פרויקט התנדבותי חדש יסייע לצדדים להתמודד עם התחושות והשאלות המתעוררות סביב אימוץ ילדים

 
מתי כדאי לספר לילד המאומץ על עברו? איך מחזקים את הקשר עם המשפחה החדשה ? איך מעוררים את האמון אצל הילד ?
פרויקט התנדבותי חדש יסייע לצדדים להתמודד עם התחושות והשאלות המתעוררות סביב אימוץ ילדים.

אימוץ ילדים היה לאורך היסטוריה פתרון למשפחות חשוכות ילדים. מספר המאומצים בארץ הינו חסוי. הערכות מדברות על כ-90 ילדים בשנה ומספר גבוה יותר, ההולך וגדל מידי שנה, של מאומצים מחו"ל. אלא שהפתרון שואב לרוב את הצדדים למערבולת סבוכה המעוררת שאלות.

"פסיפס" מרכז לליווי ותמיכה למשפחות מאמצות המוופעל ע"י אנשי מקצוע, הורים מאמצים ומאומצים ומסייע בהתמודדות עם הקשיים.
קו חם, הצמדת צוותים מקצועיים אשר יתנו יעוץ וליווי ומפגשי הורים מאמצים, אלו רק חלק מהשירותים שמציע המרכז .

ב-19 לחודש יתקיים ברעננה ערב ייחודי שבו יספרו הורים מאמצים על ההתמודדות בתהליך האימוץ. מטרת העמותה היא להוות בית חם לקהילת המאמצים.

שנים רבות האמינה הקהילה כי אימוץ יכול להיות בדיוק כמו הורות ביולוגית. זאת הסיבה שכאשר ילד נמסר לאימוץ הוחלף שמו והוא קיבל תעודת לידה חדשה שבה שמות הוריו המאמצים היו רשומים כהוריו המולידים. פעולה זאת סיפקה להורים המאמצים את האמונה כי הם הורים ככל ההורים רק שהורות זאת הושגה באופן שונה.

על מנת לעשות את האימוץ כמה שיותר דומה להורות ביולוגית, ברוב המדינות בעולם, התיקים נסגרו, וכל אינפורמציה על המשפחה הביולוגית נמנעה מהמאומץ וגם ממשפחתו המאמצת.

בישראל, החוק קבע כי למאומץ זכות לברר אודות אימוצו החל מגיל 18.

ב-20 השנים האחרונות, החלה תנועה בקהילת האימוץ אשר הכירה בעובדה שאימוץ הוא הורות שונה עם צרכים שונים אשר עבורם לא קיימים פתרונות בקהילה הכללית.
מאז שבישראל אושר האימוץ מחו"ל באופן חוקי ובפיקוח המדינה ,מספר האימוצים מחו"ל הולך וגדל והוא עולה על מספר האימוצים בארץ.

אפשר לחלק את המשפחות למספר סוגים :משפחות המאמצות תינוקות בארץ, משפחות אשר מאמצות ילדים גדולים בארץ ומשפחות אשר מאמצות בחו"ל.

באשר למשפחות אשר מאמצות בארץ, להן יש כתובת התחלתית והיא העובדת הסוציאלית אשר מסרה להם את הילד. ברוב המשפחות אשר אימצו ילדים גדולים בארץ, מתעוררות בעיות רבות כמו בעיות של התקשרות בין הילד והוריו, בעיות אמון של הילד בהוריו החדשים, בעיות משמעת מאחר וילדים רבים באים ממוסדות וחיי משפחה
אינם מוכרים להם .בעיות נוספות הן קושי להשתלב במסגרת חינוכית, קושי להראות חיבה ואהבה ועוד .
משפחות אשר מתמודדות עם מכלול בעיות מסוג זה זקוקות לתמיכה מסיבית, היות וללא ליווי משימה זו הינה בלתי אפשרית.

עם חזרתן ארצה, למשפחות אשר אימצו בחו"ל, אין כתובת קבועה אליה הם יכולים לפנות. מדובר במשפחות אשר מאמצות ילדים בין הגילאים שנה עד שלוש. ההורים החדשים (לעיתים קרובות הורה יחיד), פוגשים ילד אשר לא מבין את השפה, אשר גדל כל ימי חייו במוסד שבו חווה שגרה נוקשה, אשר כל דבר זר לו החל מהאוכל, מזג אוויר, הסביבה, התרבות, הצלילים, הריחות והרגלי המשפחה.פעמים רבות המשפחה נמצאת מול ילד עליו חלמו במשך זמן רב אבל בחיי היום יום התמונה היא שונה לגמרי והמצוקה גדולה. ההורים מוצאים את עצמם מוקפים נפשות טובות הרוצות לתת עצות אשר מבלבלות אותם עוד יותר. הבעיות הן רבות, החל מפגיעות ראשוניות אצל הילדים כתוצאה מהעובדה שהם לא גדלים אצל הוריהם המולידים, דבר שרבים מהם מפרשים כדחייה ראשונית וכלה בפגיעות שהן תוצאה מחסך עמוק בתקופה הראשונה בחייהם.

