“התחלתי לטפל בעצמי תוך כדי הורדה הדרגתית של התרופות עד שהורדתי את התרופות לחלוטין. זה עבד”

זהו סיפורו המופלא של איתן בן מיור, צעיר שלקה בדכאון קשה ושוחרר מהצבא בשל מאניה דיפרסיה.
לאחר מאות כדורים שלקח בחודש החליט לנצח את המחלה ולהיאבק בשיטות אחרות. הוא למד והשקיע ולימים הפך למומחה לטיפול בכאב, תפקודי מוח ואורטופדיה כשהוא מטפל בתזונה פליאוליתית בשילוב מגע. מנחה, מלווה ומייעץ למטפלים ברפואה משלימה

במהלך שירות צבאי סדיר חלה בן מיור, בדיכאון עמוק שהתפתח בהמשך לאבחנה של מאניה דפרסיה.

הוא שוחרר מהצבא וטופל בהצלחה, אולם נאלץ בגיל עשרים לקחת כעשרה כדורים מדי יום עם תופעות לוואי שונות שהגבילו לו את החיים.

הוא חיפש טיפול ברפואה משלימה ולא מצא אף מטפל שיודע לטפל במחלות האלו, אז החליט ללכת ללמוד לבד איך לטפל בשבילו ובשביל אחרים. "הלכתי ללימודי תזונה שנהפכו בהמשך לנטורופתיה ולמדתי הרבה על מנגנוני הגוף אבל לא על המוח. התחלתי ללמוד לבד את החומר וראיתי דיווחים קודם כל על בעיתיות רבה של דגנים וסוכרים למוח (ספר בשם מוח לבן יצא בעברית לאחרונה בנושא) ועל חשיבותם של שומנים לבריאות המוח ולבריאות הגוף בכלל. אומגה 3, שמן קוקוס (שהוא שומן רווי) ולאחר מכן קראתי גם על שומנים רווים מהחי וגיליתי אמת אחרת שלא למדתי בלימודי".

בן מיור, החל לטפל בעצמו תוך כדי הורדה הדרגתית של התרופות (בליווי של הפסיכיאטר שלו שחשש אבל אישר) עד שהוריד את התרופות לחלוטין. זה עבד.

"סיימתי את לימודי והתחלתי לטפל ולעבוד בתחום ורק לאחר כמה שנים גיליתי שיש תנועה עולמית שלמה המבוססת על עקרונות תזונה קרובים מאוד למה שהגעתי אליו לבד עם ביסוס מדעי רחב. ומאז השתלבתי בקהילת הפליאו בישראל. לא מוגזם להגיד שזו המשפחה שלי". 

"השיעור הראשון של הנטורופתיה הוא לטפל בגוף באמצעות מנגנונים טבעיים של הגוף. בהתבסס על המידע שהיה בעבר חשבו שטבעונות היא כיוון נכון, כיום הממצאים המדעיים מצביאים שהפליאו הוא הכיוון הנכון ביותר. פליאו זה הכי נטורופתיה שיש.

"חשוב להבין שבעולם התזונה יש מעט מאוד מחקרים איכותיים והרבה מאוד מחקרים המבוססים על שאלוני התנהגות ושאר כלים לא מאוד מדוייקים למדידה. הרבה גם יחס של קורולציה ומעט מאוד סיבתיות מוכחת. למשל זה בהניחו מראש ששומן רווי ובשר הם מזיקים, אז במחקרים רבים איחדו אכילת בשר עם אכילת בשר מעובד ואיחדו אכילת שומן רווי עם שומן צמחי מוקשה.

"מה שחשוב להבין זה שהמדע המודרני והרפואה מתקדמים לכיוון שהפליאו כבר נמצא בו – כולסטרול הוא לא הבעיה, דגנים, סוכרים ושמנים צמחיים הם הבעיה. שומן רווי הוא חיוני. לא חייבים כל כך הרבה פחממות ובטח לא צריך סוכרים.

בעוד 5-10 שנים זה כבר יהיה המיינסטרים בקרב אנשי הרפואה, התזונה וגם הקהל הרחב. פליאו זה לא טרנד שיחלוף. ותעשיית המזון תאלץ להסתגל למצב הזה במוקדם או במאוחר.

התנועה הפליאוליתית מורכבת מכמה סוגים שונים של אנשים. ראשית כל יש את אלו שמעוניינים בהרזיה והם חלק משמעותי וחשוב. הם באים לדיאטה ומשנים את הראש בהדרגה לכדי הבנה שמדובר בתזונה ואורח חיים שלם. הם מקבלים הרבה יותר ממה שביקשו – הרזיה יחד עם בריאות כללית משופרת ושיפור ברמת האנרגיה.

