האומנית והאוצרת גליה שכטר יזמה תערוכה ייחודית בגלריה על האגם בפארק רעננה

האומנית והאוצרת גליה שכטר יזמה את התערוכה “ציפור שיר, ציפור יער, ציפור דבש”, שאותה היא  אוצרת בגלריה על האגם, דרך הפארק 10 ברעננה. התערוכה תיפתח ביום שלישי 23.8 בערב באירוע חגיגי במעמד ראש עיריית רעננה חיים ברוידא ובהשתתפות יו”ר אגודת הסופרים העבריים עו”ד צביקה ניר, והיא תוצג עד ל-4.9

גליה שכטר: “ציפור שיר, ציפור יער ,ציפור דבש – אלו הם הייצוגים של התודעה של השירה הפואטית, החלומית הלירית, תודעת החלום והריפוי, תודעת השכחה והזיכרון, ומנגנוני ההגנה האנושיים שעוזרים לנו לשרוד מאורעות קשים הפוקדים אותנו כבני האדם. הציפור מסמלת את המסע, המעוף, הקסם והיופי המאפשרים לנו כבני אדם להגביה עוף מעבר ליום יומי, לקשיים, למאבקים, לתמורות החיים שחלים עלינו מעצם היותנו בני אדם. כחלק מהתפתחותנו מלידה עד מות חלים עלינו שינויים רבים בגוף, ברגש, בנפש, במחשבה ובתודעה. אנו חווים באופן אינדיווידואלי את החיים והתהליכים וגם באופן אוניברסלי תחומים והיבטים רבים משותפים לכולם כבני אדם – ממעוף הציפור. יופייה של הציפור ותנועתה בעולם מסמלות את יכולתנו להתמיר רגשות שליליים לחיוביים לאזן בגוף ובנפש את תהליכי החיים. אנחנו עוברים מסע ברבדים רבים באישיותנו, וכאומנים כיוצרים יש לנו יכולת לבטא רבדים שונים בתוכנו בעזרת השפה הייחודית לכל אומן. זה בדיוק הנושא שבו עוסקת התערוכה, שיש בה הרבה יופי, טבע וקסם בכל המדיות. הציפור היא גם סמל של חוכמה וגם יכולה לייצג רוע בתרבות היוונית, כמו גם את הנצח”.

גליה משלבת בין המדיות השונות בתערוכות, שאותן היא אוצרת ובהן היא משתתפת. התערוכות שלה הן חברתיות ועוסקות במתרחש בתרבות, באומנות ובפוליטיקה בארץ ובעולם. היא עוסקת מזה שנים רבות בציור ובכתיבה, והציגה את יצירותיה בתערוכות יחיד וקבוצתיות בארץ ובחו”ל. החיבור בין המילה הכתובה לדימוי הוויזואלי מעסיק אותה כיוצרת וגם כאוצרת. היא סופרת ומשוררת והוציאה לאור ארבעה ספרים: ספר השירה “מושיטה לך אדי אוקיאנוס” (הוצאת הקיבוץ המאוחד), ספר הילדים “כנפי הקסם של אמא” (הוצאת סער), “הקטר הכחול שיכול – אמנות כביטוי ליכולת” (בשיתוף אוניברסיטת חיפה, הקרן ליוזמות חינוכיות ומשרד החינוך), וספר השירה “דבש, ים וזהב” (הוצאת ספרא).

 

לדבריה, יצירתה יונקת משורשיה כבת למושבה זיכרון יעקב, מקום שהיופי שזור בו בטבע. גם כיום היא מתגוררת ליד טבע ליד פארק הירקון ומקפידה על קשר עם הטבע והים. “כיום יש מודעות גדולה בארץ וגם בעולם לטבע ולפארקים. בגלריה שנמצאת בריאה הירוקה שבלב רעננה מתקיימות תערוכות בפארקים, כנסים ואירועים, והתערוכה החדשה מסמלת עבורי אהבה לטבע ושמירה על כדור הארץ”, היא אומרת. 

האהבה לטבע והשמירה עליו באות לידי ביטוי באופן משמעותי ביצירות המשתתפות בתערוכה. שכטר: “הדימויים של הטבע הם חלק מחווית הריפוי, כי החברה לא תוכל להתפתח ללא מגע עם הטבע והאנושי. הפסיכולוג יונג דיבר רבות על הארכיטיפים שבבסיס הנפש, המאחדים את כולנו כטבע אנושי וקשורים למהווי החיים. רבים מכתביו נכתבו בסמוך למקורות מים. גם הצייר מונדריאן נהג לצאת לטבע ולהתבונן בעצים, וכך גם הגיע לאחר חקירת הטבע לשפה הציורית המופשטת שלו. מעוף הציפור הוא נקודת מבט המאפשרת לראות מגבוה תמונה רחבה. הציפור היא בעלת יכולת לעוף, אבל גם פגיעה. החופש והמרחבים מאפיינים גם את רצוננו כבני אדם בחופש המקבל ביטוי בתערוכה. בתרבות ובאומנות יש לציפור מקום חשוב בקרב הציירים, הפסלים, הצלמים, המאיירים והמשוררים, והיא מסמלת מאורעות, נדידה, מסעות וחיפוש כמו הציפור הנודדת לארצות וליבשות כדי למצוא את מזונה. כך האדם וגם היצירה שנעה ומחפשת מחוזות של של שלום, אהבה, מסעות בזמן ברוח, מתירה את הסבך הרגשי התודעתי ונעה לחופים רחוקים”.

