תיקון ליל שבועות / מאת הרב ליונל לוי

ליל חג השבועות. התארחתם לארוחת חג אצל בני המשפחה/חברים וקינחתם בעוגת גבינה ובשיחה חביבה שנמשכה עד מאוחר. אתם מתחילים לפהק, זה סימן שצריך לחזור הביתה.
אתם יוצאים החוצה והולכים קצת ברחובות, ואז מתגלה אליכם מחזה לא שגרתי: בשעה שבדרך כלל הרחובות די שוממים, הרי שהערב יש תנועה ערה של אנשים שהולכים לכל מיני כיוונים, חלקם לבד, חלקם בקבוצות קטנות.
מה קורה כאן? – אתם שואלים את עצמכם.
והתשובה היא: “תיקון ליל שבועות”.

בליל חג השבועות יש מנהג להישאר ער כל הלילה וללמוד תורה עד שמגיע האור הראשון של הבוקר. הלימוד הזה מכונה "תיקון ליל שבועות".
תיקון, זה לתקן. מה בדיוק אנחנו באים לתקן?

הקובץ המדרשי הנקרא "שיר השירים רבה" (מאה שישית לספירה) מספר שלפני 3000 שנה, בלילה שלפני מתן תורה, בני ישראל "חטאו" בכך שהם ישנו עד מאוחר בבוקר, ומשה היה צריך להעירם ולהוציאם מהבתים כדי שילכו לקבל את התורה. דבר זה נלמד ברמיזה מהפסוק "ויוצא משה את העם אל אדונ-י" (שמות טז). את העצלנות הזו, או חוסר המוטיבציה הזה, אנחנו באים לתקן ע"י כך שאנחנו נשארים ערים כל הלילה ולומדים תורה.

בימינו יש שני סגנונות של תיקון ליל שבועות: יש קהילות שבהן יושבים ומדקלמים טקסטים מהתורה, משנה, ספר והזוהר וכו’. ויש קהילות בהן לומדים לימוד חופשי בקבוצות או שניתנים שיעורים על ידי מרצים. ויש קהילות שמשלבים את שני הסגנונות הקודמים.

בשנים האחרונות צבר המנהג פופולריות רבה והחל להתפשט גם אל מחוץ לציבור הדתי כחלק ממגמת התחדשות יהודית, עד שנהפך לאחד מסימני ההיכר של החג לצד המנהג לאכול מאכלי חלב. כך ניתן למצוא ערבי תיקון ליל שבועות בבתי כנסת בהם מועברים הרצאות בנושאים מגוונים (לאו דוקא על חג השבועות), לצד רשויות מקומיות ומוסדות תרבות המקיימים מפגשים ולימודים משותפים בליווי שירים והצגות תיאטרליות. כמו כן מתקיימים מפגשים חברתיים וערבי נגינה במהלך השבוע שלפני החג.

בירושלים, שבה המספר הרב ביותר של ערבי תיקון, נוהרים משתתפים רבים בסיום הלימוד אל הכותל כדי להתפלל תפילת שחרית של החג.
בין שאר ערבי הלימוד המתקיימים בכפר סבא תמצאו זה של קהילה המסורתית "הוד והדר" עם מבחר שיעורים סביב הנושא "קבלה או נתינת תורה?", החל מהשעה 21:30 במוצאי שבת 23/5.

חג שמח
הרב ליונל לוי | רב מסורתי

תגובות