צרכים אלה זקוקים להתייחסות רב מקצועית רחבה. רק צוות מולטידיסציפלינרי יכול לענות על צרכים של משפחה מאמצת אשר מתמודדת עם שאלות הקשורות לתורשה של ילדם, לסביבה הראשונית בו הוא גדל ועם הסטיגמה אשר קיימת בחברה שלנו סביב האימוץ.
בנוסף לכך, משפחות מאמצות מרגישות את הצורך במפגשים משותפים עם עוד משפחות כמוהם, על מנת לדון בבעיות אופייניות רק להן. כך ניתנת להן האפשרות לחזק זה את זה, להיווכח כי בעיותיהן "נורמליות" בקרב משפחות מאמצות ואף ללמוד אחד מניסיון השני.

לאור האמור ומתוך היכרותם עם המערכת ומגבלותיה החליטו נילי שלף ותמי לפיד, עובדות סוציאליות בעלות ניסיון עשיר בנושא, להקים את "פסיפס"-מרכז למשפחות מאמצות אשר ייתן מענה לבעיות אשר תוארו. במרכז יהיו מעורבים מתנדבים מאמצים ומאומצים ויהיה הראשון מסוגו בארץ אשר יכלול פסיכיאטר ילדים, מורה להוראה מתקנת ,פסיכולוגי קליני וחינוכי, עובדים סוציאליים, תזונאית, רופא התפתחותי ,מטפלים באומנויות ועוד.

המרכז מטפל בנושאים הבאים :
עזרה בהתקשרות הראשונית בין הורה לילד.
איך ומתי לספר לילד על אימוצו.
איך לדבר עם הילד בתקופות שונות בחייו על האימוץ .
איך להכין "ספר אימוץ" אשר יספר על תחילת חייו והקשר עם משפחתו המאמצת.
סיוע וליווי בבעיות עם מערכת החינוך .
סיוע עם בעיות של גיל ההתבגרות .
בעיות הנובעות מתזונה לקויה בתחילת חייו של המאומץ .
בעיות הקשורות לליקויי למידה.
חיזוק הקשרים עם בני המשפחה.
קבוצות של הורים מאמצים .
קבוצות הורים וילדים.
קו חם  ועוד…

מנהלות "פסיפס" :

נילי שלף, עובדת סוציאלית . במשך יותר מ-15 שנה ניהלה את השירות למען הילד( שירות לאימוץ של מדינת ישראל אשר שייך למשרד הרווחה) , במחוז תל אביב המרכז.

במשך השנים האלה, הייתה עדה לשינוי אשר חל בגישה המקצועית בעולם ויחד איתו גם בישראל, בכל הנוגע להורות מאמצת.במהלך תקופת עבודתה בשירות למען הילד, יזמה הוצאה לאור של מגזין אשר היווה במה עבור ההורים המאמצים, דבר אשר אפשר להם לשמור על קשר אחד עם השני.

עם יציאתה מהעבודה בשירות למען הילד, התחילה לפרסם מגזין, "מדברים אימוץ" אשר נמכר זו השנה הרביעית כמנוי שנתי ומתקבל בשמחה על ידי ההורים המאמצים ועל ידי מאומצים.

תמי לפיד, עובדת סוציאלית. עבדה שנים רבות בשרות למען הילד במחוז תל אביב והמרכז והייתה בקשר אינטנסיבי עם משפחות רבות אשר להן היא מסרה ילדים. קשר זה נתן לה את ההזדמנות להכיר בעיות אשר התעוררו במשפחות. בשלוש השנים האחרונות, בזמן מגוריה בלונדון, השתלמה במרכז ייחודי רב מקצועי לליווי ותמיכה למשפחות מאמצות, המהווה מודל למרכז "פסיפס". עם חזרתה ארצה החלו השתיים למפות את הצרכים הקיימים בקרב המשפחות המאמצות בארץ.הן נפגשו עם אנשי מקצוע בתחום האימוץ ועם הורים מאמצים על מנת לבנות ולהתאים את המודל לצרכי אוכלוסיית האימוץ בארץ.
"פסיפס" – מרכז ליווי ותמיכה למשפחות מאמצות, דגניה 7 הרצליה, טל הקו החם : 077-4258847

תגובות