מועצת העיר בכפר סבא: החל מישיבת המועצה הבאה תוקרן הישיבה לקהל מחוץ לאולם

מועצת העיר בכפר סבא קבעה כללים חדשים להתנהלות בישיבות מועצת העיר, שיחלו בישיבת המועצה הקרובה. בין השאר הוחלט :”הקהל מחויב לשבת בכל מהלך ישיבת המועצה”
ראש העירייה יהודה בן חמו ציין בישיבה האחרונה כי התקיימו מספר ישיבות מועצה "שבהחלט כולנו יצאנו המומים מההתבטאויות, מההתנהלות, מהאלימות המילולית, כמעט פיזית. היה מרחק של לא פסע, אלא מילימטר מאלימות פיזית כלפי אחת מחברות המועצה.
החלטנו לא להבליג ולא לעבור לסדר היום. לכן התקיימו מספר מפגשים בקרב חברי המועצה ביחד עם מנכ"ל העירייה". 

"ביחד עם מספר אנשי ציבור שהתייעצנו איתם בדרג המקצועי יותר. אני מאוד רוצה להודות לעמירם מילר שעמד בראש הוועדה, כמי שוותיק חברי המועצה כאן וכמי שלקח על עצמו את נושא של בניית קוד אתי להתנהגות של חברי המועצה, שהציבור שמגיע לישיבות המועצה ובכלל, אני בהחלט חושב שהפורום הזה, חברי המועצה, השולחן הזה צריך לאמת את מסקנות הוועדה שבדקות הקרובות יוצגו ע"י עמירם, ובהחלט גם מהסעיף הזה שנאשר אותו נוכל בסופו של יום להעביר מסר מאוד-מאוד ברור, מסר ברור לתושבים שאנחנו ננהג בכבוד כלפי כל אחד מתושבי עיר, ולצורך כך אנחנו קודם כל צריכים לפעול בכבוד כלפי עצמנו.

לאחר הישיבה הקודמת אני סיירתי מאז בכמה וכמה בתי ספר יסודיים. האמינו לי שהתגובות של תלמידי כפר סבא, חלקם אפילו מבתי ספר יסודיים גם ממה שנכתב בעיתונות המקומית וגם מזה שחלקם ראו או ההורים שלהם ראו, אני לא יודע איך זה הגיע אליהם, חלק מההתנהלות פה, נודע לאותם תלמידים את הביטויים שאני שמעתי מהם. אני לא אחשוף אתכם כרגע בפניהם, אבל פשוט מבישים לחלוטין מנבחרי ציבור". 

עמירם מילר "הדברים שהתרחשו פה בישיבת המועצה האחרונה, כאשר עומדים בגבנו אנשים שונים ולוחצים עלינו, ומכוונים את דעותינו, ומתלחשים עלינו, אני לא חושב שזה מכובד, אני לא חושב שזה תפקידה של מועצת עיר לעסוק בדברים האלה. זה משפיע על אופן ההחלטות שלנו. אי אפשר לקבל החלטות תחת אלימות. ומה שקרה פה זו אלימות לשמה. ואני שמח שזה לא רק אני התעוררתי, אלא גם כמה מחברות המועצה החדשות שהזדעזעו מהאלימות הזאת, ובאמת הפריע להן לנהל את הישיבה ולהביע את דעתם. בהתייעצות גם עם היועצים המשפטיים וגם עפ"י נהלים שנבחנו ברשויות מקומיות אחרות, כולל רעננה שכנתנו, אנחנו רוצים להציע כללי התנהגות וסדרי ישיבה למועצת העיר". 

להלן הכללים החדשים:

סעיף 1 – כניסת קהל תותר רק בהתאם לישיבות המוקצים לקהל באולם הישיבות.

סעיף 2 – הקהל מחויב לשבת בכל מהלך ישיבת המועצה.

סעיף 3 – הקהל לא רשאי לשוחח או להשתתף בדיון שמתנהל בישיבת מועצת העיר, אלא אם כן הותר הדבר מפורשות ע"י יו"ר הישיבה.

סעיף 4 – בכל ישיבת מועצה יוצב מסך מחוץ לאולם עליו תוקרן הישיבה למען הציבור.

