“ילד שיודע לשחות מרגיש מסוגל ומועצם. הניסיון מוכיח שתחושת ביטחון זו מוקרנת גם לתחומים אחרים בחייו של הילד”

עם פתיחת עונת השחייה ובקרוב עונת הקייטנות והבילוי בבריכה, בפארק המים או על שפת הים, יצאנו לבדוק עם דר’ בוקי צ’יש, מומחה השחייה מספר אחת בישראל, מתי נכון ללמד ילדים לשחות, במה הדבר כרוך ומדוע יש חשיבות כה רבה לרכישת המיומנות הזו, מעבר להיבט הבטיחותי. כל מה שרצית לדעת על לימודי שחיה לילדים ולא היה לך את מי לשאול

"שחייה זה הרבה יותר מרק לדעת לשחות", אומר ד"ר בוקי צ’יש, מנהל האקדמיה לשחיה בבית ברל בראיון מיוחד לפורטל חדשות השרון פוסט לקראת עונת הקייטנות שלפנינו. 

הלכנו לבדוק אצל המומחה מספר 1, ד"ר בוקי צ’יש, תושב כפר סבא, מה חשוב שהורים יידעו על לימוד שחייה לילדים, למי זה מתאים, מה ההשלכות ומאיזה גיל כדאי להתחיל לצלול למים. 

מקורות מים הם יעד אהוב על הישראלים בימי הקיץ החמים. בימים אלו הרישומים לקייטנות בעיצומם ועמם גם החששות של ההורים משעות הבריכה המתוכננות. בילוי תמים עלול להסתיים באסון ורק בשנה האחרונה שמענו כי מספר מקרי הטביעה ברחבי הארץ עלה, מקרים שכמובן היו יכולים להימנע.

דר’ צ’יש, אתה מנהל את האקדמיה לשחייה בבית ברל זו השנה החמישית. פעילותך בענף השחייה בארץ ובחו"ל, בתחום לימוד ואימון השחייה, נמשכת כבר כמעט חמישה עשורים ואין חולק על הידע הרב והניסיון שצברת. הורים רבים שואלים את עצמם מהו הגיל המתאים ללמוד לשחות, מה הכישורים הנדרשים לכך, איך להתאים לילד את המסגרת הנכונה ועוד. אשמח אם תוכל להאיר עינינו ראשית, מהו הגיל המתאים ביותר ללמוד לשחות ומדוע?

"הגיל האופטימלי ללימוד שחייה הוא בין 6-8 וחשוב לי להסביר מדוע. גיל הילד מצביע על המקום בו הוא נמצא מבחינה התפתחותית ולזה יש קשר ישיר לשיקולי ההורים כשהם מחליטים מהי המתכונת המתאימה. שחייה היא מיומנות מורכבת ומעורבות בה כל שלוש המערכות המרכזיות: המערכת המוטורית, המערכת הקוגניטיבית והמערכת הרגשית. כדי שילד ילמד לשחות על כל המערכות להגיע לבשלות הנדרשת וכידוע, לא כל הילדים מגיעים לאותה נקודה באותו זמן". 

"ילדים בגילאי 6-8 בדרך כלל, חזקים יותר, גבוהים יותר ומסוגלים ליותר, מבחינה מוטורית. בנוסף, יכולות הריכוז וההבנה שלהם גבוהות יותר משל ילדים רכים ומבחינה רגשית, הם בעלי יותר ביטחון, אם באשר לכניסה למים, כולל מים עמוקים ואם באשר לפרידה מההורה המלווה לצורך השיעור". 

"אמנם, ילדים רבים מגיעים לבשלות מוטורית ורגשית בגיל צעיר יותר, אך הניסיון מוכיח שעדיין רבים מגלים קושי ‘להחזיק’ שיעור שלם במים, תוך ביצוע כל המשימות הנדרשות". 

האם כוונתך שלא כדאי לשלוח ילדים מתחת לגיל 6 לשיעורי שחייה?

"בהחלט כדאי. יש הרבה מה לעשות עם ילדים צעירים כהכנה ללימוד שחייה. אצלנו, באקדמיה לשחייה יש מספר אפשרויות לילדים מגיל 5 ו- 5 וחצי. שיעורים בקבוצה של עד שישה ילדים, שיעורים זוגיים ושיעורים פרטיים. שיעורים פרטיים וזוגיים קצרים יותר ומותאמים ליכולות ולצרכים של הילד". 

