הרכבים הבטוחים ביותר והרכבים המסוכנים ביותר

בשנים האחרונות ניתן דגש על בטיחות בייצור רכבים. מהם הרכבים המסוכנים ביותר והבטוחים ביותר שמיוצרים?
בשנים האחרונות ניתן דגש על בטיחות בייצור רכבים. מה הם הרכבים המסוכנים ביותר והבטוחים ביותר שמיוצרים?

מערכות בטיחות אקטיביות הפכו את הרכבים החדשים לבטוחים יחסית לרכבי עבר, אולם לא בכל רכב מותקנות מערכות אלו וגם טכנולוגיות נוספות שמטרתן להקטין ככל הניתן את הסיכוי לתאונה או פגיעה.

כיצד בוחנים בטיחות רכבים?

לפני שדגם רכב חדש יוצא לשוק, הוא עובר מספר מבחנים שמטרתם לבחון את מידת בטיחותו. חלק מהמבחנים כוללים סקירה של המערכות המותקנות ברכב, אך מרבית המבחנים הם מבחני ריסוק מעשיים. במבחנים אלו, הרכב נוסע במהירויות וזוויות קבועות וידועות מראש ומצולם. ברכב מושיבים בובות הכוללות חיישנים רבים המציגים את עוצמת הפגיעה בחלקי הבובה השונים כתוצאה מההתנגשויות.
מטרת המבחנים היא לשחזר תאונות שכיחות. בעקבות המבחנים התגלה כי מספר הנפגעים הגבוה ביותר מתרחש בתאונות חזיתיות, אך תאונות צידיות עלולות להיות קטלניות יותר. פגיעה מאחור לרב אינה קטלנית אולם היא הנפוצה מכל סוגי הפגיעות השונים. בסוף הכתבה תוכלו למצוא את רשימת המבחנים אשר הרכבים עוברים.

חמשת הרכבים הבטוחים ביותר

רכבים בטוחים נמדדים גם במבחני הריסוק וגם בקיום מערכות בטיחות מתקדמות המונעות תאונה ופגיעה. מערכות כאלו עשויות בעתיד אף להוזיל את עלויות ביטוח חובה לרכב ובחלקן הן ניתנות להרכבה כתוספת ברכבים בהם לא מותקנת מערכת שכזו על ידי היצרן.

Volvo s60

נבחר להיות הרכב הבטוח ביותר לשנת 2015 עם תוצאות מבחני ריסוק מרשימים ורשימת מערכות מונעות תאונה מרשימה לא פחות.
המדד היחיד בו הרכב השיג תוצאה פחותה מהמקסימלית האפשרית הוא במבחן ריסוק קדמי עם חפיפה מועטה במדד ריסון ותנועתיות של הבובה. אמנם הראש נפגש בכרית האויר אך החליק לשמאל ועלול היה לפגוע בחלקי הרכב.
תוצאות אלו מגובות גם על ידי נתוני חברות הביטוח לפיהן הרכב הזה הוא בעל רשימת הפציעות הנמוכה ביותר המדווחת.

קרדיט: יח"צ Volvo

Scion iA

הרכב שזכה לציונים הטובים ביותר בקטגוריית המיני.
המדד היחיד בו הרכב השיג תוצאה פחותה מהמקסימלית האפשרית הוא במבחן ריסוק צידי במדד השמירה על רגלי הנוסעים בחלקו האחורי של הרכב.

מרבית רכבי המיני אינם מגיעים באבזור מונע תאונה מלא וכוללים מערכות התראה בעיקר וללא מניעה. הרכב זכה לציונים טובים בכל המבחנים וקוטלג כמתקדם במניעה.

Honda Civic

הרכב זכה לציונים טובים מאד בקטגוריית הרכבים הקטנים והתברג לקטגוריית "סופריור" במניעת תאונות חזיתיות.
בתוצאות מבחני הריסוק, ההונדה סיביק הוציא תוצאות טובות ברוב המבחנים. נקודות התורפה שלו היו במידת הפגיעות במבחן ריסוק קדמי בחפיפה מועטה ובמיוחד לאיזור הרגליים וכפות הרגליים, רגלי הנוסעים במושג האחורי במבחן ריסוק צידי, ובנוחות השימוש באמצעי ריסון לילדים נמצא כי העגינה התחתונה ממוקמת עמוק מדי במושב.

Mazda 3

מאופיין במגוון עזרי בטיחות דוגמת ניטור איזורים מתים בשדה הראייה, מצלמה לנסיעה לאחור ומערכות מתקדמות למניעת תאונה קדמית.
הרכב קיבל ציונים טובים במבחני הריסוק בכל הקטגוריות. נקודות התורפה שנמצאו הן במבחן ריסוק קדמי בחפיפה מועטה ובמיוחד לאיזור הרגליים וכפות הרגליים ובנוחות השימוש באמצעי ריסון לילדים נמצא כי העגינה התחתונה ממוקמת עמוק מדי במושב.
מאזדה 3 הוא היחיד מבין חמשת הרכבים הבטוחים ביותר אשר הופיע גם בין חמשת הרכבים הנמכרים ביותר לשנת 2015 בישראל.

