מאת: אירית מרק
אגף החינוך בעיריית כפר סבא נחשב לאחד המובילים בארץ, יש הטוענים שמדובר ב”אימפריה חינוכית של ממש”. במילים האלה תיארה שרת החינוך יפעת שאשא ביטון את החינוך העירוני בביקורה האחרון בעיר, כשהגיעה לאירוע חלוקת מחשב לכל גננת שנערך בכפר סבא במהלך חודש מרץ.
מאז חתם אגף חינוך את שנת הלימודים הקודמת והוא נערך כעת לפתיחת שנת הלימודים תשפ”ג, שבפתח.
בכפר סבא חברו לעשייה משותפת חשובה מעין כמוה – אגף החינוך, הנהגת ההורים, כלל אגפי העירייה, משרד החינוך, וגורמים נוספים – במטרה לקדם את העשייה החינוכית בעיר על כל רבדיה.
בשלש וחצי השנים האחרונות מכוונת מערכת החינוך בכפר סבא למימוש חזון של שקיפות ולהצעדה קדימה, מערכת אשר תמשיך להיות מובילה, תשאף לפרוץ דרך בכל תחום ואמצעי על מנת להעניק לכל תלמיד/ה את הסביבה הלימודית המיטבית, האיכותית, הקשובה והעוטפת, אשר תעצים את המיוחדות בכל אחד ותצמיח קהילה משתפת ומקבלת.
לכבוד תחילת שנת הלימודים ראיינו את מנהלת אגף החינוך, אסנת חכמון, בראיון מיוחד ובלעדי לאתר השרון פוסט. חכמון זוכה לשבחים רבים על עבודתה המקצועית תוך קידום, שיפור וייעול המערכת בשיתוף מלא עם יו”ר ועד ההורים העירוני.
– את בתפקיד כבר כמעט שנה וחצי. איך את מסכמת התפקיד עד כה ?
“ללא ספק מדובר בתפקיד מאתגר. מדובר בתפקיד בעל משמעות אדירה בעיצוב דמותם של הילדים, יכולותיהם, והישגיהם העתידיים. אני קמה כל בוקר בתחושת שליחות ושל אהבה גדולה למה שאני עושה. אגף החינוך התברך בצוות מקצועי נהדר, יצירתי ועם מוטיבציה גדולה לעשות למען הילדים והחינוך. אני נהנית להגיע לעבודה וגאה לומר שהחינוך זורם בעורקיי. כל הזמן אני מנסה לחשוב איך אפשר לשפר ולהעניק עוד, איך לתת ערך נוסף, איך ליצור עניין ומשמעות עבור הילדים. וזה עובד, יש לנו תלמידים נפלאים, מביעים עניין, מתעניינים ואכפתיים מאד. רבים מהם מתנדבים ומגדילים ראש ועושים למען הזולת. אין ספק שלאגף החינוך, למנהלי מוסדות החינוך, למורים/ות, לגננות/ים ולסייעות שלנו יש יד בעניין. אנחנו גאים לחנך את דור העתיד של העיר ולהעניק לו חינוך ערכי ממעלה ראשונה מתוך אמונה כי יש לפתח בוגר עצמאי, סקרן, תרבותי, ערכי, מוסרי ותורם לקהילה. התפקיד שלי מעניק לי את היכולת לעשות זאת במגוון הכלים העומדים לרשות אגף החינוך וזה פשוט תענוג”.
– אילו חידושים במערכת החינוך בעיר צפויים לנו בשנה החדשה
“לא מעט קרה בשנה”ל תשפ”ב ואנחנו ממשיכים בתנופת העשייה גם תשפ”ג. בשנים האחרונות עלתה המודעות בעולם ובישראל בפרט לכך שהשקעה בילדים בגילאי לידה עד 3 מסייעת לפיתוח רגשי, משפרת ביצועים ומצמצמת פערים בטווח הארוך.
“השנה הקמנו תחום חדש באגף החינוך- המחלקה לגיל הרך, לידה עד גיל 3 . שנים ראשונות אלו הן שנים חשובות מאוד ובעלות משמעות אדירה בעיצוב דמותם של הילדים. הן מתוות לילדינו את תחילת הדרך במסע החינוכי שלהם במערכת החינוך. התפיסה המובילה בחינוך לגיל הרך מבקשת לאפשר תנאים מרביים להתפתחות רגשית, חברתית, קוגניטיבית ומוטורית של כל ילד.
