פיילוט ה’גינות מקיימות’ שהחל בשכונות הירוקות יורחב לכל העיר

מטרת היוזמה החדשנית היא הפחתת הריסוס בגינות עד למינימום, מעבר לצמחיה רב שנתית, שימוש בחיפוי עץ גרוס, המפחית אידוי מי השקיה, מסייע לחיסכון במים ומעשיר את הקרקע

במסגרת הפרויקט ננקטות פעולות ייחודיות, אשר להיקפן אין אח ורע בישראל ומטרתן הפחתת הצורך בריסוס לכדי המינימום הנדרש, מעבר לצמחיה רב שנתית, בקרה על תהליכי הריסוס הקיימים בצורה מחמירה ועוד. פעילות זו מתבצעת בליווי יועץ מומחה, אשר ערך וכתב נייר עבודה מקיף ובו סקירה מפורטת הנושא ואשר כולל המלצות שונות ליישום במהלך השנים הקרובות. הפיילוט מתקיים בשיתוף פעולה עם ועד תושבי השכונה ומתוך רצון לבחון חלופות ירוקות לריסוס ולהדברה.

במסגרת הפרויקט חופו עד כה רחובות שלמים ברחבי השכונה בעץ גרוס. פעולה זו בוצעה לאחר לימוד הנושא בספרות ושיתוף מומחים בארץ ובחו"ל. לחיפוי זה יתרונות רבים ובהן הפחתת אידוי מי השקיה וחיסכון במים, העשרת הקרקע כתוצאה מרקב העץ והפחתת הצורך בריסוס כנגד עשביה באזורים בהם חופתה הקרקע. חיפוי האזורים נעשה על פי תכנית סדורה וסדר עדיפות לפיו חופו ראשית הגינות שסביב מוסדות החינוך, לאחריהן אזורי גני השעשועים והמדשאות ולאחר מכן יתר השכונות. עד כה הופחתה כמות וריכוז הריסוס המתבצע באופן משמעותי ביותר, כל פעולת ריסוס מתבצעת לאחר תדרוך ומבוצעת בקרה באמצעות אגרונום על הנעשה. בעקבות ההצלחה של הפרויקט בשכונות הירוקות הוא יורחב בהדרגה לכלל העיר.

כחלק מההיערכות, בוצע סקר בנושא ריסוס במסגרתו נבחן באופן מקיף המצב הקיים בארץ וכן במדינות מובילות בעולם כולל המלצות להפחתת הריסוס עד למינימום וקידום חלופות ירוקות אחרות בתהליך ארוך טווח שיתבצע בשנים הקרובות. גורמי המקצוע בחברה הכלכלית קיימו פגישות עם מספר עיריות בארץ, אשר שמות דגש על נושא איכות הסביבה וכן התקשרו עם גורמי המקצוע בעיריית פריז לשם לימוד תכניתם לגינון בר קיימא, אשר מיושמת בעיר בשנים האחרונות. גינון בר-קיימא על פי הגדרתו הינו גינון העונה על צורכי הדור הנוכחי, מבלי לפגוע במשאבים שיעמדו לרשות הדורות הבאים . מטרתו הינו ליצור גן צומח, בו יתקיים איזון ויחסי גומלין בין צורכי האדם והסביבה במינימום תוך שימוש מושכל במים, בחומרים ידידותיים לסביבה, בחיפויים, בחומר אורגני ועוד. במסגרת גינון זה ייעשה שימוש מזערי ככל האפשר בחומרים להדברת עשבים.

עילאי הרסגור הנדין סגן ראש העיר ומחזיק תיק איכות הסביבה, "מטרתי היא להפוך את כפר סבא לעיר המובילה בישראל בגינון בר קיימא. הפיילוט יתרחב בהדרגה לכל חלקי העיר, בד בבד עם הוספת שטחי טבע עירוני ועיבוי הצמחייה האופיינית לאזור. דרך זו היא לא רק סביבתית, אלא גם כלכלית ותאפשר בטווח הארוך לחסוך במשאבי ציבור לטובת צרכי העיר".

מנכ"ל החברה הכלכלית אלעד קנדל, "עיריית כפר סבא רואה את עצמה כחלוצה ומובילת דרך בכל הקשור להטמעת נושאי קיימות ושמירה על הסביבה בה אנו חיים. אנו לא שוקטים על השמרים ומנסים בכל פעם להתחדש ולקדם עוד נושאים ירוקים כחלק מדרך החיים בעירנו".

תגובות