קרדיט: יח"צ Mazda

Fiat 500X

הרכב קיבל ציונים מצוינים בקטגוריית המיני SUV.

נקודות התורפה שלה במבחנים היו

– מידת הפגיעות במבחן ריסוק קדמי בחפיפה מועטה ובמיוחד לאיזור הרגליים וכפות הרגליים וכן מבנה איזור הנהג בהתנגשות זו. נמדדה כניסה של 11 ס"מ בחלקו התחתון של הרכב ו- 9-10 ס"מ בחלקו העליון. הרגליים נמצאו פגיעות גם במבחני הריסוק בחפיפה קידמית בינונית.

הציון הנמוך (גבולי) התקבל בנוחות השימוש באמצעי עגינה לילדים – שם נקבע כי נקודות העגינה קשות לזיהוי, עמוקות מדי במושב ואינן ניתנות לגישה בקלות.

יתרון של הרכב הוא כי רכב זה מאובזר בנוסף על כריות האויר הרגילות גם בכריות אוויר מיוחדות לברכי הנהג, אשר מונעות זעזוע ופגיעה משמעותית. לפי מחקר אשר בוצע בשנת 2013 נמצא כי כ50% מהפציעות בתאונת דרכים נגרמות לגפיים.

חמשת הרכבים המסוכנים ביותר

ככלל, ככל שרכב קטן יותר וישן יותר, כך הוא גם מסוכן יותר. לעומת זאת רכב גדול יותר מאפשר יותר אפשרויות מיגון. ככל שרכב ישן יותר כך הוא מכיל פחות מאמצעי הבטיחות החדשים והטכנולוגיות החדשניות בהן נעשה שימוש ברכבים החדשים.

Mitsubishi Mirage

דגם 2015 נכלל ברשימת הרכבים שהוציאו תוצאות גרועות במיוחד במבחני ריסוק מסוימים. במקרה הזה מדובר במבחן ריסוק קדמי בחפיפה מועטה הבא לדמות התנגשויות בעצים או בעמודי תנועה.

מלבד כניסה בעומק של 26 ס"מ לאיזור הנהג, גם נרשמו תוצאות המדמות פגיעות קשות בכף הרגל ויתכן גם בברך השמאלית בתאונה מסוג זה. גם כריות האויר לא הראו הגנה על הראש בתאונה כזו והשאירה את הראש חשוף לפגיעה מצידי הרכב. חגורות הבטיחות היו רופפות ואפשרו לראש ולגוף תנועה קדמית והתנגשות עם חפצים מבחוץ ועם לוח השעונים.

גם במבחן ריסוק צידי ניכרה פגיעה באזור החלל הפנימי של הנוסעים ופגיעה אפשרית בעיקר באזור הרגליים והאגן. ברכב לא מותקנות מערכות למניעת פגיעה קדמית.

Hyundai Accent

הרכב בדגם 2016 הוציא תוצאות גרועות במיוחד במבחן ריסוק קידמי בחפיפה מועטה וציון עובר בלבד במבחן ריסוק צידי. מלבד כניסה בעומק של 28 ס"מ לאיזור הנהג, גם נרשמו תוצאות המדמות פגיעות קשות ברגל לכל אורכה גם כריות האויר לא הראו הגנה על הראש בתאונה כזו. חגורות הבטיחות היו רופפות ואפשרו לראש ולגוף תנועה קדמית וצדית ולא מנעו פגיעות.

במבחן ריסוק צידי גם הנהג וגם הנוסע שליד הנהג הראו סיכוי גבוה לפגיעה בחלקו העליון של הגוף עם פגיעה בצלעות, פגיעה באיברים הפנימיים ושברים בזרועות. גם נוסעי הרכב מאחור היו חשופים לפגיעה באיזור האגן וחלק הגוף העליון.


קרדיט: יח"צ Hyundai

Mazda 5

לעומת המאזדה 3 שדווקא זכה לציונים מצוינים, המאזדה 5 לא הוכיח את עצמו במבחני הריסוק. במבחן ריסוק קדמי בחפיפה מועטה נרשמו כניסות לאיזור הנוסעים בעומק של 35 ס"מ בחלקו התחתון ו- 25-27 ס"מ בחלק העליון. הסבירות לפציעה ברגל השמאלית לכל אורכה גבוהה ואף קיים סיכוי לפגיעה ברגל הימנית. כרית האויר לא הגנה על הראש וחגורות הבטיחות אפשרו תנועתיות יתר קדימה אולם הסכנה הגדולה ביותר ניכרה בהתנתקות הדלת מציריה השארת הנהג חשוף לאפשרות פגיעה מבחוץ.