 

הגלריה בפארק כוללת בית קפה, והמבנה הארכיטקטורי המיוחד שלה בנוי כמעין ספירלה בחלל הפנימי. בתקרה יש עיצוב מיוחד הכולל קירות זכוכית שדרכם אפשר לראות מהחוץ פנימה. בתערוכה משתתפים ומשתתפות אומנים ואומניות מכל המדיות, ובהם: צביקה ניר, יהורם גלילי, ד”ר רחלי אברהם-איתן, חגית כרמל, אורנה ארז, אריה רובינוביץ, מיכל עוז, קובי יונתן, רונית נוביק, יונתן הכט, איריס שפירא ילון, לורן מילק, שירה בן ארצי פלום, אווה אלירן, מלכה זמיר, ורדה ברגר, זהבה נטר, איריס כליף, שחר גזונדהייט, פולינה גלוזמן, פיינס בוריס, דויד לידר, גילי זילמן אמויאל, אורית קירי וגליה שכטר. 

גליה התחילה את דרכה כאוצרת בתחום המשלב בין המילה הכתובה לציור. המחקר בנושא התחיל בתערוכה שהתקיימה בתל אביב בגלריה ובה השתתפו יצירות של לאה גולדברג, זלדה, שלונסקי, אורי צבי גרינברג, רוני סומק, מרדכי גלדמן ואחרים. “התערוכה היתה כחלק מפריצת דרך בעולם המנות בשילוב בין המדיות, שהתחיל בשנות ה-80 בניו-יורק. בכל תערוכה שאני אוצרת אני מאפשרת לאומן או לאומנית שאני בוחרת להשתתף ללא עלות כמחווה. למרות שהתצוגה כרוכה בעלויות כספיות ויש בה מרכיבים עסקיים, קיים גם מרכיב אנושי. חשוב לזכור שהעבודות בתצוגה הן למכירה”, היא אומרת.

במשך השנים הורחבו המדיות וכיום משתתפים בתערוכות שאוצרת שכטר אומנים מכל המדיות, כמו וידיאו-ארט שיצר יונתן קובי, משוררים, ציירים, צלמים ועוד. בין היצירות שיוצגו בתערוכה: עבודות של הסופרת והמשוררת איריס כליף – שירה בשפה הקרובה לקודש, לקבלה ולטבע – שגם הוצגו באנתולוגיה בינלאומית בשירה, ציורים של טבע, צמחים. שירים ואיורים של הסופר והמשורר יהורם גלילי היוצר שירי אהבה על קירבה וזוגיות עם קונטורים מעודנים בשפה איורית של האומנית והיוצרת מיטרה אריאלי. ציפורים ופרחים מופיעים בציורים של רונית נוביק בסגנון המאפיין את יצירתה ואת אהבתה לטבע. יו”ר אגודת הסופרים העבריים צביקה ניר מציג שירים מספרי השירה שלו העוסקים בזמן עם נוכחות של טבע. גליה שכטר מציגה שירים שלה מספרה “דבש, ים וזהב” שיש בו נוכחות של טבע, שיוצרים דיאלוג עם שיריו של צביקה ניר. הציורים של האומנית זהבה נטר עוסקים בציפור ובדמות האנושית בתווך הרגשות שאנו חווים כבני אדם. בעבודות של ורדה ברגר באות לידי ביטוי הנוכחות של הטבע והמחאה כנגד הריסת אתרי טבע. פולינה גלוזמן ופיינס בוריס מציגים עבודות נוף וחקירה של הטבע. עבודה מיוחדת של אווה אליאן שמציירת ציפורים מציגה מימד מיוחד ביצירתה. יונתן הכט מציג איורים צבעוניים חידתיים ומעניינים. איריס שפירא ילון מציגה שירים עם דימוי הציפור החושפים עולם מעניין. מיכל עוז מציגה יצירות צבעוניות של שדות צבע רב עוצמה. יצירותיה של שירה בן ארצי פלום והשירה שלה ייחודיות ונוגעות בנימים. אורנה ארז, חגית כרמל ואריה רוביוביץ מציגים יצירה שמשלבת בין צילום, שירה וציור.

גליה מציעה להסתכל על המציאות מנקודת מבט רחבה וממעוף הציפור כדי להוביל מהלכים חברתיים באמצעות האומנות. “אומנים ויצירה הם חלק מהכלים להגיע לחברה וליצור שינוי חיובי. החודש חזרתי משייט זוגי בקפריסין כך התחלתי לחגוג את יום הולדתי שחל החודש. הבן שלי, שסיים את לימודיו בהצטיינות – כמצטיין חברתי וגם כמצטיין במגמת רכיבת סוסים – הוא עבורי מקור להשראה יום יומית. המסר שלי עבור כל אדם הוא לא לוותר ולחפש את הדרך לצדק עבור החברה ועבור עצמו. כבר בצעירותי גיליתי שכולנו עוברים בחיים חויות בונות ונפלאות בצד קשיים ואנו מקבלים כוח מהמעוף ומיכולתנו למצוא מה שמאפשר לנו להגביה עוף. למרות שהציידים יורים בציפורים הן ממשיכות לעוף ולנדוד לעולם לא יוכלו לעצור את מסען היפה והגבוה”.

התערוכה “ציפור שיר, ציפור יער, ציפור דבש” (אוצרת: גליה שכטר) מוצגת עד ל-4.9.
שעות פתיחת הגלריה: א’-ה’ 14:00-11:00, 20:00-17:00,
שישי 14:00-10:00, שבת 14:00-10:00, 20:00-17:00.
גלריה על האגם, דרך הפארק 10, רעננה.
שיח גלריה יתקיים ביום שלישי 30.8 בשעה 18:30 בגלריה על האגם, ובו תציג גליה שכטר את הרעיון המרכזי של התערוכה ועבודות של האומנים, ורונית נוביק תשיר את שיריה מהמופע “שינויים נקיים”.

תגובות