“שנהב אופיר, נבחרה להוביל מחלקה זו. שנהב נכנסה לתפקידה בתחילת אוגוסט. במהלך חודש זה התחלנו במיפוי המעונות. פתחנו קורס “התנהלות בטוח” אשר במסגרתו יעברו במהלך חודש אוגוסט כ-20 אנשי ונשות צוות של המעונות הפרטיים הכשרה על ידי מומחים של המרכז לרפואת חירום. במסגרת הקורס, יוכשרו הצוותים לזהות ולהתמודד עם גורמי סיכון לתאונות בשטח המעון, ניהול בטיחות וביטחון, וכן יוענקו להם כלים למניעת תגובה אלרגית בקרב הפעוטות והתמודדות במצבים שונים.
“כפר סבא נבחרה להיות העיר הראשונה בה לכל גננת יש מחשב, זאת נוכח המצוינות של מערכת החינוך שלנו והודות לעבודה אינטנסיבית של אגף החינוך שנמצא בקשר רציף עם הנהגת ההורים העירונית. יש לכך חשיבות עצומה כי מחשב נייד יסייע בשדרוג והעצמה של יכולותיהן המקצועיות של הגננות ובקידום החינוך בגני הילדים (גילאי 3 עד 6), זהו נדבך חשוב בקידום מערכת החינוך לעבר המאה ה- 21 שילמד את הילדים להשתמש במחשב ובאינטרנט באופן מושכל.
“לראשונה, השנה בשותפות אגף המחשוב והאגף לאסטרטגיה, פיתחנו מערכת חדשנית לרישום ושיבוץ ילדי הגנים, חטיבות הביניים והתיכונים. מערכת זו היא תחילתה של בניית תיק תלמיד. השנה שיבצנו מעל 24,000 תלמידים בשותפות הנהגת ההורים העירונית בתהליך סדור ומקצועי. לראשונה, ילדי הגנים קיבלו את השיבוץ בסוף חודש מאי. כמו כן, לראשונה תלמידי החינוך המיוחד קיבלו את השיבוצים בסוף חודש יוני. תהליך זה אפשר להיענות ל- 98% מהבקשות בכל הגילאים. מלאכת השיבוץ הינה מורכבת ביותר. אנו יושבים ודנים בכל בקשה ברצינות וברגישות. לא פעם אנו נדרשים לאזן בין טובת הכלל לטובת הפרט. לא תמיד אנו יכולים להיענות לכל הבקשות.
“לראשונה, פתחנו את אזורי הרישום בבתי הספר היסודיים במסגרת תכנית “מרחבי חינוך – אזורי בחירה מבוקרת וייחודיות בית ספרית”. תכנית זו נועדה לגוון ולטייב את העשייה הבית ספרית. בתי הספר פיתחו ומטמיעים זהות ייחודית בית ספרית. כל בית ספר שרטט את ההבטחה החינוכית שלו והגדיר זהות ומשנה חינוכית . פיתוח ייחודיות הוא מנוף לשיפור הישגי הלומדים, כלי לחיבור הצוות החינוכי לחזון משותף ודרך ליצירת קשר עם ההורים והקהילה. הייחודיות משתקפת בתפיסת הפעלה פדגוגית, אידאולוגיה ובעולם התוכן בית ספרי.”
– זו שנה שניה שתלמידי בית הספר הצומח בירוקה לומדים במבנה זמני בגלל שמשרד החינוך עיכב הקמת בית הספר. איך נערכת העיר לגדילת האוכלוסייה בהיבט תכנון מוסדות חינוך?
“מבני חינוך מתפקדים כמרכז החיים בקהילה והם בין מבני הציבור הראשונים שבהם ילדים מבקרים בסביבת מגוריהם ועל כן חשיבותם רבה מאד. ילדי כתה א’ בביה”ס היסודי החדש בירוקה ילמדו גם השנה במבנה זמני, באותו המרחב שלמדו בשנה”ל תשפ”ב, אשר הורחב לצורך קליטתם. במקביל אנו מתחילים בבינוי מבנה הקבע של בית הספר. הבינוי יעשה בשלבים כאשר בשלב הראשון עד לספטמבר 2023 תבנינה 12 כיתות. בנוסף, השנה אנו מתחילים בבינוי הקבע של הנתיבים המונטסורי והסאדברי אשר בכפר הדמוקרטי, וזאת לאחר שנים רבות שלא קיבלנו אישורים. במהלך הקיץ הצבנו יבילים בבי”ס ברנר כהכנה להרחבת ביה”ס וזאת לאחר קבלת פרוגרמה ואישור משרד החינוך. אישור נוסף שקיבלנו ממשרד החינוך הוא הרחבת בית ספר חב”ד . במסגרת ההרחבה יזכה ביה”ס לתוספת של כיתות אם חדשות ולתוספת בניה עבור הנהלת ביה”ס. אנו עובדים בצמידות למינהל הפיתוח של משרד החינוך וזאת כדי לקבל את מירב האישורים האפשריים.
