‘ברוח האחד במאי’- הליכת ג’יין כפר סבא יחד עם יצחק ולד

בשבת ה-6.5.17 , במזג אוויר אביבי ובמצב רוח עליז, התקיימה בכפר סבא “הליכת ג’יין” ‘ברוח האחד במאי’, מבית המפלגה לבית הפועלים. הליכות ג’יין מתקיימות במהלך סוף השבוע הראשון של מאי במאות סיורים עירוניים ברחבי העולם, גם השנה השתתפה כפר סבא עם ערים כמו ניו-יורק, טורנטו, לונדון ושנחאי.

”הליכת ג’יין” היא רעיון חברתי, מפגש החושף את ההיסטוריה, ומעשה המקווה להשפיע על הסביבה.

השנה האירוע היה מוצלח במיוחד, השתתפו בו כפרסבאים רבים שלבשו חולצות אדומות והומרצו בשירי פועלים: “קומו אחי, אל תנומו, לעבודתכם, אנא, עורו, יא חלילי, יא עמלי לי”…

זו השנה החמישית מאז התגבש בכפר סבא הצוות, ההליכה הראשונה נולדה מתוך הרצון להעלות את המודעות למצבם המתדרדר של קולנוע וגינת “עמל” ומתוך אהבה לעיר ורצון לחשוף בה רבדים נוספים. וכך, ”ועד הפעולה לשימור קולנוע עמל” החל במסורת ההליכות.

תחילה טעמו המשתתפים מהשראתה של תורת ג’יין ג’ייקובס בַּדֵּק על רחוב וייצמןֵ, מול בית המפלגה לשעבר, באמצעות המומחה לדבר: המתכנן האורבאני, חבר הצוות צביקה מינץ שהסביר מדוע מתחה ג’יין ביקורת על הצביון העירוני כיום המאפשר התפשטות פרברית לעבר מתחמי קניות באמצעות כבישים היקפיים מול התמקדות במרכז העיר שבו אמור לפעום לבה מגובה המדרכה, לשמש כמפגש ציבורי לבילוי, לספורט, לתרבות ולהפגנה פוליטית. לשם כך, כתבה ג’יין, דרושים רחובות פתוחים ורציפים למעבר הולכי רגל, חנויות, ספסלים עמדות שתית מים, כיכרות, גנים.

ליד בית הולדתו של יצחק ולד בפינת וייצמן וירושלים, סיפר ראש העירייה לשעבר על חשיבות בניין הולדתו שהיה גבוה יחסית לכן על גגו הייתה עמדת מאותתים של “ההגנה” במלחמת השחרור, סיפר על התפתחותה של כפר סבא ממושבה לעיר ועל שלבי תכנונה, למשל, המתכננים חששו מהצטלבות רחובות, ‘צלב’ הינו סימבול הנצרות וזו מושבה עברית!!!

ההליכה המשיכה ל’בית מפ”ם’ בוייצמן 95, בניין העונה על עקרונות ג’יין ג’ייקובס בהיותו הן בניין מסחרי הפונה לרחוב והן בניין ציבורי (בעברו) בזכות המרפסת והחצר שהיו לו. למטה, היה בית המסחר לחומרי בניין של “גנדל”, למעלה, סניף העיתון “דבר”, סניף מפ”ם והמרפסת ממנה היו משקיפים פרנסי העיר על התהלוכות החגיגיות של מושבת הפועלים העוברות ברחוב, ומאחור, בחצר יפהפייה, התכנס פורום מאג’די לראשונה – המרפסת הוסרה והמבנה הושחת. במקום דיבר חבר המועצה וצוות ג’יין – עילאי הרסגור-הנדין.

ובקרבת מקום, נסתר מן העין, התארחנו בוטיק יד שנייה “2 בחצר” של רויטל וגלי גולן. זו החצר שבה שכן בית מוכתר המושבה, שם סיפר הנכד: עופר לוונברג, על סבו המוכתר שבכלל הגיע לכפר סבא מראש פינה… ואז, הגענו ל”קפה פידלר” מול הכיכר, אופס, לא! היום זה צומת מרומזר עם מעברי חציה, ואנחנו הרי חיפשנו את העבר הפועלי של המושבה המבצבץ בין קפלי ההווה.

