איך אפשר להתמודד עם חרדות

התקופה הנוכחית מעוררת אצל רבים חרדות, שעשויות לצוץ בכל רגע מטריגרים שונים – צפייה בחדשות, אזעקות, סריקה של עדכונים ברשתות החברתיות ובאופן טבעי לגרום לתחושת מועקה ואף הימנעות מעשייה בשל חשש.

למעשה, כל אחד עשוי לחוות חרדה בדרך אחרת ומגורמים משתנים וההשפעה של חרדה אף היא יכולה להשתנות מאדם לאדם, מתסמינים של קשיי ריכוז דרך שינויים חדים ודרמטיים במצב הרוח עד דיכאון ועד תסמינים פיזיים לרבות עייפות ובעיות עיכול ופגיעה במערכת החיסונית.

אין סיבה שאתם צריכים להשלים עם החרדה כפי שהיא. זו לא הדרך לחיות חיים מאוזנים. חשבו איך תוכלו להיחלץ ממנה או לנצח אותה כדי שהיא לא תגבה מכם מחיר נפשי או פיזי. 

איך מתמודדים עם מצוקה נפשית?


למרבה העידוד, קיימות דרכים שונות ויצירתיות ואפילו חווייתיות להתמודדות עם חרדות. כמו למשל,  שימוש בטכניקות של דמיון מודרך כאשר מדמיינים מקום מרגיע או משחזרים סיטואציה או סצנה מרגיעות, תרגול של נשימות עמוקות, מדיטציה, יוגה, פעילות גופנית שעוזרת להפחית חרדה ומשחררת הורמונים שמסייעים בהרמת מצב הרוח ועוד.


ניתן גם ללמוד כיצד  לזהות את המחשבות השליליות ולחפש דרכים לנטרל או לחסום אותן או להמיר במחשבות חיוביות יותר, לשמור על אורח בריא ולוודא שמקבלים מספיק שעות שינה ובמידה ואתם מתקשים להביס את התחושה בעצמכם, כדאי לפנות לעזרה מקצועית – אנשי טיפול המתמחים בנושא ויוכלו לסייע לכם במציאת דרך חיים אחרת.



מה זה CBT ואיך הוא מסייע בהתמודדות עם חרדות?


טיפול cbt יכול לסייע בהתמודדות יעילה עם תופעות של חרדות. מדובר בטיפול קוגניטיבי התנהגותי אשר מטרתו  לייצר שינוי משמעותי. באמצעות טיפול זה מנסים לאתר דפוסי חשיבה שליליים והתנהגויות שליליות שיכולים לגרום לחרדה ולהעצים אותה ובאמצעות הטיפול לבצע ארגון קוגניטיבי התנהגותי חדש, מאוזן ונינוח יותר.

חלק מהטיפול מתרכז בהבנת המחשבות, על מה הן מבוססות ומדוע הן גורמות ללחץ ותחושת מצוקה ולאחר מכן אימון על החלפת המחשבה השלילית במחשבה אחרת כולל שימוש ביעדים ריאליים ובניתוח עצמי על מנת לזהות דפוסים שחוזרים ולפני שהם משתלטים, להיפרד מהם או לאמץ דפוסים אלטרנטיביים. 

ההצלחה של הטיפול תלויה באיש המקצוע והרבה במטופל עצמו ובשיתוף הפעולה שלו, המודעות והתרגול העצמי לאורך זמן ובצורה רציפה.

הטכניקה עושה שימוש בפסיכותרפיה על מנת לשפר את איכות החיים ובעיקר, את הרווחה הנפשית. לאחר שמאתרים ולומדים דרך הטיפול לזהות דפוסי חשיבה שליליים ומבינים מהיכן הם מגיעים ומה מניע אותם, מנסים לערער עליהם ולהמיר אותם בדפוסים אחרים אך זה מחייב טכניקות התנהגות שונות כמו למשל, חשיפה הדרכתית ומבוקרת לגורמים שעשויים לגרום לחרדה על מנת ללמוד להתמודד אתם.


המטרה בטיפול CBT היא גם להקנות למטופלים עצמם כלים ולא שהידע יישאר רק אצל המטפל ותתפתח תלות במטפל אלא הגישה היא שיתופית בדרך שתאפשר למטופל באמצעות כלים שהמטפל מנחיל לו לאפשר לעצמו לעבוד על השינוי המבוקש. כלומר, זה לא רק המטפל אומר למטופל מה לעשות אלא המטפל עובד ביחד עם המטופל על מנת לנסות להתמודד עם הבעיה.

קרדיט- Photo by Fernando @cferdophotography on Unsplash


למשל, ברגע שהמטופל לומד כיצד לזהות מסלולי חשיבה שליליים או תבנית שגורמת לו לחשוב באופן שלילי שוב ושוב הוא גם לומד כיצד לעצור אותם ולהחליף במחשבות אחרות או לפעול בדרך אחרת ולא בצורה האוטומטית שהובילה אותו מלכתחילה לתחושה של מצוקה.

ברוב המקרים טיפול קוגניטיבי התנהגותי הוא טיפול מובנה כאשר כל מטפל עשוי לקחת אותו לכיוון אחר ובכל מקרה, הוא ידוע כיעיל להתמודדות עם הפרעות של חרדה. 

תגובות