פיתוח עסקי לעסקים קטנים

עסקים קטנים צריכים להתפתח כדי לגייס לקוחות חדשים, לחדור לשווקים חדשים ולממש מנועי צמיחה חדשים. עם זאת, עליהם להתחשב במאפיינים המיוחדים של העסק הקטן ולמצוא את הטכניקה הנכונה לממש את התכניות שלהם. הנה כל הפרטים

פיתוח עסקי נועד על מנת לנצל את משאבי הארגון כדי ליצור או לאתר הזדמנויות עסקיות חדשות. בעזרת יצירה ואיתור של הזדמנויות עסקיות חדשות ניתן לזכות ביתרון יחסי בשוק. בעידן המודרני יש לפיתוח עסקי ערך מוסף, בעיקר בגלל שהתחרות כבר לא מוגבלת לגבולות הגיאוגרפיים. עסקים קטנים צריכים להתפתח לא פחות מאשר עסקים גדולים, עליהם להגדיר לעצמם מטרות ברות השגה וחשוב שכל הזמן יישארו עם אצבע על הדופק על מנת למנוע סטגנציה.

קודם כל, יש להקדים ולומר שעסקים קטנים יכולים לפתח את עצמם מבחינה עסקית גם בלי לחרוג מתוך מסגרת התקציב או להיכנס להרפתקאות מיותרות. הבעיה היא שקיימים מטבע הדברים הבדלים מסוימים בין פיתוח עסקי לעסקים קטנים לבין עסקים גדולים. בעלי עסקים קטנים שלא מכירים בהבדלים האלה עלולים למצוא את עצמם במצב של תסכול וחוסר אונים, בעוד אלו שמבינים את המאפיינים המיוחדים של העסק הקטן יפיקו מהפיתוח את מלוא התועלת והפוטנציאל.

מה מטרות הפיתוח עבור העסק הקטן?

השלב הראשון בפיתוח עסקים קטנים הוא להבין מה מטרות התהליך. ראשית, עסקים קטנים צריכים להתפתח כדי לגייס לקוחות חדשים. גיוס לקוחות חדשים עוזר לעסקים קטנים לתפוס נתח שוק גדול יותר ולהרחיב את ההכנסות. בעולם העסקי יש רק דרך אחת למדוד הצלחה או כישלון – הכנסות – ולכן הצבת מטרה ברת-מדידה כמו גיוס לקוחות חדשים היא דרך מצוינת להתמיד בפיתוח לאורך זמן.

שנית, עסקים קטנים צריכים להתפתח כדי לחדור לשווקים חדשים. בניגוד לעסקים גדולים שלעיתים קרובות משתלטים על נתח שוק מסוים ואפילו מתנהלים בצורה של מונופול כדי להמשיך להגדיל את הרווחים שלהם, לעסקים קטנים יש דינאמיקה אחרת. אין להם את הפריבילגיה לקפוא על השמרים והם חייבים למצוא כל הזמן דרכים חדשות לחדור לשווקים חדשים. חדירה לשווקים חדשים מאפשרת לעסקים קטנים לשמור על ליבת הפעילות, אך במקביל גם להגדיל את רמת ההכנסות.

מעבר לכך, הפיתוח חשוב לעסקים קטנים כי הוא מאפשר להם לממש מנועי צמיחה חדשים. גם בהקשר הזה ניתן להצביע על הבדל בולט בין עסקים קטנים וגדולים: בעוד עסקים גדולים מעדיפים להימנע מסיכונים וחלקם מסתפקים במנועי הצמיחה הקיימים כל עוד הם עומדים ביעדים, עסקים קטנים נהנים מגמישות ודינאמיות. הם יכולים לממש מנועי צמיחה חדשים או לפחות לנסות לעשות את זה בשוק התזזיתי של המאה ה-21.

איך עסק קטן יכול לפתח את עצמו?