“בתחילת הקיץ יצאנו למהלך שיפוצים נרחב במוסדות החינוך בעיר, מתוך אמונה כי סביבת הלימוד משפיעה באופן ישיר על איכות החינוך ועל רצון התלמידים ללמוד ולהגיע לבית ספר. השיפוצים נערכים בעת זו בהתגייסות רחבה ובשיתוף פעולה של הגורמים המקצועיים בעירייה.
“במסגרת העבודות ישופצו גני ילדים, ישודרגו מרחבי למידה חדשניים בבתי ספר בחטיבות ובתיכונים, ישודרגו חצרות, יבוצעו הנגשות, צביעה מחודשת, שיפוצי חזיתות, בחלק מהמוסדות יותקן ריהוט חדש וכדומה. השנה גם נשפץ לראשונה חדרי מורים, זאת במסגרת מדיניות ראש העיר ואגף החינוך להעצמת מעמד המורה באמצעות שיפור תנאי עבודתם ויצירת סביבת עבודה נוחה.”
– כיצד אתם נערכים עם ההסעות לפתיחת שנת הלימודים? האם מערך ההסעות יכול להתמודד עם הביקוש להסעות בכל רחבי העיר ?
“לקראת פתיחת שנה”ל הקרובה נערכנו עם מערך ההסעות בחלוקה לפי תלמידי החינוך המיוחד ותלמידי החינוך הרגיל.
“במסגרת החינוך המיוחד קיבלנו את כל רשימות התלמידים ומוסדות החינוך אליהם הם משובצים. כל חברות ההיסעים מעודכנים. נבנו קווים ומסלולים ושובצו מלווים. נכון לעכשיו אנו ללא חוסרים או פערים כלשהם. השבוע אנו נערוך כנס היערכות למלווים שם הם יקבלו הוראות בטיחות לקראת שנה”ל, ובין התאריכים 28/8 – 31/8 צפויות להיפתח קבוצות וואסטאפ הורים לעדכונים ע”י המלווים.
“במסגרת החינוך הרגיל, ערכנו מיפוי התלמידים למוסדות השונים. אנו משתמשים במערך ההסעות הקיים של שנה”ל תשפ”ב. מידע על הקווים השונים יופיע באתר העירייה בדף הבית של מחלקת ההסעות.
“אנו מבקשים את סבלנות התלמידים המשתמשים בקווי התחבורה הציבורית בתחילת שנה עד התייצבות מערכות השעות והיכרות עם הקווים השונים. על מנת להקל, בכל תחנות קווי התלמידים הצבנו דיגלול ושילוט. חשוב לציין כי בתחילת השנה נקיים תצפיות באזורים שונים על מנת לדייק את הקווים והמסלולים”.
– עיריית כפר סבא נאלצה השנה לסגור לא מעט גני ילדים, מדוע?
“העירייה נערכה לשינויים במערך מוסדות החינוך בהתבסס על הנתונים הדמוגרפיים המעודכנים של הלמ”ס. הנתונים צפו השנה ירידה במספר ילדי הגיל הרך ועליה במספר תלמידי התיכון בעיר. אלו תנודות שגרתיות המתקיימות בכל ערי הארץ , הרי לא בכל שנה נולדים אותו מספר הילדים. חלק מתפקידו של אגף החינוך הוא לשמור על גמישות מערכת החינוך העירונית, שמהווה תנאי משמעותי להצלחתה. חשוב להבין שמדובר במערכות ענקיות שמשתנות ותלויות בהחלטות של משרד החינוך, הפנים ומשרדי ממשלה נוספים, אנחנו לא פועלים בחלל ריק, אלא מושפעים מההחלטות המתקבלות בדרגים הממשלתיים. בשיתוף משרד החינוך אנו תמיד חותרים להתאמת תנאי הלמידה וההוראה לשינויי השעה. טובת ילדי וילדות העיר, נמצאת תמיד בראש מעיינינו”.
– אנו עדים לפרסומים ארציים בדבר מחסור במורים ובגננות. מה צפוי לנו בכפר סבא?
“למזלנו, בכפר סבא כמעט לא קיים מחסור במורים, אפשר להיות רגועים. מנהלי מוסדות החינוך ואגף החינוך ביצעו עבודה מקדימה עוד בשנה שעברה ונערכו לכך מראש , בימים אלה אנו משלימים בשיתוף מנהלי בתי הספר את איוש התקנים האחרונים בבתי החינוך מיסודי ועד תיכון. מצב זה רק מראה עד כמה חזקה מערכת החינוך שלנו. אנו גאים בה. לגבי הגנים, כבר בפברואר יצאנו לקמפיין גיוס סייעות הראשון מסוגו בארץ, המהלך הזה ממש הוכיח את עצמו וכיום אנו נמצאים עם מצבת כח אדם מלאה, איכותית ומוכנה לפעולה”.
