רוני אורן, תלמידת כיתה ח’ מבית הספר הכפר הירוק תכננה ובנתה דגם ללוויין ביולוגי

 
 החודש מתקיים שבוע החלל הבינלאומי ורוני תצא להרצות בבתי הספר על החלל,למרות שהיא רק בת 13.
לוויין המחקר של רוני ישוגר למאדים וישמש כביו ספירה לייצור חמצן ע"י אצות, פחמן דו-חמצני (הגז הנפוץ על מאדים) וקרינת השמש. מטרת הלוויין של רוני להוכיח שניתן ליצור חמצן על מאדים, שיוכל לשמש בעתיד אסטרונאוטים במסגרת המשימה האנושית ליישב את מאדים. הישג קטן לילדה חובבת החלל, ואולי צעד גדול לאנושות?

זה התחיל בקיץ האחרון, כשרוני תלמידת המסלול לקדם רפואה ווטרינריה בכפר הירוק וחובבת חלל, בקשה למצוא לעצמה קייטנה בתחום שמעניין אותה. היא לא ידעה אז כמובן, שלא תעבור שנה והיא תיסע לקייטנה כזו שמארגנת סוכנות החלל האמריקאית. לאחר שאביה בו נעזרה, מצא באינטרנט את פרסום התחרות והכותרת "לווין נולד" נדלקה רוני לגשת לתחרות. "זו נראתה לי כהתחלה טובה לתרום לנושא ולהכיר אותו טוב יותר". מספרת רוני.

התחרות התקיימה באינטרנט בהשתתפות מתחרים רבים. "היינו צריכים להציג דגם, לבנות אותו, להכין סרטון של 2 דקות שמתאר את תפקידו של הלוויין במחקר החלל. הלוויין שלה בנוי משתי קערות שקופות וגדולות, שרגשה בחנות לכלים חד פעמיים. הקערה התחתונה נצבעה בצבע כסף במרכזה הציבה מזרק זכוכית ירוק. את הקערות הדביקה זו לזו ודגמה עיגולי קרטון שחורים במקום לוחות סולריים, שהודבקו אליהם.
הסרט שצולם בעזרת הורים הועלה לעמוד פייסבוק של התחרות נשלח לתחרות. רוני זכתה ועכשיו תיסע למחנה היוקרתי אותו מקיימת מדי קיץ נאס"א ואליו מגיעים בני נוער מצטיינים מכל העולם. – או כמו שהיא אומרת :"אני מאושרת, זו בדיוק הקייטנה שחיפשתי והיא כבר תהיה בנאס"א".

הערה: מצאתי באינטרנט שכבר כיום משייטים בחלל 14 לוויינים ישראליים והתעשיות הישראליות הולכות ותופסות מקום בעולם כמובילות בייצור לוויינים קלי משקל. גם בגילאים הצעירים יותר ישראל נחשבת למובילה בתחום לאחר שלפני כשנה תלמידי תיכון ממרכז המדעים הרצלייה היו בין הראשונים בעולם לשגר לווין חלל זעיר שבנו – "דוכיפת 1", שנועד לסייע לאתר מטיילים אובדים ברחבי העולם.



תגובות

תגובות