד הי”ד, חלל הנצר האחרון בבית העלמין הצבאי ברחובות ולמדו אודותיו.

דב רויטרנד נולד וגדל בקרקוב. כשהתחילה מלחמת העולם השניה הוא היה בן 14 ועבר את מאורעות השואה לבדו לאחר שכל משפחתו נרצחה מול עיניו. הוא הבטיח לעצמו שהוא ינקום בגרמנים וכך הצליח להמלט מהגטו ולחבור לפרטיזנים רוסיים. בשנת 1948 דב עלה לארץ לקיבוץ עין גב. אך מיד עם בואו התנדב להתגייס ליחידה קרבית והתגייס לחטיבת גבעתי. דב השתתף בקרבות רבים וב22.4.48 עלה על מוקש באזור לטרון, נפצע אנושות וחודשיים לאחר מכן נפטר מפצעיו.

רויטרנד הוא אחד מחללי הנצר האחרון ששרדו את השואה אחרונים ויחידים מכל משפחתם, נפלו בקרבות וכך נגדע זכרם וזכר משפחתם. לכל אחת ואחד מהם סיפור חיים שלא סופר ואין להם קרובים שיפקדו את קברם.

התלמידה מיה שוסמן שיתפה: “להכנס לקרון ולדעת שהיו יהודים בשואה בקרון הזה היתה חוויה מטלטלת”.

רות מורגנשטרן המורה לשל”ח ומובילת הטיול: “דמותו של דב הלכה איתנו במהלך הסיור. דמות של נער באותו גיל של התלמידות שנשאר בודד בעולם. לא מצאנו אף תמונה של דב, כך שנותר לנו רק לדמיין איך היה נראה, מה אמרו עיניו. דבר זה אף העצים את ההבנה שגם כשחללי נצר אחרון הגיעו לארץ הם היו בודדים, לא תמיד אפילו ידעו את שמם ואיך הם נראו”.

תגובות