פרשת נשא חג מתן תורה תשפ”ג / מאת: חזי ברזני

לע”נ מו”ר אמנו וסבתנו היקרה מרת שושנה ברזני בת נג’יה ז”ל .

הפרשה ממשיכה בתפקידי משפחות בני גרשון ובני מררי משבט לוי. הציווי לשלוח אנשים שנטמאו אל מחוץ למחנה. קורבן אשם גזֵילוֹת – אדם שנשבע בשם השם לשקר, צריך להקריב קורבן. פרשת סוטָה – אישה שחשודה בנִיאוּף מובאת אל הכוהן. עליה לשתות “מים מְאָרְרִים”. לפי תגובת הבטן שלה למים – יודעים האם באמת נָאֲפָה. פרשת הנזיר – פירוט החוקים שמקבל על עצמו אדם שנוֹדֵר להיות נזיר: אסור לו לשתות יין ושֵׁיכָר, ואסור לו לגלח את ראשו.

השם מטיל על אהרון ובניו וכל צאצאיו ברכת כוהנים – הברכה שעל הכוהנים לברך בה את העם. וזאת מתקיימת עד היום:

“דַּבֵּ֤ר אֶֽל-אַהֲרֹן֙ וְאֶל-בָּנָי֣ו לֵאמֹ֔ר כֹּ֥ה תְבָֽרֲכ֖וּ אֶת-בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל אָמ֖וֹר לָהֶֽם: יְבָֽרֶכְךָ֥ יְהֹוָ֖ה וְיִשְׁמְרֶֽךָ: יָאֵ֨ר יְהֹוָ֧ה | פָּנָ֛יו אֵלֶ֖יךָ וִֽיחֻנֶּֽךָּ: יִשָּׂ֨א יְהֹוָ֤ה | פָּנָיו֙ אֵלֶ֔יךָ וְיָשֵׂ֥ם לְךָ֖ שָׁלֽוֹם: וְשָׂמ֥וּ אֶת-שְׁמִ֖י עַל-בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל וַֽאֲנִ֖י אֲבָֽרְכֵֽם:”

הפרשה מסתיימת בסיום בניית המשכן ומתנות/קורבנות, נשיאי כל שבט מביאים קורבנות. בכל יום מקריב נשיא משבט אחד את קורבנו. כך במשך שנים-עשר ימים.

חג מתן תורה

לאחר החורבן שגזרה מלכות רומי הרשעה שלא יעסקו בני ישראל בתורה. בא אדם בשם פפוס בן יהודה וראה את רבי עקיבא שהקהיל קהילות ברבים ולימד תורה. שאל אותו פפוס: עקיבא! האם אינך חושש כי יתפסו אותך? השיב לו רבי עקיבא במשל: פעם אחת הלך השועל על שפת הנהר וראה דגים רצים ממקום למקום. כאשר שאל אותם השועל מדוע הם רצים, השיבו לו הדגים כי הם בורחים מן המכמורות שהציבו הדייגים בתוך הנהר. השועל חשב כי הנה נקלעה לידיו הזדמנות פז להשביע את רעבונו. הוא פנה אליהם בתמימות מעושה: “מדוע שלא תעלו אל היבשה? אני ואתם נחיה בשלום זה לצד זה, כמו שאבותיי ואבותיכם חיו בשלום?” צחקו עליו הדגים: “עליך נאמר כי אתה פיקח שבחיות? הלא אינך פיקח כי אם טיפש! אם בתוך המים מקור חיינו אנו חוששים כי משהו יארע לנו, הרי שמחוצה להם עלינו לחשוש פי כמה!”, “כך גם אנו” – סיים רבי עקיבא את דבריו. “על התורה נאמר ‘ כי הוא חייך ואורך ימיך’. אם אנו חוששים לחיינו כשאנו יושבים ועוסקים בה, בטח שיהיו עלינו לחשוש פי כמה וכמה אם לא נעסוק בה!”
ביום חמישי בלילה נציין את חג השבועות – חג מתן תורה, 3335 שנה מאז מעמד הר סיני, ועם ישראל ומרבית העולם רואה בתורה את ספר הספרים. עם חוקי מוסר סוציאליים רלוונטיים תמיד.

יהי רצון שנשאר ונהיה עם אחד בלב אחד, בידיעה כי התורה היא עבורנו, היא ניתנה לנו בזכות. “כִּי הֵם חַיֵּינוּ וְאֹרֶךְ יָמֵינו ּבָהֶם נֶהְגֶּה יוֹמָם וָלַיְלָה”

חג שבועות ומתן תורה שמח

שבת שלום ומבורך
חזי ברזני

תגובות