סעיף 5 – בפתח כל ישיבה, זה גם מקובל בישיבות לתכנון ובנייה, יזכיר יו"ר הישיבה את הכללים הבסיסיים לקיום ישיבה, וביניהם: הקהל יישב לאורך כל הישיבה. עמידה במהלך הישיבה אסורה. הקהל לא ישתתף בדיונים, אלא לאחר קבלת רשות מיו"ר הישיבה. לא יהיו קריאות ביניים ו/או שיח בין הקהל לבין חברי המועצה או בקרב הקהל עצמו. לא תותר התנהגות מכל סוג שהוא שמטרתה הפרעה, למהלכה התקין של הישיבה.

סעיף 6 – בהתאם לסעיף 35(5) לתוספת השנייה לפקודת העיריות, להלן התקנון, רשאי יו"ר הישיבה להורות על הוצאת אדם מהקהל אם הוא מפריע למהלך הישיבה, לאחר שהוא הוזהר כדין.

סעיף 7 – מי מן הקהל שהותר לו ע"י היו"ר לשאת דברים בפני המועצה, ישב מסביב לשולחן המועצה על מנת שדבריו יוקלטו בפרוטוקול הישיבה.

סעיף 8 – במקרה של רעש או אי סדר, רשאי יו"ר הישיבה עפ"י שיקול דעתו להפסיק את הישיבה לזמן קצוב עליו יודיע מראש. להפעיל כל סמכות הנתונה לו עפ"י סעיף 35 לתקנון, על מנת לאפשר המשך הישיבה בצורה מסודרת ותרבותית.

סעיף 9 – במהלך הישיבה לא יתקיים דו שיח בין חברי המועצה לבין הקהל וגם לא בינם לבין עצמם, אלא רק לאחר קבלת רשות דיבור מאת היו"ר.

סעיף 10 – חברי המועצה מחויבים לתרבות שיח מכבדת זה כלפי זה, ידברו בצורה הולמת בלשון מקובלת, ובאופן השומר על כבוד המועצה, חבריה המוזמנים והקהל. ובכלל זה לא ייכנסו זה לדבריו של זה, או לדבריהם של מי מהמוזמנים שקיבל רשות לדבר.

סעיף 11 – חברי המועצה יהוו בהתנהגותם ובהתנהלותם מודל ודוגמא לסובלנות הדדית, תרבות דיון והתנהגות מכובדת.

סעיף 12 – שיח יתנהל תמיד לגופו של עניין ולא לגופו של אדם.

סעיף 13 – חברי המועצה יגנו כל הפרעה לקיום המהלך התקין של הישיבה.

סעיף 14 – חברי המועצה ימלאו אחרי הוראות יו"ר הישיבה בהתאם לכל דין.

סעיף 15 – בהתאם לסעיף 35(3) לתקנון יו"ר הישיבה רשאי להתרות בחבר מועצה המפריע, לדעתו, למהלך התקין של הישיבה. ובמידת הצורך אף להורות על הוצאתו לאחר 3 אזהרות. הוצא חבר מועצה כאמור, רשאי הוא להיכנס לישיבה לצורך הצבעה בלבד.

סעיף 16 – בכל ישיבה יהיה סדרן והוא יהיה אחראי במידת הצורך על שמירת הסדר ומניעת ההפרעות מן המשתתפים בישיבה.

סעיף 17 – צילום הישיבה יורשה בתיאום מראש עם היו"ר או מטעמו, ובלבד שהדבר לא יפריע למהלך התקין של הישיבה.

סעיף 18 – מועצת העיר תהיה רשאית מעת לעת לשנות הוראה מהוראות כללים אלה.

חברת המועצה ענת קלומל:"אני רוצה ראשית לומר, שחבל לי שלא שיתפתם אותי גם בתהליך של כתיבת הקוד האתי. אני אפילו למדתי בחוג ללימודי ביטחון אצל פרופסור … אשר על קוד אתי בצבא, וגם אני מלמדת באוניברסיטה הרצאה על קוד אתי … תחרותי, והייתי יכולה לתרום לפיתוח הקוד. נקודה שנייה שאני רוצה לומר, שקוד אתי לא מובא מלמעלה, הוא צריך להיות שיח מלמטה למעלה. כלומר, אני חושב שכן יש מקום פה לנהל שיח בינינו גם אופוזיציה וקואליציה לגבי כתיבת הקוד האתי. נקודה נוספת שאני רוצה לומר, שלגבי זכות הציבור לדבר בזמן הישיבות, אז אני הייתי מציעה להביא למשל נציגים מהציבור שיבואו לדבר, אפשר להזמין אותם מראש, להודיע לכם מראש שאנחנו רוצים להזמין איזשהו נציג, ולדבר בנושא מסוים, שיש נושאים שהציבור הרבה יותר בקיא מאיתנו ויכול להציע את הנושאים.
קהל: גם מקום ישיבה לקהל,

