פרשת תרומה תשע”ד / מאת: חזי ברזני
לע”נ כל הנרצחים בטבח עוטף ארץ ישראל הי”ד, לע”נ חיילי צה”ל שנהרגו על קידוש השם הי”ד, לרפואת כל הפצועים הי”ו, להצלחת כל חיילי צה”ל וכוחות בביטחון הי”ו – יִתֵּן יְיָ אֶת אוֹיְבֵינוּ הַקָּמִים עָלֵינוּ נִגָּפִים לִפְנֵיהֶם

לאחר חוקים ומשפטים של חיי היום יום . מצווה השם את ישראל לתת תרומה – כל אחד כפי יכולתו (“כׇּל־אִישׁ֙ אֲשֶׁ֣ר יִדְּבֶ֣נּוּ לִבּ֔וֹ”) כדי להקים את המִשכָּן. שם יוכלו בני ישראל לעבוד את השם.

במדבר המשכן למעשה היה אוהל, אשר היה נישא עם בני ישראל במסעותיהם, ולכן הוא עשוי יריעוֹת בד. הקב”ה נותן למשה הוראות מדויקות כיצד לבנות את המשכן – מאילו חומרים, והמידות.

וְעָ֥שׂוּ לִ֖י מִקְדָּ֑שׁ וְשָֽׁכַנְתִּ֖י בְּתוֹכָֽם

מסופר על יהודי אמריקאי שהחליט לטוס לא”י לשנת השתלמות רוחנית, יחד עם רעייתו. הוא הבין שאם הוא בא לארץ להשתלמות רוחנית, עליו לדאוג, מעל הכול, לגשמיות. ובל יטרידו אותו שום דאגות.
גשמיות? הוא לא ידע את משמעותן של המילים: “משיב הרוח ומוריד הגשם” –אם אתה רוצה להשיב את הרוחניות, עליך להוריד את הגשמיות. הוא פנה למתווך דירות מירושלים וביקש לשכור דירת חמישה חדרים, מרוהטת עם 4 כיווני אוויר, בניין עם שכנים דתיים, אבל לא יותר מדי. חנייה רחבה, בית כנסת, סופר ובית קפה בקרבת מקום. המתווך מצא דירה כמבוקשו. הוא הפקיד פיקדון, חתם על חוזה שבתחתיתו היה כתוב שיהיה מי שיקבל את פניו בבואו לדירה. הוא הגיע ארצה, ועימו מזוודות עמוסות בכל האמצעים הגשמיים שיעזרו לו לעלות ולהתעלות. הגיע לכתובת הרשומה בחוזה שבידו, נקש בדלת, את הדלת פתחה אישה. “במה אוכל לעזור?”, שאלה. האיש נדהם. “למה את מתכוונת כשאת אומרת במה תוכלי לעזור לי? שכרתי את הדירה הזו!”, קרא. האישה נתבקשה לעיין בחוזה, ולא הבינה את פשרו. הרי היא גרה בדירה הזו! הם התקשרו לסוכן הדירות כדי לברר את פשר הדבר. “שלום, הגענו!”, אמר היהודי האמריקני. “שלום עליכם”, השיב הסוכן. “איך הדירה? מדהימה נכון , אה? חמישה חדרים, כיווני אוויר,חניה,כל מה שביקשת!” האמריקני הנדהם זעק: “אבל גרים בה!” השיב הסוכן: “סלח לי, אבל את הפרט הזה לא ציינת” וְעָ֥שׂוּ לִ֖י מִקְדָּ֑שׁ וְשָֽׁכַנְתִּ֖י בְּתוֹכָֽם” – כל אדם יכול להשכין שכינה בביתו, אך לעתים דירתו אינה פנויה! היא מלאה ב”אני ואני וכוחי ועוצם ידי …”
הגאווה, הכעס, שנאת החינם וכל מידות רעות- מרחיקות את השכינה.
אַחֵינוּ וְאַחְיוֹתֵינוּ יְלָדֵינוּ וְתִינוֹקוֹת שֶׁל בֵּית רַבָּן מִכַּלל בֵּית יִשְׂרָאֵל, הַנְּתוּנִים בְּצָרָה וּבַשִּׁבְיָה, הַמָּקוֹם יְרַחֵם עֲלֵיהֶם, וְיוֹצִיאֵם מִצָּרָה לִרְוָחָה, וּמֵאֲפֵלָה לְאוֹרָהּ, וּמִשִּׁעְבּוּד לִגְאֻלָּה, הַשְׁתָּא בַּעֲגָלָא וּבִזְמַן קָרִיב, וְאִמְרוּ אָמֵן.

שבת שלום ומבורך.
חזי ברזני

תגובות