מרגש: משפחות שכולות נפגשו בבית יד לבנים עם יוצרים שהנציחו אמנות לזכרם של יקירם

בימים אלה נשלמות הכנות אחרונות לערב יחודי בסדרת מפגשים שנתיים של פרויקט קהילה זוכרת- יצירות מאירות.

בפרויקט- אמנים מתחומי אמנות שונים, פגשו משפחות שכולות מסניף יד לבנים בכפר סבא, בעקבות מפגש או סדרה של מפגשים יצרו האמנים יצירה אמנותית חדשה בסימן של אור, אופטימיות ותקווה.

יו"ר יד לבנים, פנינה בורנשטיין המסורה והמוערכת הסבירה כי המדובר בפרויקט קהילתי יחודי התנדבותי שבו נערך מפגש בין משפחות שכולות לאמנים מתחומים שונים.

המפגשים בין האמנים למשפחות מטרתם לחבר אנשים בתוך הקהילה, להיות קשובים אחד לשני, לזכור ולהנציח בהיבט של אור , הארה, אופטימיות, בחירה בחיים, המשכיות.

אין מדובר כאן בפרויקט הנצחה אישי אלא בעבודות אמנותיות מיוחדות אשר האמנים לאחר שפגשו את המשפחה השכולה, שמעו על החייל שנפל וראו תמונות שלו, יצרו בהשראת המפגשים עם משפחתו עבודת אמנות כל אחד בתחומו, אשר מבטאת את תחושותיהם, ערכיהם, המסר שספגו וכל חיבור אחר אותו הם מרגישים למשפחה השכולה.

המשפחה השכולה נתרמה מעצם המפגש שבו העלו את זכרו של היקיר שאיננו והן מהידיעה שיקירם מונצח בעבודת אמנות או ביצירה כלשהי. שמו של הפרויקט הוא יצירות מאירות כאשר למילה מאירות- פנים שונות.

ראשית להאיר למשפחה שכולה חשכה שקימת מעצם העדרו של הנופל. שנית להאיר לציבור את הכוח המרפא שבאמנות, להאיר לקהילה את הדרך של הזיכרון, להאיר לאמנים שמתנדבים בפרויקט את ההתנדבות כזכות. יש כאן את הניגוד בין חושך לאור- הרצון להדגיש את האור, שמסמל חיים, טוב, כוח, יכולת, קיום.

להאיר לכל אחד מאיתנו –הן המשפחות , הן האמנים והן הקהילה, את היכולת שבנו להיות קשוב לצרכי השני.
מידי שנה נבחרים תחומי אמנות שונים ומשפחות שכולות שונות.

כחלק מהתנדבותם האמנים יוצרים מחומרים שלהם , והיצירות תוצגנה בערב חגיגי מסכם של הפרויקט. הערב המסכם של הפרויקט יתקיים ביום ראשון 10.5.15 בשעה 19.00 באודיטוריום בית ספיר. הכניסה חופשית לתושבי העיר. העבודות תוצגנה לקהל הרחב בכניסה לאודיטוריום, האמנים יספרו על העבודות שלהם ועל תהליך היצירה ואף תופיע אמנית חול אורחת שלי בן נון.

לאמנים ניתן חופש אמנותי מוחלט ובין המשפחות לאמנים נוצרו חיבורים מענינים כאשר חלק מהיצירות משקפות זאת.

בתהליך העבודה חולקו האמנים בין המשפחות. נציג של יד לבנים התלווה למפגש ראשוני בבית המשפחה על מנת להקל על שני הצדדים ולעזור לשבור את הקרח. התברר כי קיים רצון עז במשפחות לספר על הנופל, חשובה להן ההנצחה, משפחות שכולות בקשו להשתתף בפרויקט . כמו כן התברר כי אמנים הם אנשים רגישים אשר מביאים את עצמם דרך הכלים האמנותיים שלהם. כיוון שפני הצדדים כולם היו – לדברים טובים וחיוביים שיצאו מהפרויקט נוצרו בו רגעים מרגשים לכל הצדדים.

הפרויקט קבל את ברכת ותמיכת עיריית כפר סבא ולווה ע"י האוצרת אתי יפה והגב’ ראומה כהן שנווטה את הקשר עם האמנים ברגישות ותבונה ידעה להרגיע כל חשש, לפתור בעיות ועזרה מאד לקידום התהליך.

בתקופה בת כארבעה חודשים קרם תהליך המפגשים והיצירות עור וגידים.

גולת הכותרת של הקהילה הזוכרת הינו כאמור, הערב המסכם בו תוצגנה לקהל הרחב העבודות האמנותיות. יו"ר יד לבנים כפר סבא תסכם את תהליך היצירה. הקהל מוזמן. בנוסף, ולמשך כשבועיים ימים יהפוך הפואייה של האודיטוריום לגלריה עירונית והיצירות תוצגנה בו.

תגובות