ראיון מיוחד ובלעדי עם יקיר העיר, חבר המועצה, עמירם מילר, נציג העבודה בבחירות “חושש מפיצול סיעתי גדול במועצה הבאה, איך אומרים עלי, “המבוגר האחראי”, יעודי יהיה השכנת השלום”
עמירם מילר, יליד כפר סבא בדור ״המושבה״, נשוי ללאה מייסדת ומתנדבת בארגון המתנדבים מלוא הטנא, אב לשלושה ילדים וסב לנכדים.
עמירם מילר, איש מוערך על פי כל, ללא ספק זוכה בתואר הפוליטיקאי החביב והמנומס ביותר אי פעם. הוא תמיד מחייך, תמיד משיב בנועם, תמיד מוכן לתת תשובות לכל שואל, יש לו גם חוש הומור, ובעבר גם קיבל צל”ש מהנשיא על פעילותו בצבא. כמעט ואין אדם בעיר או מבין המפלגות שאינו מחבב את מילר. לטוב או לרע, הוא יודע יותר מכולם, ויש לו זיכרון פנומנלי למה שקרה גם בבחירות בשנות השבעים והשמונים וברזולוציות של חיבורים, תאריכים ומועדים. זה לא דבר של מה בכך. מילר מתמודד ברשימת העבודה למועצת העיר בכפר סבא.
מאת: אירית מרק
בהשכלתו, בעל תואר שני (MA) מאוניברסיטת תל-אביב, חבר מועצת העיר עוד מתקופת זאב גלר המנוח, סגן ומ״מ מקום בראש תקופתו של יצחק ולד וחבר מועצת העיר עד לימים אלו. “ברוב שנות כהונתי כחבר מועצת העיר הייתי בגדר מתנדב כנהוג לגבי חברי מועצה. “מלאתי תפקידים רבים ומגוונים, בתחום התכנון והבניה, תחבורה, פעלתי לשינוי קווי התעופה והרחקתם מבתי התושבים בכפר-סבא, חזות העיר, ביקורת ואף כהן כ-15 שנים כיו״ר אגד הערים לכיבוי אש והצלה. עסקתי ב״אורט ישראל״ בעיקר בתחום המערכת ללימודי מבוגרים ונושאי חינוך נוספים”.
=
צילום: תומר דואק
“כפר סבא עבורי היא העיר הנפלאה ביותר בעולם, עיר שהיא בית חם ואוהב מאז ומעולם עבורי ועבור רבבות תושביה, צעירים ומבוגרים, זקנים וטף.
ממושבה חקלאית, על גבול ה״קו הירוק״, עם חדירות מסתננים ופורעים, הצלחנו יחד להפוך לעיר מחוז מפוארת בישראל.
בשנה וחצי האחרונות נפגע אנושות אמון התושבים באמינות הממסד העירוני. עלינו לתקן זאת בשקיפות מלאה, בבדיקה מחדש של תוכנית המתאר תוך מתן דגשים לאיכות הסביבה, להוסיף ירק ומשעולים מגוונים, השענות רבה יותר על תחבורה ציבורית מופעלת חשמלית (שבחלקה החלה לפעול).
“יש לנו היום 3 תחנות רכבת! סיירתי השבוע בטווח הרכבת המזרחית אשר בבניה וראיתי שרוב זכות הדרך כבר מגודר.
“יש לשמוע יותר את טענות התושבים, בכל שנותיי בעירייה שמרתי על דלת פתוחה למצוקת התושבים וסייעתי ככל יכולתי, עוד רבה המלאכה לעשותה.
“כאשר עסקתי בפינוי מטרדי המלאכה והמפעלים מרחוב המלאה (היום היסמין) וטשרניחובסקי והעברתו לאיזור המזרחי בו הוא שוכן עד היום, למדתי את התיק ומצאתי מכתב של ראש העיר המנוח, זאב גלר ז״ל, בו הוא כותב לאחד ממשרדי הממשלה בזו הלשון ״חלפו כבר יומיים (!!) מאז פגישתו במשרדי וטרם הוקצאו הקרקעות לבתי המלאה המפונים!״ ברוח דבריו, אנו צריכים לנהל את העיר ולבצע ביעילות וללא עיקובים מיותרים את התכנון והביצוע, לזרום, לקדם ולהניע את גורמי הממשלה לעשות, לעשות ועוד פעם לעשות.
אתרום לעיר ותושביה מניסיוני. אני חושש מפיצול סיעתי גדול במועצת העיר הבאה, איך אומרים עלי, המבוגר האחראי״ אני חש כי יעוד פעילותי יהיה השכנת השלום, ההרמוניה ויחסי עבודה טובים במועצת העיר הבאה תוך הפריה הדדית של כל החברים. ותפארת כפר-סבא הינה שכרי מכל עמלי, ובחרנו ב-״אמת״ !”.

