פרשת ראה תשפ”א ערב ראש חודש אלול / מאת: חזי ברזני

לע״נ הגאון רבי שלום כהן זצ״ל
לע״נ היקרה מרת ורדה בת רבקה ז״ל

“רְאֵה אָנֹכִי נֹתֵן לִפְנֵיכֶם הַיּוֹם בְּרָכָה וּקְלָלָה…”

בפרשת ראה ממשיך משה את דרשתו לעם לישראל, ומודיע כי הוא נותן לפניהם ‘ברכה וקללה’. אם ילכו בדרך השם – יקבלו ברכה והכוונה. ואם לאו – יקבלו קללה והכוונה עונש.
עם הגעתם לארץ ישראל, עליהם לקיים מעמד בו יקראו את הברכות והקללות. המעמד לקריאת הברכות ייערך על הר גריזים והמעמד של הקללות יהיה על הר עיבל. שני האתרים נמצאים באזור שכם והשומרון. את ‘רשימת’ הברכות והקללות נראה בפרשת כי-תבוא. את ביצוע המעמדות נוכל לראות בספר יהושע לאחר הכניסה לא”י.

מהי דרך השם? למה מתכוון משה שעם ישראל צריך לקיים, כדי לזכות בברכה?

בפרשה אנו יכולים למצוא רשימה שלמה של הנחיות. איסור עבודה זרה, החובה לשבור את המזבחות של האלילים, הקרבת הקורבנות במועדם, קיום עבודת אלוהים במקום המקדש. על בני ישראל חל איסור לשמוע אל נביא שקר, ושוב מפורטת רשימת החיות הכשרות למאכל, ואלו האסורות למאכל, קיום ושלושת הרגלים: פסח, שבועות וסוכות. וחשוב ביותר – הדאגה לחלשים בחברה ושחרור העבדים.

למעשה יש כאן מצוות ודגשים שכבר קיבלנו לא פעם – מפי השם אל משה. אבל למשה היה חשוב להדגיש זאת בסוף ימיו, שכן אלו דברים שצריכים ללוות כל יהודי עד לסוף הדורות, זהו מקור ההישרדות שלנו בארץ. מלכות ישראל הראשונה נחרבה על עבודה זרה, מלכות ישראל השנייה על שנאת חינם וכיום משזכינו למלכות ישראל השלישית של עם יהודי בארצו, עלינו לשים דגש ביתר שאת. לא בכדי פרשה זו תמיד נקראת בסמוך לחודש אלול, בו עם ישראל מתכנס לחשבון נפש וסליחה. ובכדי שיכוון עצמו לברכה….ולא חלילה לקללה.

בפרשה מורה לנו: “כִּי לֹא יֶחְדַּל אֶבְיוֹן מִקֶּרֶב הָאָרֶץ עַל כֵּן אָנֹכִי מְצַוְּךָ לֵאמֹר פָּתֹחַ תִּפְתַּח אֶת יָדְךָ לְאָחִיךָ לַעֲנִיֶּךָ וּלְאֶבְיֹנְךָ בְּאַרְצֶךָ״
מסופר על רבי משה יצחק דרשן זצ”ל המכונה המגיד מקלם, שהיה דורש לפני החגים אצל הגבירים:״שמעו אתם עשירים, תראו למען השם מזה לתת צדקה לעניים ואם לא תתנו, דעו לכם כי השנה הגיעו מים עד נפש והעניים יגוועו מרעב, ואם תאמרו מה יש אם הם ימותו למי אכפת הדבר הזה, דעו לכם, שהתורה הקדושה אומרת ומבטיחה “כי לא יחדל אביון מקרב הארץ”, ואם כן בהכרח שיהיו תמיד עניים! ואם תתנו לעניים לגווע ברעב תהיו אתם מוכרחים לתפוס את מקומם ותהיו אתם האביונים”

שבת שלום ומבורך.

חזי ברזני

חודש אלול טוב ומבורך.

חזי ברזני
Scotland ??????? UK ??

תגובות

תגובות