הלבנת הון מדריך וטיפים לשנת 2022

עבירות הלבנת הון נחשבות לפשע כלכלי, שבמסגרתו מוסתרת זהות בעליו של רכוש ממקור בלתי חוקי, או מקור הרכוש או מיקומו על מנת להכין אותו לשימוש חוזר. אז מה חשוב לדעת על העבירה שהופכת הון בלתי חוקי ל”לבן” ולגיטימי ומה עושים כאשר אדם מקבל זימון לחקירה בחשד אליה?

מהי בעצם עבירת הלבנת הון? 

בתחום העבירות הפליליות, נחשבת הלבנת הון לעבירה ייחודית, משום שהיא איננה עומדת אף פעם בעיני עצמה אלא נלווית לעבירת מקור אחרת שממנה התקבלו הכספים שאותם צריך להלבין כמו: סחר בלתי חוקי, סחיטה באיומים, שוד או מעילה ואפילו עבירות מס מסוימות. כספי ההלבנה מוזרמים לחשבונות שונים ברחבי העולם ונוכחים כיום במט”ח, רכישות נכסים ואפילו במסחר המקוון, תוך שהעבריינים מוצאים לעצמם שיטות פעולה חדשות ויצירתיות כדי להערים על הרשויות ולהישאר מתחת לרדאר האכיפה.

הענישה על עבירות הלבנת הון

חוק איסור הלבנת הון מכיל מספר סוגים שונים של עבירות, כאשר הענישה המקסימלית לגביהן בחוק עומדת על 10 שנות מאסר. מדובר בענישה מחמירה, המכילה בצידה גם קנסות כספיים גבוהים ביותר, חילוט זמני של רכוש בשווי ההלבנה ואף הקפאה של נכסים, חשבונות בנק ועוד. בנוסף, ההליך הפלילי עשוי להימשך שנים רבות שבמסגרתן מתרחש החילוט, כך שגם אדם שעדיין נחשב חף מפשע משום שעדיין לא הורשע, כבר מרצה ענישה מחמירה מסוימת. 

הקשר בין עבירות הלבנה לעבירות מס

החל משנת 2016, גם עבירות מס נחשבות לעבירת מקור לביצוע הלבנות הון ובכך מצטרפות לעבירת המס היחידה שנחשבה כזו עד לאותה השנה ושעניינה הוצאת חשבוניות פיקטיביות. וכך מוצאים את עצמם חשודים ונאשמים רבים בעבירות של העלמת מיסים, רישום כוזב, עבירות שמתייחסות לאופן ניהול ספרים פסול ואפילו אי תשלום מע”מ במשך תקופה, כאשר רכושם נתפס בשווי העבירה והם נתונים כעת לחקירה, כתב אישום ולעתים גם למעצר מיידי. 

כיצד לפעול במקרה של מעצר או זימון לחקירה בחשד להלבנת הון?

אנשים נורמטיביים לחלוטין וללא שום הסתבכות פלילית קודמת, מוצאים את עצמם לא פעם בתוך חדר החקירות המרתיע והמאיים, בו לוחצים עליהם למסור הודאה באשמה בכפוף לאינפורמציה מלאה מאותו המקרה. מדובר בתהליך מקובל נגד חשודים בעבירות של הלבנת הון, שתכליתו כמובן להשלים את מיצוי הדין עם הפושעים במהירות האפשרית, גם במחיר של קבלת הודאה במעשה פלילי שלא היה ולא נברא.

כדי להימנע ממסירת תשובות לא מדויקות שעלולות לסבך אתכם מתוך מצב של לחץ, הדבר המומלץ ביותר לעשות יהיה לקבל הכנה מקדימה לחקירה במשרדו של עורך דין המתמחה בעבירות הלבנת הון ומיסים. עורך הדין ידאג להבהיר לכם מהן זכויותיכם כנחקרים או עצורים וידאג למנוע פערים ביחסי הכוחות מול החוקרים, שעשויות לחלץ מכם מידע שעליו תשלמו מחיר עתידי כבד מנשוא. 

חשוב לזכור כי עבירות הלבנת הון נחשבות לעבירות פליליות מורכבות, המכילות עדויות ומסמכים רבים שעשויים להצביע על אשמה לכאורה. לכן חשיבות הסיוע המשפטי מצד עורך דין מקצועי כמו עמית זיו שמכיר היטב את העולם הכלכלי תהיה ראשונה במעלה. עורך הדין הוא הגורם היחידי שמלווה ותומך בנאשמים והחשודים ופועל למענם בכל דרך, כדי לשפר את התוצאות המשפטיות.

תגובות

תגובות