עמירם, מה יש בך שאין במועמדים אחרים?

“אני חושב שקודם כל ניסיון מוניציפלי, רב שנים, החביבות הלא מזויפת שאני מקרין לגבי קהל התושבים”.

איזה תפקידים חשובים מילאת בעירייה?

“מחזיק תיק התחבורה עשר שנים, יו”ר ועדת מכרזים, חבר ועדת משנה לתכנון ובניה, חבר ועדת ביקורת, תיק בטיחות בדרכים, הייתי סגן ראש עיר 15 שנה משנת 83 עד 98 בתקופת ולד. עסקתי בפינוי מטרדים של עסקים שהיו באזורי מגורים, למי שזוכר בכניסה לעיר היה אזור תעשיה חוקי ולאחר מאבקים רבים ומשאים ומתנים העברנו אותם לאיזור התעשייה, בנינו פתרונות של בתי מלאכה. עסקתי גם בזמנו בוועדת נכסים, השכרת נכסים למיעוטי יכולת, חלק גדול בשוק היה מיועד לכאלה שהומלצו ע”י אזור התעשייה, וטיפלנו בכל הסבלנות באנשים שהיה גאווה לשקם אותם במקביל לנושא התחבורה של אז”.

כיהנת בתקופת גלר, ולד ובן חמו. מי מהם יכול להוות דוגמה?

“לכל אחד היה יתרון אישי כולל בן חמו. בן חמו מבחינת ראש עיר היה מצוין, העירייה תפקדה, הציבור קיבל שרות מעולה וכפר סבא הגיעה להישגים גדולים ואני לא מתייחס לטרגדיה שהנוכחית, כל אחד מהם יצר דפוס אחר ואת הדפוסים האלה צריכים לאחד, את היכל התרבות הקימו בתקופת גלר, והיסודות היו כבר אצל סורקיס, שימור מבנים החל אצל ולד ואם את מסתכלת על העבר של כפר סבא זה דבר חשוב מאוד, כפר סבא צריכה להיות עיר קהילה, ולא שכונות שכונות, ללא הפרדה שכונתית, והערכים האלה שאפשר לקרוא להם ערבות הדדית, דהיינו, מפעל בשכונה הירוקה אמור להפריע גם למי שגר באזור אחר, רק תועלת תצמח לעיר אם העיר תפעל כקהילה וראש העיר הבא צריך ליצור אותה בחוכמה”.

מה דעתך על מועצת העיר היוצאת?

“לא הייתה מספיק מגובשת”.

אתה למעלה מארבעים שנה חבר מועצה. ההערכה אליך לא שוככת בקרב הציבור, מה מדרבן אותך להמשיך? מה הסוד שלך

“מדרבן אותי להמשיך, המצב של כפר סבא כיום, וההרגשה שלי שצריך ליצור מועצה מאוד אמינה, מאוד מעורה בציבור ואני חושב שאני יכול לתרום לכך מניסיוני ואישיותי”.

הסלוגן שלך הוא שצריך מבוגר אחראי בעירייה, הסבר בבקשה.

“זה לא אני המצאתי את הסלוגן, כשאני עובר בעירייה וברחוב אומרים לי אתה המבוגר, אומרים גם יותר מזה, ‘אתה אבא שלנו’, אני חושב שאני מצליח ליצור איזונים בין הציבור והעירייה, לשמור על רוח אחדות בכפר סבא. גם בהתמודדות שלי מול צביקה לראשות העיר לתקופה הזו, היו לי תומכים מוצקים וראיתי שאיני יכול להשיג רוב, ויכולתי הרי להיות מחנה במועצה ואמרתי, שאני נותן לצביקה הזדמנות לנהל את העיר ולא הופך את העיר לשדה מלחמה”.

מי היה רבך הפוליטי? ממי למדת הכי הרבה ומה ?

“רבי הפוליטי היה בעיקר זאב גלר, גם ולד היה במידה רבה רבי הפוליטי. מה שלמדתי מגלר, זה הקשר היומיומי עם הציבור, שנכנסתי לעירייה בשנת 78, רוב החברים מאז כבר אינם איתנו בחיים, גלר קרא לי אליו ואמר לי ‘עמירם, כשאתה הולך ברחוב, תמיד תחזיק איתך פנקס אדום ועפרון, וכשפונה אליך תושב, תרשום, ותטפל, המוטו הזה חדר ללבי. פוגשים אותי אנשים ברחוב ואני רושם, אמנם בטלפון כיום, ומשתדל לא להיות מנוכר לציבור, לתת תשומת לב לכל אדם ואדם”.