ברחבת קופת חולים הנוכחית, סיפרה חברת הצוות, שרונה לימן, על פציעתו של החבר, הפועל ברוך פריבר, פציעה בעבודה חקלאית שבגללה הקימו הפועלים בכפר סבא קופה לחולים שיהיה כסף ל’דוקטור’ לכווולם. ומאז, יש קופות חולים שיש קשר ישיר בין חשבון הבנק שלהן לבין בנק הפועלים, על כך סיפרה ההיסטוריונית, ד”ר ענת גואטה, ועל הדמויות ההיסטוריות מאחורי הקמת בנק לפועלים (ארתור רופין, ברל כצנלסון, פנחס רוטנברג) – קשר שבין בעלי הון ומעוף לבין הפועלים, גם טרומפלדור היה בתמונה, כי היה צריך כסף לתנועת “החלוץ” שייסד – בכפר סבא החל סניף הבנק מ’קופת מלווה’ לפועלים שניהל פנחס ספיר. זכרנו את המבנה הקודם של קופת חולים הישנה שהיה נגיש לציבור מול המבנה הנוכחי המוגבה מ’גובה העיניים’ ומנוכר להולכי הרגל ברחוב. והופס! הגענו לנקודת הסיום – בית הפועלים הנטוש – “עמל”.

ג’יין ג’ייקובס דיברה על עקרונות מרכזיים בעירוניות המשתלבים ברעיון השימור של ”עמל” כמבנה ציבורי במרכז כפר סבא, מבנה המבטא את עקרון עירוב השימושים בין בילוי ותרבות, מגורים, מסחר, לצד אדריכלות והיסטוריה.

ב”עמל” המתינו לנו אמנים שציירו את המבנה עד להגעת ההולכים. מדריכת הטיולים, שרונה לימן, סיפרה על תולדות “עמל” ועל אידה פריבר שדחפה להקמתו. אמן כפר סבאי ותיק, אוֹרי בן ארי, תיאר חוויות ילדותו ב”עמל”, על מאבק הפועלים לעבודה עברית ועל הפועל, על חבר ההסתדרות וה”הגנה” הנאמן: החבר אוגודניקוב ז”ל, האבא של רימונה, שעמד על המשמר ב”עמל” ותפס ילדים מתפלחים.

הדובדבן שבקצפת ההליכה היה “טקס המנעולים” – קשירה סמלית של מנעולים לסורג הקופה היתומה שנותרה בקולנוע הנטוש. אקט זה היווה הצהרה על מחויבות וועד הפעולה למאבק לשימור מבנה “עמל” ולהחזרתו לידי הציבור כמוקד של קהילה ותרבות – אנו קוראים לכל מי שמזדהה עם מטרה זו, להגיע למקום ולהוסיף מנעול משלו – נשמח לעדכן בעתיד הקרוב עם תמונה שבה מנעולים רבים…

לבסוף נותרנו עם השאלה: היכן עדיין מבצבצת מושבת הפועלים כפר סבא מבין רחובות העיר הגדולה כיום?

דן ברק מוסיף :

עשרות רבות של תושבי כפאר סבא הגיעו בשבת להליכות ג’יין שהתקיימו השנה בעקבות הפועלים. התחנה הראשונה הייתה בקניון ערים מול בית מפלגת העבודה לשעבר הצועדים קבלו הסברים משרונה לימן ודוד מינץ על בית מפלגת העבודה לשעבר ועל שימושיו השונים וראו תמונות מאז מהעבר של המקום. לאחר מכן קבלו הצועדים הסבר מראש עיריית כפר סבא לשעבר יצחק ולד על בית ולד וגם כאן ראו תמונות מהעבר הסבר שזכה לתגובות חמות ביותר להרבה אהבה וגעגוע  בתחנת בו הסביר חבר מועצת העיר עילאי הנדין על בית מפ”ם לשעבר לאחר מכן המשיכו הצועדים לויצמן 105 ושמעו הסבר מבעל המקום עופר לונברג נכדו של דוד לונברג שהיה המוכתר של כבר סבא את החנות מנהלות גלי ורויטל

לאחר מכן קבלו הצועדים הסבר מחבר מועצת העיר ממה שינפיין הסבר ברחוב ויצמן פינת רוטשילד היכן שהיה קפה פידלר האגדי וראו תמונות של בנק הפועלים אז בתחילת דרכו והיום.

משם המשיכו הצועדים לחצר פנימית ברחוב עמרמי שם קבלו הסבר מרתק על החצרות הפנימיות של הבתים שהיו בנויים סביב חצר מרכזית. משם המשיכו הצועדים לקופת חולים בן גוריון ושם קבלו הסבר מההיסטוריונית ענת גוואטה ,שם קבלו צעקות מאשה חרדית אשר מתגוררת בבניין מול קופת חולים ברחוב שרת ,למרות שהשעה הייתה 11.45  צעקה כי הם מפריעים את מנוחתה בשבת ואף איימה להשליך לעברם ביצים. התחנה האחרונה אחיה הגיעו הצועדים הייתה קולנוע עמל שם חיכו להם אומנים ממצב ממרכז הצעירים ואומני כפר סבא אשר התכנסו בכדי לצייר את קולנוע עמל. הצועדים קבלו הסבר מאחד מוותיקי כפר סבא אומן אורי בר אור.

להליכות הגיעו מספר פעילי ציבור בנוסף לחברי המועצה עילא י הנדין וממה שינפיין הגיעו יהודית חפץ ואריה גל.

תגובות