יש את שוחרי הבריאות שקוראים ולומדים את המדע ומגיעים עם המון ידע ורצון לשפר את בריאותם לטווח הארוך, אליהם מצטרפים גם המשפחות הצעירות שרוצות ללמוד איך לתת לילדיהם את הבריאות הטובה ביותר האפשרית למניעת מחלות, גדילה תקינה והנעות מהפרעות קשב וריטלין.

ויש את הקבוצה השלישית של אנשים הסובלים ממחלות קשות שונות ומחפשים (ומוצאים לרוב) את הפתרון למצוקות שלהם. עיקר הקליניקה של בן מיור מורכבת מהקבוצה השלישית – הסובלים מדיכאון, דמנציה, מחלות אוטואימוניות ועוד מצבים רפואיים מורכבים.

הנה היסודות של השיטה/טיפים למתחילים

1. אל תפחדו משומן רווי וכולסטרול. הם חומרים חיוניים לבריאות.
2. תמנעו משמנים תעשיתיים לגמרי. כל שמן מזוכך / מוקשה חלקית הוא מרחק קצר ממרגרינה.
3. תכניסו לראש שפחממה היא סוכר לכל דבר. תדמיינו את כל העמילנים במזון שלכם (קמח למשל) כערימה של קוביות סוכר. זה מה שהגוף שלכם עושה איתם.
4. אין הגבלה לכמות הביצים שאוכלים ביום.
5. בשר הוא טעים בריא ומשביע לאורך זמן.
6. איכלו ירקות. האדם הקדמון אכל שורשים, עלים וכל צמח אכיל שהוא ראה.
7. פירות ואגוזים הם דברים שצריך לאכול במתינות ובאיכות גבוהה.
8. תקשיבו לתחושת הרעב לשכם. לא רעבים? אל תאכלו. תשתמשו בכלל הזה גם בשביל כמויות האוכל שאתם אוכלים.
9. הפחיתו סטרס בכל צורה שאתם מכירים. אל תאכלו בלחץ או בכעס.
10. מצאו פעילות גופנית שמתאימה לכם, צאו החוצה ככל שמתאפשר ותישנו טוב בלילה.

– מהי התזונה הפלאותית?

"לתזונה הפליאוליתית יש שמות רבים נוספים כמו תזונת האדם הקדמון, תזונת אנשי המערות, תזונת ציידים לקטים אולם מוכרת בעיקר בשם ‘פליאו’. גישת התזונה של הפליאו השתנתה במהלך השנים (תכף אסביר למה), אולם כיום מדובר בתזונה הכוללת המנעות מאוכל מעובד, שמנים תעשיתיים מודרנים, סוכרים, דגנים וקטניות. ובעצם חזרה (כמעט) לתזונה של טרום עידן החקלאות. בתחילה דובר על הנושא מהכיוון האנטרופולוגי ומדובר היה בטרנד הרזיה אולם עם ההתפחות המדעית והמחקרים של עשרים השנה האחרונות, כיום התזונה הפליאוליתית היא תזונה דינמית מבוססת מחקרים שמשתנה כל הזמן. החוט המקשר הוא התאוריה הבסיסית של האבולוציה שטוענת שהזמן שעבר מאז ראשית החקלאות (כ10000 שנה) לא הספיק כדי לשנות את הגנטיקה שלנו כך שגופנו לא רגיל להתבסס על דגנים ושאר תוצרי חקלאות אלא למזון שאכלו אבותינו במהלך 2.5 מיליוני השנים האחרונות". 

"עד שלפני מאה שנה כמעט ולא אכלו סוכר והיה ידוע שיותר מדי פחממות וקמח הם לא בריאים. התזונה הרגילה הייתה כזו שהכילה הרבה שומנים מהחי ומעט מאוד עיבוד. טיגון היה מתבצע באמצעות שומן מהחי או בחמאה ולא היה כמעט טיגון בשמן עמוק.

"אבל באמצע המאה שעברה הומצאה תאוריה שטענה ששומן מהחי הוא לא בריא ולכן יש לצמצם בשומן מהחי ובמזון מהחי באופן כללי ולאכול הרבה סיבים ודגנים מלאים. כך הומצאה פירמידת המזון. הבסיס המדעי של התאוריה הזו מעולם לא הוכח אולם זו נהפכה לעמדה הרשמית של ממשלת ארה"ב ובעקבותיה גם של שאר העולם המערבי. הדבר יצר פוביה ממשית מפני שומן באופן כללי ושומן רווי בפרט. לצד זאת התפתחה החקלאות התעשייתית והביאה לעולם שמנים חדשים וזולים לתעשייה המופקים מזרעים שונים (קנולה, תירס, סויה וכו’) והחליפו את צריכת השמנים מהחי ושמן הזית וגם סוכר לבן תעשייתי וסוכרים שהופקו מתירס הוזלו משמעותית. הדבר דחף את תעשיית המזון להשתמש בחומרים אלו וכיום כל מוצר כמעט (מעל 80% מהמוצרים בסופרים בארה"ב) מכיל סוכרים ושמנים מעובדים שהם זולים ומשפרים את חיי המדף.