מה הסיכוי שלכם לדעתך ?

“אני יודע שהאותיות אמת מושרשות במשמעות ובהיכרות לציבור, אני מתמודד ברשימה מפלגתית, ובעצם רשימה עצמאית שאינה בהכרח מחייבת להצביע לראש עיר כזה או אחר. במסגרת המשא ומתן שניהלו במפלגת העבודה עם רפי סער, זה לא אני ניהלתי, זה אחרים, דובר על רשימה משותפת בשיטת הריצ’רץ, ואני עמדתי בתוקף שהרשימה תהיה רשימת אמת ואני לא הולכת בשום רשימה או כינוי אחר ואני שמח שהחבר’ה הצעירים קיבלו את דעתי. אני מכבד מאוד את אורן כהן כי הוא גם נאמן לאותיות מפלגת האם שלו”.

במי אתה תומך לראשות העיר?

“אני תומך ברפי סער אני רואה בו אדם עם ניסיון מוניציפלי המוכן להיכנס לחיים המוניציפליים ואני חושב שגם מתמודדים אחרים מוכנים מבחינה זו, גם יובל לוי, גם צביקה צרפתי מכיר את ההוויה המוניציפלית אבל משיקולים של המשכיות אז אנחנו מעדיפים את רפי סער”.

יש בך, תרעומת, או טינה, או כעס, שלא הצלחת לממש כהונת ראש עיר?

“יש בי צער, אני לא מתעסק עם זה יותר. הייתה לי אכזבה שאפילו לתקופה יחסית קצרה לא ראו בי אדם נטול שאיפות שכל רצונו ליצור אווירה של שקט ורוגע והעדיפו את צביקה שבסופו של דבר מתמודד עכשיו לראשות העיר ולא בטוח שיש בזה הימנעות מאיזה שהם אינטרסים פוליטיים ולא רק טובת העיר. הרי אני הצהרתי שאני אכהן רק כמה חודשים ואפרוש ממועצת העיר ואני מכבד את ההתמודדות שלו, הוא גם איש חביב אבל ראיתי בזה טעם לפגם. אני מתמודד אבל למועצת העיר. אני מתנדב במועצה כי אני חושב שמקומי לתרום ולעשות למען מה שאני חושב הכי טוב לכפר סבא”.

יש שמועה שרצה כבר שנים שבאחת ההתמודדויות שלך הפסדת בית בגלל הבחירות, זה נכון, או מה מזה נכון?

“זו הייתה התמודדות מול ולד בשנת 98, ורצתי מטעם מפלגת העבודה, רוב התקציב נבע מממנה ואני כדי לא להיות חייב שילמתי גם מכספי סכומים ניכרים, לצורך חלק מהסכום, מכרתי דירה. היום כשאני רואה את המציאות, אין ספק שללא הוצאה כספית ניכרת, אי אפשר להגיע להרבה מועמדים, העסק הזה השתכלל מאוד, עסק יקר ומפתה”.

האם אתה בעד פתיחת עסקים בשבת?

“באופן חלקי מאוד, רק למזון ורפואה אבל לא יותר מזה. אני חושב שצריך לכבד את השבת, לא רק מבחינה דתית אלא מבחינת יום חופשי של מנוחה ושקט ולא להכניס את המירוץ העסקי לתוך השבת”.

איך אתה מתייחס לטוקבקים, סרטונים וארס ברשת ?

“אני רואה את זה, מוחק, ונראה לי שזו תרבות פוליטית מאוד מאוד שטחית ואפילו פוגעת”.

היה משהו שפגע בך אישית?

“לא בטוקבקים אבל אומרים ומרכלים ש’עמירם אתה כבר זקן…שב בבית..’ אומרים דברים ללא כל קשר ליכולתי הפיזית והמנטלית ושאיפתי שגם מבוגרים יהיו פעילים וישפיעו על ערכים לדור הבא שאולי קצת נעלמו”.

ספר קצת על הבחירות בשנים עברו, כפי שאתה זוכר אותם. לפני שלושים, ארבעים שנה.