במבחן ריסוק צדדי ניכר סיכוי טוב לפגיעה באגן ובראש הנהג ובצלעות הנוסע כמו גם פגיעות פנימיות אפשריות בגוף הנוסע שליד הנהג. גם גוף הנוסעים במושב האחורי עלול להפגע.

בנוסף – הרכב הוציא ציונים סבירים בלבד בנושא המושבים ותמיכת הראש בפגיעה מאחור.

קרדיט יח"צ mazda

Audi A4

האאודי A4 הוציא ציונים לא טובים במבחני ריסוק קדמיים בחפיפה נמוכה. הסיכוי לפגיעה באגן גבוהה והראש החליק מכריות האויר מה שמגביר את הסיכון לפגיעת ראש. סיכון זה אף הוחרף עקב בעיות מבניות וחדירה לתחום הנוסעים של כ- 25 ס"מ גם באיזור הרגליים וגם באיזור לוח המכוונים.

גם בפגיעה מהצד, תתכן פגיעה לנהג באיזור הצלעות.

Jeep Wrangler 2 doors

מי שחולם על ג’יפ אולי כדאי שיחפש דגם בטוח מזה. הדגם חודש אך לא הוכנסו בו חידושים עיצוביים המקדמים בטיחות. במבחן ריסוק קדמי עם חפיפה מעטה ניכרה פגיה באיזור הנהג והנוסעים וחדירה של 17 ס"מ באיזור הרגליים ו 9-10 ס"מ באיזור לוח המכוונים. פציעות סבירות במקרה כזה: ברך שמאל, שתי הירכיים ורגל שמאל. כריות האויר אמנם מנעו פגיעת ראש אולם הג’יפ אינו מצויד בכריות צד כך ששינוי קטן בדינמיקה של ההתנגשות עלול להוביל גם לפציעת ראש מצידי הרכב.

גם במבחן ריסוק קדמי בחפיפה בינונית ניכר סיכוי לפגיעת ראש כאשר הראש פגע בחלק פנימי ברכב לאחר שנעצר בכרית האויר ונזרק אחורה מהפגיעה.

במבחן ריסוק צדדי נוסעי הרכב נשארו מוגנים למדי אולם בובת הנהג ספגה פציעות מרובות: באגן, באיזור הצלעות עם סיכוי גבוה לפגיעה פנימית. ראשי הנהג והנוסע שליד הנהג נותרו אף הם לא מוגנים מספיק בסוג פגיעה כזה.

המבחנים הם:

מבחן חפיפה קידמית בינונית – 40% מהחלק הקדמי של הרכב בצד הנהג מתנגש בבלוק קשיח דמוי קיר כאשר הרכב נע במהירות של 64 ק"מ. מבחן זה בא לדמות התנגשות חזיתית נפוצה בין שני רכבים

מבחן חפיפה קידמית מועטה – 25% מהחלק הקדמי בצד הנהג מתנגש במוט קשיח כאשר הרכב נע במהירות של כ- 64 קמ"ש. מבחן זה בא לדמות התנגשות בעץ או עמוד תנועה.

מבחן פגיעת צד – כ-25% ממקרי המוות כתוצאה מתאונות מתרחשות כתוצאה מפגיעה צידית ברכב על ידי רכב אחר. במבחן, חפץ דמוי רכב נע במהירות של 50 קמ"ש ונכנס בצד הרכב

מבחן חוזק גג – הפעלת לחץ מתמשך על גג המכונית בזוית לבדיקת עמידות בתאונות הכוללות התהפכות הרכב.

כסאות ותמיכה לראש – שימוש במזחלת הנעה מאיצה או מאיטה כאשר העצירה היא פתאומית. המושבים מורכבים על המזחלת שעוצרת בפתאומיות במהירות 30 קמ"ש. במבחנים אלו נעשה שימוש בבובות בעלות עמוד שדרה מדמה עמוד שדרה אנושי.

מבחן מערכות מונעות תאונה – בחינת תיפקודן של מערכות המונעות תאונה קדמית על ידי זיהוי אובייקטים ועצירה אוטומטית. המבחנים נערכים במהירויות של 20 ו-40 קמ"ש. הקטגוריות הן – סופיריור – מתפקד טוב בשתי המהירויות, מתקדם – מתפקד סביר במהירות האיטית בלבד ובסיסי – עם מערכת התרעה בלבד.

מבחן LATCH – בדוק את נוחות השימוש וחוזק נקודות העגינה לכסאות בטיחות לילדים

המדדים הנמדדים בתאונות הם: עומק הכניסה לשטח פנים הרכב והנוסעים, סוג ועוצמת הפגיעה בבובות, מידת התנועתיות של הבובות (כדי להסיק מידת הפגיעה בנוסעים עם משקל, גובה או מבנה גוף שונה מאלו של הבובה). נהוג להשתמש בבובות מסוגים שונים המדמות גברים, נשים, ילדים בני 12 ותינוקות.

תגובות