המדינה מצמצמת הנטל על בתי המלון

נופש בישראל הפך לחוויה לא זולה בהחלט, שגורמת לישראלים רבים לנפוש בערים בחו”ל. אבל מה שהתייר הישראלי לא יודע הוא שהמחירים הגבוהים הם תוצאה של היטלים רבים שהמדינה מחייבת בהם את בתי המלון.



למרות שלאחרונה (נובמבר 2016) דיווחה התאחדות המלונות בישראל על עלייה בלינות בבתי מלון בהשוואה ל-2015 (עלייה של 38% בלינות תיירי חוץ לעומת 7% עלייה בלינות ישראלים), מחירי התיירות בישראל אכן לא מן הזולים. אבל רובנו כלל לא מודע לכך שהתמחור הגבוה נגזר מכל מיני היטלים, שהמדינה משיתה על בתי המלון בישראל.

מן המדינה תבוא הבשורה

לאחרונה החליטה ועדת השרים לרגולציה על שורת הקלות משמעותיות בהיטלים המושתים על בתי מלון; הן עבור מלונות חדשים והן עבור כאלו הנמצאים בתכנון ובבנייה – כך פורסם באתר ynet (15.12.16).

הקלות אלו אמורות לחסוך בערך 130 מיליון שקלים בשנה לענף המלונאות, לצד חיסכון של מיליונים נוספים עבור בתי מלון בהקמה. יוזם השינוי, שר התיירות יריב לוין, וידא במקביל שלא תהיה איפה ואיפה בין אזורים שונים בארץ; זאת כדי המהלך לא יפגע ברווחיותם הקיימת של בתי המלון בתל אביב והמרכז, בירושלים, בצפון ובדרום – שווה בשווה.

באילו הקלות מדובר?

בעיקר הקלות הנוגעות לנושאים תפעוליים כאלה ואחרים שמייצרים עומס בלתי רצוי, ומובילים – עקב בצד אגודל – להגדלת הוצאות מיותרת. הנה כמה מהן:

צמצום המרחבים המוגנים הקומתיים (ממ"קים) בכדי שני שליש משטחיהם הקיימים, מה שיאפשר להשתמש בשטח הנותר לצרכים נוספים ויחסוך מיליוני שקלים; ביטול החובה להקים בריכות שחייה לפעוטות במלונות שאינם מיועדים לילדים; ביטול החובה להוציא רישיון עסק עבור חדרי כושר בבתי מלון, נקודה שתסייע לחסוך כספים רבים; מענקי התמדה לעובדי ענף המלונאות, הקמת קווי תחבורה ציבוריים שיקלו עליהם להגיע לעבודה ועוד.

בהחלט מהלך מבורך

לאור העובדה שענף התיירות והמלונאות בישראל נמצא בשקיעה איטית בשנים האחרונות, טוב לדעת שהמדינה "התעוררה" בשלב כלשהו והבינה את גודל אחריותה בנושא. מדינה המשיתה על עסקים שורה בלתי פוסקת של הגבלות והתחייבויות, חייבת להבין שהדבר יגולגל בסופו של דבר לכיסו של הצרכן.

שורת הקלות אלו צריכה להיות רק התחלתה של ידידות חדשה בין המדינה למלונאים. מרגע שהבינה המדינה את חלקה במחירי הנופש הגואים טוב תעשה מדינת ישראל אם תמשיך לשקול הטבות והקלות נוספות בענף המלונאות, שכן כל הקלה שכזו – שתוריד את העומס עבור בתי המלון – תגולם גם במחירים יורדים והולכים עבור התייר (הן הישראלי והן הנכנס).

כולם מרוויחים

כעת, כשההקלות המבורכות צפויות להגיע (אם כי עדיין לא כל כך מהר), כולם ייהנו מהמצב החדש: גם בתי המלון, שיפסיקו לקרוס תחת עומס ההיטלים, וגם התיירים (במיוחד הישראלים) שיוכלו ליהנות מנופש ישראלי במחירים שפויים יותר, במקום למצוא מזור בארצות רחוקות. לא שאנו רוצים בהפסקת התיירות היוצאת, אך אין ספק שתיירות הפנים חשובה לא פחות – גם לקופתה של המדינה.


תגובות