אחרי שמבינים את המאפיינים והמטרות של פיתוח עסקי לעסקים קטנים, הגיע הזמן להיכנס לעובי הקורה ולהצביע על כמה טכניקות יישום ומימוש רלוונטיות. הטכניקה הפשוטה והמומלצת ביותר היא ביצוע מחקרי שוק. זו שיטה נפוצה כי היא לא מסכנת בשום צורה את העסק הקטן ואת היקף הפעילות הנוכחי שלו. כל מה שבעלי עסקים קטנים צריכים לעשות על מנת לנקוט באסטרטגיה הזו הוא לאסוף מידע מודיעיני, ובמידת הצורך להפעיל גוף חיצוני כדי לבצע מחקרי שוק חדשים על לקוחות קיימים ופוטנציאליים.

עוד טכניקה טובה שבה עסק קטן יכול לפתח את עצמו היא יישום מודלים עסקיים של עסקים גדולים. כאן למעשה העסק הקטן מנצל את העובדה שהוא גמיש, אך מבלי לוותר על הניסיון של עסקים גדולים. יש היום מקורות מידע מגוונים ללמוד על שיטות הפעולה של עסקים גדולים וליישם אותם גם בשווקים יחסית קטנים יותר. יישום מודלים יכול להתבצע על רקע ניהול תקציבי רכישה ומיזוג, או תוך כדי ניתוח של נתוני חברות שנמצאות באותו פלח שוק. בנוסף, בעלי עסקים קטנים ואמיצים משתמשים בטכניקה הזו גם כדי לנתח עסקים גדולים שפועלים בשווקים משיקים.

הנחת המוצא של האמור לעיל היא שעסקים יכולים וצריכים ללמוד אחד מהשני. מהבחינה הזו אין הבדל גדול בין עסקים קטנים וגדולים, כי כולם רוצים להוציא פחות ולהרוויח יותר. הסוד הוא למצוא את הטכניקה שעוזרת להשיג את המטרה במינימום סיכום. בנוסף, טכניקות למימוש תכניות של פיתוח עסקי כוללות בניית חומרים שיווקיים רלוונטיים ויצירת שיתופי פעולה אסטרטגיים. במידה ולעסק הקטן יש גם נטייה לחדשנות טכנולוגית, סביר מאוד להניח שהוא ישיג את המטרה בתוך זמן קצר.

טיפים לפיתוח מוצלח

בעלי עסקים קטנים צריכים להתאזר בסבלנות ולמצוא את הזמן הנכון לפיתוח. עליהם להבין את המגבלות שלהם בהשוואה לעסקים גדולים, אך גם לנצל את היתרונות היחסיים. הם יכולים להיעזר למשל בתכניות ייעוץ של הסוכנות לעסקים קטנים, לקבל ייעוץ עסקי בסבסוד של המדינה ולנצל את ההזדמנות על מנת לפגוש בעלי עסקים נוספים כדי לשאוב מהם השראה.

בעל עסק חייב להתרחב בצורה מבוקרת. הטיפ בהקשר הזה הוא לשפר את הביצועים של העסק ואת רמת הרווחיות שלו, אך מבלי לוותר על הקשר עם הלקוחות הקיימים. הלקוחות שכבר שייכים לעסק הם אלו שאחראיים על הבסיס והתשתית. רק על גבי הפעילות מול הלקוחות הקיימים ניתן לייצר צמיחה שתשרת את העסק הקטן בטווח הקצר והארוך. שיפור הביצועים של העסק מתבצע באמצעות סיוע חיצוני, שירותי ייעוץ והקניית כלים ניהוליים פרקטיים.

לסיכום, עסקים קטנים יכולים וצריכים להתפתח בדיוק כמו עסקים גדולים. ההבדל העיקרי הוא באופי הצמיחה ובסוג המשאבים שבהם כדאי להם להשקיע. מומלץ לבעלי עסקים קטנים להגדיר בצורה מסודרת את הצרכים והמטרות, לבחון אלטרנטיבות ולא להתבייש לפנות לסיוע ועזרה. כך מייצרים תשתית של צמיחה ונהנים משיפור ברווחיות כבר בעתיד הנראה לעין.

 

תגובות