יובל לוי:"אנחנו רואים פה את הניסיון לפגוע בחופש הביטוי בצורה שהיא מבזה את כל מי שכותב אותה ומי שמעלה אותה, ואני אפרט טיפה למי שלא מבין. אין דבר כזה להרחיק אנשים. הישיבה תהיה פומבית, זה חופש הביטוי. צר לי שמפלגת חופש הביטוי או נציגי מפלגת חופש הביטוי יושבים פה ושותקים, ועוד נותנים יד לדבר כזה. החופש לצלם זה דבר שהתחלנו אותו מזמן, עוד לפני שעיריית כפר סבא רצתה לצלם או שבתקלות טכניות כאלה ואחרות הסתירה צילומים שדי לא היו לכבודה.
החופש לצילום לא יכול להיות מוגבל בתיאום מראש עם היו"ר. צילום ישיבה הוא חלק מהפומביות שבה. אם הישיבה פומבית עפ"י חוק, הצילום הוא חלק מאותה פומביות. באה עיריית כפר סבא ואומרת רבותיי, אנחנו מגבילים, תבקשו רשות. ממתי מבקשים דבר שמותר בחוק. פונים ליו"ר שאין לו מטרה בכלל. יש לו אינטרס, החוק נועד להגביל את הסמכות שלו, למנוע ממנו להגביל מהציבור.
אומרים לנו נשים לכם מסך בחוץ, בקיץ, בחורף תשבו בחוץ. כשהיו ישיבות חשובות שיאדירו את שמם של מקבלי ההחלטות אז באנו לבית האבן. כשהיה צורך בקהל הביאו קהל שימחא כפיים בבית האבן. יש את האולם של מפעל הפיס.
יש מקומות לעיריית כפר סבא כאשר היא רוצה בקהל, ויש לצמצם את מספר הכיסאות או למלא אותם בפעילי מעוף או להביא אנשים, דוגמא רק לא מזמן, חודש נכון? היה פה עו"ד דנאי. שדיבר ודיבר כמה זכות הדיבור בשם הציבור מוגבלת. והוא נציג הוועד העירוני, רק הוא הוסמך".

עילאי הרסגור-הנדין: "אני רוצה לענות לדבריו של חבר המועצה יובל לוי, ולהזכיר את דבריו של יצחק רבין זיכרונו לברכה, האלימות היא כרסום יסוד הדמוקרטיה. מה שקרה בישיבת מועצת העיר האחרונה מן המניין, היה פגיעה בדמוקרטיה בכפר סבא. פגיעה בתוצאות הבחירות. פגיעה ביכולת של נבחרי ציבור לבוא ולהגיד את דבריהם. מה שקרה כאן היה ניסיון לסתום פיות, להלך אימים,
מה שקרה בישיבת מועצת העיר האחרונה היה לא רק ביזיון, היה ניסיון להשתיק נבחרי ציבור. ניסיון לפגוע בדמוקרטיה בכפר סבא.
אנחנו לא ניתן לזה לקרות. ישיבות המועצה יתנהלו, יתקבלו כאן החלטות בצורה דמוקרטית לכל חבר וחברת מועצה יש כאן זכות להתבטא לפי כל הכללים. אנחנו נעמוד על זה שזה יקרה. אני חושב שהכללים הם מאוד-מאוד סבירים, מאוד מאוזנים, כללים שמאפשרים לישיבות המועצה להתקיים. כללים שבפעם הראשונה אנחנו רואים התייחסות לנושא הצילום. בפעם הראשונה נקבע במפורש,

