מוסיפים עמודים לאתר רק בשביל הקידום? חשבו שוב

אחד מהעדכונים הגדולים של גוגל בשנת 2009 היה עדכון אלגוריתם בשם “קפאין”. כל מטרתו הייתה למצוא ולאנדקס מהר וביעילותה גדולה יותר את התכנים הנמצאים באינטרנט. מאז ועד היום רבים שבויים תחת הרושם שכדי לקדם אתר חייבים ליצוק בו זרם תמידי ובלתי פוסק של תוכן מתעדכן.

 

 

מים רבים חלפו מאז, וכיום גוגל מוקדש רובו ככולו לסיגנלים של איכות ושביעות רצון, ופחות לאלו הקשורים למדדים כמותיים. גם אם תוסיפו לאתר עמוד חדש מדי יום, הדבר לא יבטיח לכם שיפור במיקומים, בכניסות ובשאר המדדים העסקיים שהצבתם לעצמכם. כל עוד הוספת עמודים חדשים לאתר נעשית רק כדי “לעמוד במכסה” כלשהי – רוב הסיכויים שזה לא רק יתרום, אלא אף יזיק.

לא פעם ולא פעמיים קורה שאתר כלשהו מתקדם במיקומים דווקא כש”עוזבים אותו לנפשו” למשך כמה שבועות, לא נוגעים בו ולא מעלים תוכן חדש. זה לא כלל אצבע גורף שמתרחש בכל אתר ואתר, אבל יש לזה ביסוס מעשי בשטח לא פעם ולא פעמיים.

כמובן שצריך לזכור שצריך למדוד כל אתר לגופו, כי כל אתר מתנהג אחרת וכפוף לפרמטרים אחרים. אבל בגדול ככל שמוסיפים עמודים חסרי תוחלת ותועלת, כך נוצרים יותר “עמודי זומבי” שעלולים לפגוע בקידום. גארי אילייס, אנליסט בכיר בגוגל, הצהיר זאת במפורש כבר ב-2016:

“עדיף שיהיו באתר פחות עמודים אבל מאוד איכותיים, מאשר הרבה עמודים באיכות פחותה”.

לדוגמה – מומחה ה-SEO בריאן דין מתאר כיצד הסרה של מחצית מעמודיו של אתר מסוים, הובילה לקפיצה משמעותית במיקומים ובכניסות אורגניות. כפי שציינתי, אומנם זה לא כלל אצבע שחובה ליישם בכל אתר – אבל לעיתים קרובות זה בהחלט יכול לעזור.

דוגמה נוספת, הפעם מישראל – מקדם האתרים דניאל זריהן מתאר מקרה דומה, בו חסימה של 500 עמודי תגיות שיפרה את המיקומים; כל זאת מכיוון שעמודי תגיות אינם מספקים ערך בפני עצמם, וחסימתם לסריקה רק משפרת את איכות התוכן באתר.

למרות זאת חשוב לזכור – אל תבצעו שום הסרה של עמודים מהאתר או מהאינדקס של מנועי החיפוש, ללא ייעוץ וסיוע מאנשי מקצוע העוסקים בפרסום בגוגל. חוסר ידע או פעולה אחת פשוטה עלולים להסתיים במפח נפש גדול מאוד, לצד נזק לאתר ולהכנסות הכספיות המגיעות דרכו.

כשמדובר בעמודים קיימים שנתגלו כחסרי תועלת או ערך, ההמלצה של גוגל היא לשדרג אותם במקום להסיר אותם לחלוטין. זוהי החלטה מקצועית שרק מומחה SEO יוכל לסייע לכם לקבל.

איך תזהו “עמודי זומבי” שאין בהם תועלת?

אלו הם בדרך כלל עמודים מהסוגים הבאים:

  • עמודים ישנים או כאלה שכבר אינם עדכניים יותר.
  • עמודי תוצאות חיפוש (באתרים בהם יש חיפוש פנימי).
  • עמודים ללא כניסות והמרות לאורך זמן.
  • עמודי קטגוריה ותגיות.
  • עמודים המציגים תוכן דל.
  • עמודים עם תוכן כפול.

עמודים ישנים ולא מעודכנים, עמודים עם תוכן דל ועמודי תוכן כפול – מומלץ לתקן, לשדרג ולהשביח באמצעות הוספת תוכן איכותי. עמודי קטגוריה ותגיות וכן עמודי תוצאות חיפוש מומלץ לסגור לסריקה של מנועי חיפוש.

השיטה הכי פשוטה ומהירה לזיהוי עמודי זומבי שכאלה, היא בדיקה בחשבון האנליטיקס של האתר. תחת קטגוריית behavior > site content > all pages תוכלו לראות את כל העמודים אליהם נכנסו באתר.

כוונו את טווח התאריכים לשנה האחרונה, למשל, ובדקו אילו עמודים הביאו הכי פחות כניסות ו/או המרות / רכישות (או תועלת בכלל, לפי היעדים שהגדרתם לעצמכם ולעסק). אלו יכולים להיות גם עמודים עם זמני שהייה נמוכים מאוד, מתחת לשנייה אחת, לדוגמה.

עמודים שכאלה מועמדים בגדול למחיקה, או לפחות לשדרוג התוכן כדי לשפר אותם. אם בכל זאת הוחלט למחוק את העמודים, לא לשכוח לבצע הפניית 301 מכל עמוד שנמחק אל עמוד רלוונטי דומה באתר, כדי לא לאבד את “נקודות הזכות” שנצברו בגוגל.

לסיום

כפי שצוין קודם לכן, חשוב מאוד לא לבצע שום מחיקה או שדרוג של עמודים בלי לערב איש מקצוע מתחום הדיגיטל. לעיתים יהיה נדמה שעמוד מסוים לא משרת את מטרתו מבחינה אחת, אבל מבחינה אחרת תגלו שהוא דווקא כן מביא לכם תועלת. ייעוץ וליווי מקצועיים ימנעו מהאתר להגיע למצב של נפילת טראפיק או מיקומים, כתוצאה מהסרה או שינוי של עמודים שדווקא כן היו יעילים.

 

 

תגובות