"בגילאים הצעירים המיקוד הוא בעיקר בהקניית כישורי מים, ביטחון במים, יכולת ציפה וכד’, כך שהילד מגיע ללימודי השחייה יותר בטוח בעצמו וביכולות שלו, הוא רגוע יותר ופנוי, רגשית, להתרכז ולבצע את הנדרש ממנו". 

כמה שיעורים צריך כדי שהילד שלי יידע לשחות?

"קורס קבוצתי הוא בן 12 שיעורים של 45 דקות, פעמיים בשבוע, בקבוצות אינטימיות של 6 ילדים ברמה אחידה, פחות או יותר. מרבית הילדים מסיימים את הקורס עם ביטחון במים העמוקים ויכולת לשחות בסגנון חזה מרחקים קצרים. ההורים יכולים לנשום!
עם זאת, חשוב לי להדגיש, כי כל ילד מתקדם לפי יכולותיו וחשוב שציפיות ההורים יהיו בהתאם. המגמה שלנו היא להתאים את המסגרת הנכונה ביותר לילד, אשר תשלב בין הצרכים שלו ליכולות הכספיות של ההורים. זו השקעה מצידם ואנחנו מעוניינים לתת את התמורה הטובה ביותר". 

"לכן, לפעמים נמליץ על שיעורים פרטיים, אשר מספרם תלוי בהתקדמות של הילד ובמטרות שמציבים בשיתוף עם ההורים. "האקדמיה לשחייה" מציעה שיעורים פרטיים או זוגיים, בהתאמה אישית לכל הגילאים, כולל אנשים מבוגרים". 

אני מניחה ששיעורים פרטיים או זוגיים יקרים הרבה יותר

"אמנם העלות של שיעור פרטי או זוגי גבוהה יותר, אך מכיוון שהזמן מוקדש כולו לילד אחד, או שניים (באותה רמה) בהתאמה מלאה לקצב ההתקדמות ולצרכים, הדבר משתלם בתוצאה הסופית". 

מה לגבי ילדים שכבר למדו את הבסיס ומעוניינים לשפר את השחייה, או ללמוד סגנון נוסף?

"כל האופציות שהזכרתי לגבי מתחילים, מתייחסות גם למעוניינים בשיפור הסגנון, או לימוד סגנון חדש, בכל גיל. בהזדמנות הזו, אני רוצה לציין, כי ילדים שיהיו מעוניינים ויגיעו לרמת שחייה מתאימה, יוכלו להשתלב בפעילות השנתית של אגודת השחייה "הפועל כפר-סבא בית-ברל". במסגרת הזו יוכלו להמשיך לשחות כל השנה, לשפר את המיומנות ואף להמשיך ברמה התחרותית". 

אמרת, ששחייה זה הרבה יותר מרק לדעת לשחות… למה התכוונת?

"כל מיומנות שאדם רוכש תורמת לעלייה בתחושת הביטחון העצמי שלו ולמידת עצמאותו. ילד שיודע לשחות מרגיש מסוגל ומועצם. הניסיון מוכיח שתחושת ביטחון זו מוקרנת גם לתחומים אחרים בחייו של הילד.

"לשילוב של פעילות גופנית ומים יש השפעה מיטיבה מאוד על ילדים עם הפרעת קשב וריכוז. ההורים מדווחים על רגיעה ויותר ריכוז לאחר שיעורי השחייה. אין ספק שעבור ילדים אלו, הפיכת השחייה לחלק משגרת החיים שלהם, יכולה להיות יעילה מאוד.

"נקודה נוספת היא ההיבט החברתי. ילד שאינו מרגיש בטוח במים לא יוכל לקחת חלק בפעילויות חברתיות הקשורות במים ובארצנו, הן רבות. פעמים רבות, תתווסף לכך בעתיד גם הרגשת בושה". 

והדבר האחרון הוא שלוותם של ההורים. הורים לילדים שוחים מרגישים רגועים יותר ליד מקורות מים. אין זה מסיר מהם כל אחריות לביטחונם ובטיחותם של הילדים, אך אין ספק שהמשימה הופכת פחות מלחיצה. הקיץ רק מתחיל וזה הזמן להכין את עצמנו. האקדמיה לשחייה פותחת שעריה עם צוות מקצועי ומנוסה, לחוויית למידה אישית ומהנה". 




תגובות

תגובות