פרשת ואתחנן תשפ”ב / מאת: חזי ברזני

הפרשה ממשיכה את נאומו של משה אל ישראל בכניסתם לא”י. ניתן לחלק פרשה זאת לשלושה רבדים, וידוי אישי של משה שמתחנן להיכנס לארץ ולא נענה, הזכרת מעמד הר סיני – האירוע המרכזי והמכונן בחיי האומה בו הקב”ה מדבר אל כולם ולא ע”י שליח. ולבסוף המשפט/הפסוק המכונן והמרגש מלפני 3334 שנה ועד היום ולכל הדורות: ” שְׁמַע יִשְׂרָאֵל, יְהֹוָה אֱלהֵינוּ, יְהֹוָה אֶחָד”.

ערעורו של משה רבנו נדחה, לא בעליון אלא מול אל עליון. משה התינוק שגדל כנסיך בארמון פרעה, והוביל את האומה הישראלית אל הארץ המובטחת. כמיהת חייו להיכנס לא”י כשהוא בן 120 אינה מתממשת. על כך יש לו הסבר והוא לא מאשים אף אחד בכך שאומר : “וַיִּתְעַבֵּר ה’ בִּי לְמַעַנְכֶם וְלֹא שָׁמַע אֵלָי”… בלשון עברית פשוטה “למענכם” משמע בשבילכם! עבורכם! המנהיגות המופלאה של משה במצרים, ביציאת מצרים וכמובן במדבר. הנהגה שכללה קשר ישיר עם השם, אינה אותה מנהיגות לה זקוקים בני ישראל בבואם למלחמה על נחלתם ולקיום עצמאי כאומה.

לעם ישראל יש מנהיג חדש שעבר את כל שלבי החניכה בהכנה למשימות המאתגרות ובעיקר הגשמיות יותר של מלחמה והתבססות המצפים לבני ישראל.

משה רבנו, הבכיר והגדול שבנביאי ישראל, כמו אבא ואמא גם יחד, צריך היה להקריב עצמו, למות במדבר, כדי שעם ישראל יתחיל לצאת לעצמאות. “לְמַעַנְכֶם”, בשבילכם, אני מפנה את הבמה מצהיר משה. לא לפני שאומר ומבטיח להם כי הביטחון בהשם יבטיח להם כניסה חלקה לארץ ישראל והביטחון בשם מהו? בראש ובראשונה: שְׁמַע יִשְׂרָאֵל, יְהֹוָה אֱלהֵינוּ, יְהֹוָה אֶחָד.

במרכז הפרשה רואה משה רבנו לנכון לציין שוב את מעמד הר סיני, קבלת התורה ועשרת הדיברות. אחד מהדיברות שאליו מגיעה תוספת של זכות ושכר ישיר הינה ” כַּבֵּ֤ד אֶת־אָבִ֨יךָ֙ וְאֶת־אִמֶּ֔ךָ כַּֽאֲשֶׁ֥ר צִוְּךָ֖ יְהֹוָ֣ה אֱלֹהֶ֑יךָ לְמַ֣עַן | יַֽאֲרִיכֻ֣ן יָמֶ֗יךָ וּלְמַ֨עַן֙ יִ֣יטַב לָ֔ךְ עַ֚ל הָֽאֲדָמָ֔ה אֲשֶׁר־יְהֹוָ֥ה אֱלֹהֶ֖יךָ נֹתֵ֥ן לָֽךְ:”

מסופר בחסידות על קמצן עשיר חסר תקנה, שאביו הזדקן וחלה והוא ביקש לבקרו אך מרוב שהיה קמצן בדק בהלכה ומצא ‘ כיבוד אב משל אב’, זאת אומרת אפשר לכבד את אביו גם מתוך הממון של אביו. בא לשאול את הרב ואמר ” אינני מחויב להוציא מכיסי את דמי הנסיעה ואיני בטוח שאבי יחזיר לי את דמי הנסיעה, כיצד עלי לנהוג? “, ענה לו הרב: ” שאני הופך בדבר שאני מוצא שאין כל הכרח להוציא ממון כדי לבקר את אביך הקשיש והחולה. הנך יכול ללכת ברגל……..”

חזי ברזני

 

שבת שלום ומבורך

חזי ברזני

תגובות

תגובות