האמנית חגית שחל משיקה ספר אמן 

הספר אַיי פִיל פְּרִיטִי חותר תחת המבט הגברי ובוחן ייצוגים חזותיים ותפישות תרבותיות ומגדריות בתקשורת ובחברה העכשווית 

אַיי פִיל פְּרִיטִי – ספר האמן של האמנית חגית שחל המושק בימים אלה, מאגד ארבע סדרות של  יצירות אשר נכללו בתערוכות יחיד שהציגה במהלך השנים האחרונות. דרך היצירות בספר, מתחדדים עיסוקה המתמשך בזהות ומגדר, ובחקירת ייצוגי נשים בתקשורת לסוגיה והשפעתם על תפישות תרבותיות בחברה העכשווית.  

הספר, שהודפס במהדורה מוגבלת וממוספרת, מבטא לדבריה את השינוי וההקצנה בנושאי עבודתה שהובילו בין היתר לשימוש בטכניקת חיתוך והדפס לינוליאום – מהלך אמנותי מרכזי בפרקטיקה שלה בעשור האחרון, המשתקף דרך היצירות הנכללות בספר.

 

שחל היא אמנית המתמקדת ביצירתה בתחומי הציור וההדפס. גוף עבודותיה לאורך השנים מצביע על התעמקות בחקר הדיוקן בכלל והדיוקן העצמי בפרט, תוך עיסוק בתמות הנוגעות להוויה ומצבי נפש אישיים, זיכרון ומושאי פנטזיה. יצירותיה מציגות דיוקן אוניברסאלי המבקש להתחקות אחר גווני המהות האנושית בעידן העכשווי. בתוך כך, בולט עיסוקה בסוגיות מגדריות בהקשרים תרבותיים- חברתיים ובהיבטים פמיניסטיים הנוגעים לזהות ולדימוי הנשי ובחינתם מעמדה ביקורתית מורכבת. האמנית חותרת תחת ייצוגים תקשורתיים סטריאוטיפיים ובה בעת מציפה את השאלות העולות אצלה על המושגים “נשיות” ו”גבריות”.

 

הסדרה הראשונה בספר המוות לא יפריד בינינו, התפתחה דרך ניירות סיניים שמצאה האמנית בצ’יינה טאון. ניירות אלה משמשים בטקסי קבורה ומסמלים חפצים שהמת או המתה ייקחו עמם לעולם הבא. שחל נשבתה בקסמם והחלה להרהר בחפצים שאשה מערבית ואולי היא, היתה לוקחת עמה לקברה. קבוצת החפצים האסוציאטיבית שנרקמה בראשה והודפסה באופן ידני על הניירות, התגבשה לסדרת דימויי חפצים “נשיים”.    

 

בסדרה השנייה, ששמה כשם הספר, אַיי פִיל פְּרִיטִי, מעמתת שחל את הצופה עם המבט הגברי באמצעות דימויי רקדניות עמוד המופיעות במועדוני מין. נשים ללא פנים, ללא זהות, ללא שמות משלהן, המהוות חפץ – אובייקט, חשופות ומעורטלות, כרוכות מסביב לעמוד פאלי, מופקרות למבט. הדימויים שיצרה האמנית ישירים, בוטים, מטרידים. קווי המתאר של רקדניות העמוד מתפרקים לחלקי גוף נשיים, שבורים, אובייקטים שנועדו לגירוי, לפורקן. לצד דימויי הגוף, יצרה האמנית עבודות הכוללות “שמות במה” שנשים בתעשיית החשפנות והזנות משתמשות בהן בקרב צרכני המין, שמות הלקוחים מתוך עולם פנטזיה גברי של מכוניות יוקרה (לקסוס קדילק) משקאות אלכוהוליים (ברנדי) אבנים יקרות (אופל, ג’ייד) ומבחר שמות רוסיים. 

 

בסדרת העבודות Double Trouble   או מה את רוצה, בה עשתה שחל לראשונה שימוש בטכניקת חיתוכי הלינוליאום, מוצגים סטריאוטיפים נשיים דרך אטריבוטים טעונים: מחוכים הדוקים,  נעלי “סטילטו”, גרבי רשת מהודקים בביריות, מגפי עור עם עקבים מחודדים ונשים שבורות, הכבולות באופנים שונים. האביזרים השונים והתנוחות בהן מציבה שחל את הנשים מפנים זרקור לכמיהות, לטאבואים ולפער בין מה שנחשב “נשי” לנינוחות טבעית, ומעלות הרהור על הגבלת חופש התנועה של נשים לאורך ההיסטוריה. חלק מהעבודות משלבות את הכיתוב “מה את (אני) רוצה” לעתים בשלמות ולעתים במקוטע.

 

הסדרה הרביעית והאחרונה בספר נשים קטנות, נוצרה כתגובה אימפולסיבית לפרסומת בעלת מאפיינים שוביניסטיים מובהקים בה נתקלה האמנית. משם החלה לחקור פרסומות נוספות למוצרי צריכה ששפעו ייצוגים סטריאוטיפיים ומבזים של נשים, המוצגות באופן נלעג, משפיל ומעוות, כקלות דעת, טיפשות, נבובות וחמדניות, ומוצבות בדרך כלל בין כותלי הבית. 

העבודות מציגות דימויי נשים הלקוחים מתוך פריימים וסצנות בפרסומות שונות, אשה לומדת אנגלית בזמן שהיא טובלת באמבט קצף, אשה המתכוננת ומתיפייפת לקראת בואו של טכנאי מזגנים, נשים אחוזות התרגשות אל מול ברז ואריחים במטבח ועוד. אלא שהדמויות שיצרה שחל אינן פוטוגניות. 

הן מעוותות, גרוטסקיות ובעלות מראה גולמי.  בסדרת עבודות זו בחרה האמנית לעבוד באופן מכוון בטכניקת חיתוכי לינוליאום, טכניקה המאופיינת במראה בוטה, חסר ניואנסים, המשויכת בדרך כלל לפרקטיקות עבודה “גבריות” ועומדת בניגוד גמור לזוהר והסקס אפיל שפרסומות מתיימרות לשדר. 

כריכת הספר חגית שחל עברית

 

חגית שחל הציגה במהלך השנים תערוכות יחיד ובמסגרת תערוכות קבוצתיות, בין היתר במוזיאון חיפה, בגלריה נלי אמן, בבית האמנים בת”א, בגלריה גורדון, בגלריה הקיבוץ, בגלריה מקום לאמנות, וכן בגלריות ובמוזיאונים באירופה ובארה”ב. עבודותיה נמצאות באוספים בישראל ובחו”ל בין היתר באוספי מוזיאון ישראל, בנק דיסקונט, אוסף חכמי ואוסף המוזיאון הלאומי של סלובקיה. חיה ויוצרת בתל אביב. 

אירוע השקת ספר אמן של האמנית חגית שחל ורב-שיח

יום שלישי, 13 בספטמבר, 2022, בשעה 18:30 

ספריית העיצוב, בית אריאלה, שאול המלך 25, תל אביב 

 

תגובות

תגובות