“הבחירות בעבר היו עם היקפים הרבה יותר קטנים מה שאפשר מגע אישי יותר עם כל בוחר ובוחר, והיו הרבה פחות אלימות, לא היו טוקבקיסטים האלה שמכניסים דברי בלע, אותו זאב גלר המנוח, היה מסתובב ברחוב, ואומר לבן אדם שפגש בו ‘מוישה, הבית בוער ואתה יושב מנגד,’ היה מכניס בבוחר הרגשה שהפתק שלו חשוב ומכריע, שהבחירות זה דבר חשוב, צריך ליחס לפתק את הכוח שיש בו להשפיע על עתיד העיר, זה לא בחירה בעלמה, לכן יש יום שבתון, שאנשים יתפנו לעשות את זה ולא בחטף, היה אז מגע אישי, ולא קבוצות אינטרסים שדואגות לעצמן יותר מלצרכי הכלל. אני יודע שאין מצב של כסף או תקציב בלי סוף”.

מה הציבור לא יודע עליך ?

“אני נוסע כל שנה בערב יום הזיכרון לחללי צהל לירושלים עם המשפחות השכולות ומניח את זר העירייה בטקס המרכזי. לפני כשנתיים בעודי צועד עם הזר, פנתה אלי ילדה מהקהל ואמרה לי ‘אני תלמידה מחטיבת ביניים מכפר סבא, נמצאת כאן אימא שלי ואני רואה אותך שנה שנה, האם אני יכולה להצטרף אליך להנחת הזר. אמרתי לה ‘ בתי, את תניחי את הזר ואני אלווה אותך’, אני לא צריך את הצילום אני צריך את הנשמה. אני יודע שגרמתי לה לאושר רב וזה האופי שלי, אני לא שם עצמי בראש המערכת, לא מחפש כבוד, יש לי חיים ברוך השם בסדר, אני מחפש את האנושיות בחיים המוניציפליים”.

לסיום, מה המסר שלך לציבור רגע לפני הבחירות ?

“אנחנו צריכים להתחיל לאהוב האחד את השני, להתחבר במועצת העיר, באמת לערכים משותפים, מה שקרה בכפר סבא בשנה וחצי פוצע את לבי, ואם לא נחזור להיות מועצת עירייה עניינית, מתפקדת, תחת ראש עיר כזה או אחר, אנחנו גורמים נזק לכפר סבא ובעצם לכולנו, עיר ללא תכנית מתאר, עיר ללא תכנית אב לחינוך שנכשלה במועצה , תכנית לא רעה בכלל, יכול להיות ואפשר לתקן, אנחנו מאבדים כלים אדמיניסטרטיביים למימוש החזון. עד 67 כפר סבא הייתה עיר ספר הנושקת לקו הירוק, היום אנחנו עיר שהיא עיר מחוז, דפוסי התעסוקה השתנו לחלוטין, וצריך להכיר ולדעת מה להפיק מהשינוי ולדעת לשמר את ההיסטוריה”.

 

אסוציאציות בקטנה

שונא – שקר

אוהב – חברות טובה

השכונות הירוקות – לחבר להוויה הכפרסבאית

קניון ג’ או קניון הירוקה – קניון ג’ אני יותר מחבב

יוסי סדבון או רפי סער – שניהם ראויים

צביקה צרפתי או יובל לוי – שניהם גם ראויים

אופוזיציה או קואליציה – מועצה אחת

משה נח – נשמה אמיתית

רפי סער – איש חרוץ ואני חושב שיש לו יכולות

צביקה צרפתי – איש טוב מאוד ביסודו

סדבון – מוכשר

יובל לוי – מוכשר

עילאי הרסגור הנדין – פוטנציאל מבוזבז

יהודה בן חמו – טרגדיה אישית לראש עיר מעולה

ראש עיר – ויתרתי על השאיפה

מירית שקד ברק – נחמדה

הדר לביא – מוכשרת ובעלת כושר מנהיגות

מנשה אליאס – חבר ונשמה אמיתית

איתן צנעני – אדם ראוי מאוד, קצת יותר מדי פוליטיקאי

רוצה להיות – סבא חביב

מפחיד אותי – פשע מאורגן

מרגיז  – תככנות ורכילות

מצחיק – בדיחה טובה

מחליא  – פוליטיקה בזויה

טוקבקים – יותר מדי, מתעלם מרובם

התלהמות ברשת – מאוד מרגיזה

ישיבת מועצה – לפתוח לציבור

שיקום שכונות – נושא ראוי ביותר בעדיפות גבוהה

מדאיג – חוסר חזון

דת – חיים משותפים

בתי כנסת  – מוסד חברתי וחינוכי ראוי

פספוס – לא פספסתי דבר, גאה בתרומתי החברתית ובמעשיי הטובים

אהבת חייך – ספר טוב

 

 

תגובות