– לראשונה, השנה מיושם מודל רישום פתוח לבתי הספר היסודיים על פי מודל ייחודיות בתי ספר, איך את מסכמת התהליך עד כה?
“התהליך הוכיח את עצמו עד כה. כפי שציינתי קודם. מהלך זה נועד לקדם, לגוון ולטייב את העשייה החינוכית. כל בתי הספר בשותפות הנהגות ההורים פיתחו והטמיעו זהות וייחודיות. כל בתי הספר נכנסו לתכנית א’ תחילה שמשמעותה הוא כניסה רכה של ילדי הגנים לכיתה א’ וזאת לצד פיתוח והטמעת פדגוגיה חדשנית. בתי הספר הקימו מרחבי למידה חדשניים אשר תומכים בפדגוגיה אותה הם מובילים. קיימנו שבוע חשיפה לתכנית ומנהלת מורחבת בשותפות הנהגת ההורים העירונית בה הצגנו את התהליכים שנבנו וביניהם הקוד האתי שנבנה. ההורים הביעו את שביעות רצונם מהתהליך ומתוצאותיו. 98% מההורים קיבלו את בחירתם”.
– האם התחשבתם בכל הבקשות?
“עשינו את מירב המאמצים להיענות לכל הבקשות בכל שכבות הגיל . אנו מתייחסים לכל בקשה ברצינות ובכובד ראש. כחלק מהתהליך אנו יושבים בוועדה בה שותפים נציג השירות הפסיכולוגי, נציג הנהגת ההורים, מדור רישום, מנהלת המחלקה הרלבנטית ואנוכי. אנו דנים בכל בקשה ובקשה עד קבלת ההחלטה. מחובתנו היא לאזן בין טובת הפרט לטובת הכלל. הצלחנו להיענות ל-98% מהבקשות. לא ניתן להיענות ל-100% מהבקשות”.
– מה המסר שלך למורים ולתלמידים ומה את מאחלת להם לשנת הלימודים הקרובה?
“החינוך הוא המקצוע הקשה ביותר, משום שהוא תובע את ידיעת האדם העמוקה ביותר, היינו: ידיעת הנפש. החינוך הוא גם מקצוע הנאצל ביותר, שכן, הוא מטפל ביפה ביותר אשר נוצר – נשמת האדם”. (גוורדיני).
“העשייה החינוכית שלנו מחייבת מחשבה תמידית אודות מהות החינוך כשבמרכזה ניצב הילד/הנער/הבוגר, חשיבה שהובילה ומובילה את כל הדיונים והמפגשים שלנו, דיוניים פנימיים ודיונים עם השותפים שלנו במוסדות החינוך והנהגת ההורים.
אנו פועלים מתוך מגמה ללמוד, לשפר, לייעל, וליישם טכנולוגיות חינוכיות-ארגוניות מתקדמות אשר מביאות לידי ביטוי כל אחד ואחת בצוות ויחד חוברים לארגון כולל – אשר פועל על פי ערכים חינוכיים-חברתיים ועומד לשירות הקהילה. זאת בהתבסס על “אני מאמין” וחזון חינוכי יישובי יציב וערכי.
שלוש מטרות מהוות עבורנו את המצפן החינוכי: קידום מערכת חינוך עירונית המפתחת מצוינות ערכית ולימודית בקרב כלל השותפים לה. קידום חינוך ציבורי איכותי וייחודי. חינוך המקדם את ערכי אהבת האדם והארץ, אחריות, סובלנות ומנהיגות. פיתוח היכולות החברתיות והרווחה הנפשית של כלל אנשי הצוות, התלמידים והוריהם, לצד פיתוח המצוינות הלימודית.
אני מייחלת ששנת תשפ”ג תהיה שנה של הצלחות, למידה מתמדת, רציפה ויציבה עם חוסן חברתי, רווחה נפשית ואקלים חינוכי מיטבי. אנו מקווים ומתפללים שהשנה הזו תהיה יציבה, עם למידה רציפה ובריאה מכל ההיבטים. פעלנו ואנחנו פועלים לקידום ביטוי אישי של כל תלמידה ותלמיד, ובזכות רמתה הגבוהה ואיכותה של מערכת החינוך בעיר, אנו סמוכים ובטוחים שנצליח להגשים את יעדינו. בהזדמנות זו אני רוצה להודות לכל הצוותים החינוכיים ברחבי העיר על עבודתם המסורה והטובה, ולוועד ההורים העירוני. התברכנו בהון אנושי מצוין שיודע לשלב בין מצוינות לימודית, רגישות חברתית ומחויבות לקהילה ולערכי הליבה שלה. אני רוצה להודות לשותפיי באגף החינוך על עבודתם המקצועית והאיכותית. שתהיה לכולנו שנת לימודים פורייה, בריאה ומוצלחת”.