המורה גיל רלס מחט”ב ברלב זכה בפרס רקנאטי למורה היזם

גיל רלס מחט”ב ברלב זכה בפרס רקנאטי קופ צ’ייס רש”י למורה היזם. המורה גיל רלס יזם תכנית תלת שנתית, העוסקת בנושא ספורט וספורטאים יהודים במהלך השליש הראשון של המאה ה- 20 ובשנות מלחמת העולם השנייה עד להקמתה של מדינת ישראל.

תכנית זו מפנה את תשומת הלב להיבטים נוספים של החברה היהודית בתקופה שלפני קום המדינה בכלל ובתקופת השואה בפרט. ההתמקדות בתקופת השואה מההיבט של ספורטאים יהודים הוא ייחודי וכמעט ואינו מוזכר במכללות להכשרת מורים לחינוך גופני ובשיעורי היסטוריה בבתי הספר.

גיל אסף חומרים ממקורות מידע שונים ובנה תכנית שהתפתחה במשך כחמש שנים, התכנית חושפת בפני התלמידים את תרבות הספורט הענפה של יהדות מרכז ומערב אירופה והישגיהם המופלאים של הספורטאים היהודים ומגוון ענפי הספורט שבהם התחרו. התוכנית משלבת שלושה סיפורי גבורה אנושיים של ספורטאים יהודים בזמן השואה. סיפורים אלה הותאמו לגילאי חטיבת הביניים, כאשר כל שכבה נחשפת לסיפור אחד : שכבה ז’ – ליגת כדור הרגל בטרזינשטאט, שכבת ח’ – מועדון השחייה הכוח וינה ושכבת ט’ – המתאגרף שלמה ארוך.

בסיום מבקרים התלמידים בתערוכה קבועה בביה"ס, הכוללת הסברים ממוקדים ודף צפייה מונחית בשילוב עם צוות ההיסטוריה בחטיבה. ראוי לציין שהתערוכה קבלה הכרה מיוחדת כאשר הוצגה לפני שנתיים במכללת וינגייט במשך 10 ימים. בנוסף גיל מרצה מחוץ לביה"ס על הנושא בפני סטודנטים לחינוך גופני ובפני תלמידים לקראת נסיעה לפולין.

ראש העיר יהודה בן חמו אמר כי, "אני מברך על הזכייה המרשימה בפרס רקנאטי קופ צ’ייס רש"י למורה היזם. רבות נכתב ועוד ייכתב על שואת יהודי אירופה. למרות הספרים והמאמרים הרבים בהם עיינתי בנושא מעולם לא קראתי דבר מה העוסק התחומי הספורט אצל יהודי אירופה באותה התקופה. ההתמקדות בתקופת השואה מההיבט של ספורטאים יהודים הוא ייחודי וכמעט ואינו מוזכר בשיעורי ההיסטוריה בבתי הספר. אין ספק שבבחירת נושא זה יש חידוש מעניין אשר נותן זווית שונה על לימוד נושא זה – השואה ואתה בפועלך העלית את הנושא הייחודי על סדר היום הציבורי. עבודתך מסמלת את ניצחון החיים גם בתקופה זו על המוות, ואני מאמין כי יש בכך מסר עצום לתלמידינו אודות חוזקם של החיים למרות קורות עמינו באותה העת".

דב רקוביץ מנהל אגף הספורט בעיריית כפר סבא, "יהודים תמיד בלטו בעיסוקם האינטלקטואלי. היתה זו המורשת הגלותית הארוכה, אשר הבליטה את הכושר השכלי כפיצוי על מצוקות הגולה. במאה ה-20 ראה העולם המופתע תופעה נוספת שלא התאימה לראייה בה ראה את היהודים. יהודים לא רק שהחלו עוסקים בספורט אלא אף הגיעו להישגים נפלאים. הספורט מוכיח כי היהודים מהווים חלק אינטגרלי מן החברה בה הם חיים. לא רק העיסוק האינטלקטואלי מעניין אותם אלא גם עיסוק בספורט. הספורט היה תשובה לכל אלה, יהודים ולא יהודים, אשר ראו ביהודי חלש ורפה גוף. זוהי יהדות חדשה, "יהדות של שרירים" כפי שרצתה התנועה הציונית לראות. יותר מכל הספורט מהווה אתגר להתקדמות מתמדת, להתגברות על מכשולים, להגיע אל המטרה בכל מחיר. אני מברך את גיל רלס על זכייתו בפרס חשוב זה"

תגובות