ועכשיו לפליאו. כבר באמצע שנות ה70 התפרסם הספר הראשון שדיבר על תזונת האדם הקדמון אולם מדובר היה בטרנד להרזיה וכך היה עד סוף שנות התשעים. מלקראת סוף שנות התשעים התחילו לצאת עוד ועוד מחקרים על הבעיתיות של חיטה, סוכרים ושמנים מעובדים ובמקביל התחילו לטהר את שמו של השומן הרווי והוא קיבל בחזרה את מעמדו כחומר מועיל וחיוני. מתקופה זו הפליאו הפסיק בהדרגה להיות טרנד הרזיה והתחיל להיות בסיס לבריאות טובה ופתרון למחלות רבות ובעיקר למחלות העולם המערבי הבוערות – מחלות לב, סכרת, דמנציה וכמובן השמנה". 

– איך עזרה לך השיטה?

"פניתי למטפלים שונים ברפואה משלימה אולם אף אחד מהם לא ידע איך לטפל במחלות נפש. עשיתי את הדבר היחיד שהיה הגיוני בעיני והלכתי ללמוד לימודי רפואה משלימה בצורה הרחבה ביותר שלהם שקיימת בישראל שהיא נטורופתיה. תוך כדי שלמדתי את חומר הלימוד הרגיל, הרחבתי את השכלתי עם ספרים מחו"ל שתיארו פרוטוקולים תזונתיים שונים לטיפול במחלות נפש, ואלו היו שונים מאוד מהתזונה הרגילה שלמדתי לאכלוסייה הכללית – דגש על מזון החי בכמויות גדולות כמו בשר בקר, ביצים ואיברים פנימיים, המנעות מדגנים ובמיוחד מחיטה, גם למי שאינו אלרגי וכמובן דגש גדול על שמנים רוויים.
כך יצא שבימים למדתי לימודי תזונה סטנדרטיים שעל פיהם גם טיפלתי במטופלים בתהליך ההכשרה שלי, ובשעות הערב התעמקתי ולמדתי פרוטוקולים שונים לגמרי שאותם יישמתי על עצמי בהצלחה רבה עד שהבראתי מהמאניה דפרסיה, תוך ליווי ומעקב צמוד של הפסיכיאטר שלי שעקב אחר הפחתת התרופות שביצעתי עם הרבה ספקנות אך עם תמיכה.
לאחר שסיימתי את לימודי ההכשרה שלי בתזונה יצאתי אל השוק החופשי וניסיתי לטפל באותה גישה תזונתית וכל כך שונה מהמקובל, אולם לא יכולתי לגמרי להסביר את השיטה והיה לי קשה יחסית להגיע למטופלים חדשים, כך שהקליניקה שלי התקדמה לאט מאוד מפה לאוזן בעקבות הצלחות.
עד שיום אחד, אני לא יודע בכלל לשחזר איך בדיוק הגעתי לאיזה מאמר שדיבר על תזונת הפליאו ותיאר שם פרוטוקולים טיפוליים מאוד זהים כמעט לאלו שבהם עבדתי. מאז אני מקדיש חלק גדול מזמני בפרוייקטים התנדבותיים או כאלו שבצידם פרנסה מועטה כדי לקדם את תזונת הפליאו בישראל בקרב הקהל המקצועי ובקרב הציבור.

בין הפרוייקטים שהוא מעורב בהם כרגע ביחד עם רמי וויסמן: אתר האינטרנט paleodiet.co.ilשמרכז פעילות ומאמרים של הפליאו, תו איכות למוצרים התואמים את תזונת הפליאו ולמסעדות שבהן ניתן למצוא מזון תואםפליאו, ‘אתגר 30’ קבוצה מודרכת שבה מתנסים למשך חודש בתזונה זו.

פרוייקט נוסף ביחד עם רמי וויסמן וקובי שבתאי: הקמת שוק אוכל ידידותי לקהילת הפליאו בכפר סבא

"בקרוב אפתח את מסלול ההכשרה הראשון בישראל לתזונת הפליאו עבור תזואיים ונטורופתים מוסמכים. הלימודים יהיו במכללת כרכור (בה למדתי את המקצוע) וכמובן שאני מתפרנס בעיקר מטיפול פרטני בליניקה שלי". מוזמנים לפנות אלי במייל eitanbm@gmail.com עם כל שאלה. 

 

תגובות

תגובות