ד"ר דבורה שני: אני רוצה להגיד שאחרי ישיבת המועצה האחרונה, ישיבה מן המניין, החוויה היתה של סתימת פיות מוחלטת של אלימות פיזית, כי אנשים עמדו מאחוריי, דחפו את הכיסאות שלנו, מה לעשות שאנחנו יושבים פה קרובים לקהל. גם נשפכה עליי כוס מים, לא בכוונה, אבל כתוצאה מהקרבה וההתלהמות זה מה שקרה. אנשים עמדו בצורה חוצפנית ביותר גם מאחורי ראש העיר ומאחורי סגן ראש העיר ומאחורי המנכ"ל, גם ראיתי אותם מציצים למיילים שראש העיר קורא, או יש לו איזה הודעה דחופה או משהו כזה. זו חוצפה ממדרגה ראשונה. אני ראיתי בזה חוסר כבוד טוטאלי לאדם שהוא ראש העיר, ולסגן ראש העיר ולמנכ"ל. חוסר כבוד טוטאלי לאנשים שעושים פה את תפקידם בהתנדבות 24 שעות ביממה, חברי מועצה, אנחנו לא מקבלים על זה תרומה ולא תמורה. זה פשוט היה מזעזע. חוויה מזעזעת. אילו לא עברנו את החוויה המזעזעת הזאת, לא היה צורך בכלל בכל זה. הדבר הזה נולד על רקע הישיבה האחרונה והזעזוע שעברנו. אנחנו רוצים לעשות את הישיבות, נוח לנו פה, ולכן הקהל יכול לשבת עפ"י המקומות שיש. מה לעשות. ואם אין מקומות אז לא ייכנסו, יראו את הישיבה באינטרנט, בבית או במסך בחוץ או כל דבר אחר". 

אורן כהן: אין ספק שהישיבה הקודמת היתה איזושהי ישיבה מכוננת ששמה איזושהי מראה, לפחות על חלק מאיתנו, וטוב שהיא מצולמת ואני מציע לך יובל באמת, גם אתה להסיק קצת מסקנות. אולי גם לשמוע לחבריך בסיעה שרואים מה הם אומרים לך תוך כדי הישיבה. תקשיב גם להם. באמת, אנחנו בסך הכל רוצים לנהל, חלק מהדברים שאתה אומר הם דברים ענייניים, אז אנחנו רוצים להקשיב גם לך וגם לאחרים. ותכבד את כל מי שרוצה גם להקשיב וגם לדבר. אני רוצה להגיד לך שהקוד הזה הוא קוד שהוא מגן, לא מצמצם אלא מגן. מגן על כל חבר מועצה. כל חבר אופוזיציה. כל חבר קואליציה באשר הוא, שרוצה בהפסקת האלימות. ואם אתה לא עונה על הקטגוריה הזו אז אני יכול להבין למה אתה כל כך מתרעם. באופן טבעי קרקס לא נאפשר למורת רוחך, אבל בהחלט אנחנו מרחיבים בהרבה מעבר למה שהחוק מתיר. בנושא הכיסאות – גם בכנסת ישראל יש 3 שורות כאלה, מי שמכיר, רואה, ואם כשזה מתמלא אז לא הולכים לשבת על חברי הכנסת, אין כזה דבר. ולא משנים את הכנסת בכלל זה".

ראש העירייה יהודה בן חמו סיכם: "אני בהחלט פונה אליך יובל, ואני באמת לא רוצה חלילה להתריס בך או להתריע בך, אני מאוד מקווה, ואני אומר את זה הפעם באמת, לא בכעס, לא בכלום, אלא מקווה מאוד שתפנים את הדברים. אני אומר את הדברים לא בשביל זה, עוד פעם, לא חלילה לפגוע בך, אבל הנה אנחנו רואים דוגמא של חברי אופוזיציה שלא מסכימים, מצביעים נגד, מתבטאים נגד, אבל עדיין זוכים לקבל את הכבוד מכלל הציבור, מכלל חברי המועצה שיושבים פה, ולא רואים בהם שונים. הם לא שונים מאף חבר מועצה, לא ענת ולא אלי. אבל יחד עם זאת הם מתנהגים בנימוס ובהתאם לכללי ההתנהגות של חברי המועצה. ואני מאוד מקווה שגם אתה תתנהג בצורה כזו".

כל חברי המועצה הצביעו בעד, להוציא יובל לוי ואלי כהן שהתנגדו וחברת סיעתם ענת קלומל, נמנעה. 

תגובות

תגובות