“החוויות הטובות והזיכרונות מתקופת הילדות שלי כתלמיד כאן, אני רוצה שיהיו גם לכל ילדי כפר סבא”

לרגל השנה החדשה ראיון חג מיוחד באתר השרון פוסט, עם ראש עיריית כפר סבא, רפי סער על השנה שחלפה, על הקורונה, על המשברים ועל התכניות לעתיד. ויש.

ראש העיר, מה שלומך בימים אלו?

“למרות התקופה המורכבת שעוברת על כולנו, אני מרגיש שדווקא האתגרים שעברו ויעברו עלינו, הביאו לחיזוק משמעותי של הקהילה הכפר-סבאית, עם תחושות של אכפתיות, ערבות הדדית והרבה מאוד נתינה שהייתה כאן בעיר במהלך הסגר הראשון וממשיכה עד היום.

הצטרפו לקבוצה המובילה של הכפרסבאים – לחצו כאן

“מאז התפרצות הקורונה בישראל, באה לידי ביטוי יותר מאי פעם רוח ההתנדבות, הנתינה, הנכונות לעזור תמיד אחד לשנייה – ערכים שהם חלק בלתי נפרד מהדנ”א הכפר-סבאי. מערך של מאות מתנדבות ומתנדבים שהצטרפו לעשייה העירונית הנרחבת שכללה בין היתר שמירת קשר אישי ויום-יומי עם אוכלוסיית הקשישים בעיר, חלוקה של אלפי סלי מזון ומאות ארוחות חמות מדי יום, משלוח של תרופות לכל מי שנזקק, קיום פעילויות וטקסים, חגיגת ימי הולדת למבודדים מתחת לבתיהם, מתן סיוע נפשי ורגשי, פתיחת קו חם הן לתושבים והן לעסקים ועוד פעולות רבות שנעשו כחלק מהמחויבות שלנו כעירייה לתושבות ולתושבים ולדאגה לרווחתם המלאה – בכל תחומי החיים”

רפי סער. ראש עיריית כפר סבא

החודשים האחרונים אינם פשוטים. העירייה נאלצת להתמודד עם תקציב בעת משבר בגלל הקורונה, עסקים נקלעו למשבר, תושבים נמצאים בחל”ת או פוטרו מעבודתם. מה העירייה עושה בנידון וכיצד היא מתמודדת עם הנושא?

“אכן מדובר בתקופה מאתגרת מאוד לכל הרשויות המקומיות בארץ. חשוב לזכור כי משך תקופה ארוכה מאוד התנהלו הרשויות המקומיות בישראל ללא ממשלה נבחרת, ללא תקציב מדינה, כאשר כלל ההוצאות הושתו בעצם על העיריות ועל המועצות. זה חייב את כולנו לבצע שינויים, אך בזכות היערכות מוקדמת ונכונה של כלל המערכות העירוניות ושל כלל יחידות העירייה, תוך בחינת כל התרחישים האפשריים, הכנו ואישרנו תקציב עירוני אחראי, שקול ומדוד.

“קיצצנו בהוצאות בהתאם למצב, והכל בלי לפגוע בשירותים החשובים שאנו מעניקים לתושבים ולעסקים. מאז פרוץ הקורונה בישראל נקטנו במספר רב של צעדים משמעותיים כדי לסייע לכל מי שנזקק, בין היתר הקלות לעסקים מקומיים במסגרת תוכנית עירונית מקיפה לשמירה על בעלות ובעלי העסקים שלנו בכפר סבא – הן על ידי זיכוי בארנונה בהתאם להנחיות משרד הפנים, הן באמצעות דחיית תשלומי אגרת שילוט, מתן אפשרות להוצאת כיסאות ושולחנות החוצה ללא עלות לבתי קפה ומסעדות, בקשת הנחה נוספת ממשרד הפנים בתעריף מספרות ומכוני יופי, הנחות בארנונה למשפחות חד הוריות כך ששני ההורים יזכו להנחה, הנחות לעסקים השוכרים נכסים מהעירייה ועוד. בנוסף, יצרנו מערכת נרחבת של סיוע לתושבים בכל גיל, ואנו ממשיכים בפעילות חשובה זו גם כעת – וכל זאת כחלק ממדיניות עירונית ברורה ששמה את העסקים ואת התושבים בראש סדר העדיפויות”.

בקרוב אתה סוגר שנתיים בתפקיד ראש העיר. במה אתה הכי גאה?

“זו שאלה שקשה לענות עליה, כי באמת נעשה פה המון, בהיקפים שלא נראו כמותם בכפר-סבא. בראש ובראשונה אציין את המהפכה שהתחלנו בתחום החינוך. לאמונתי, חינוך טוב מתחיל בבית טוב. כמו שאנחנו מחדשים את הבית בו אנו מתגוררים, המהלך לחידוש מוסדות החינוך בעיר שהוזנחו משך שנים ארוכות היה מהלך יותר ממתבקש, והתבצע גם בהתאם לדרישות הציבור, כפי שהשתקפו בסקר שביצענו. בקיץ שעבר השקענו סכום של כ-73 מיליוני שקלים במסגרת שיפוצי הקיץ, כשגולת הכותרת הייתה ללא ספק, חידושה עד לבלי הכר של חטיבת הביניים שרת, שנבנתה בשנות ה-70. בנוסף, בנינו כיתות חדשות, ביצענו הנגשות, הקמנו מרחבי למידה חדשניים ומתקדמים, צבענו, החלפנו מתקני משחק ותיקנו ליקויי בטיחות בעשרות מוסדות חינוך. כמו כן, התחלנו במהלך פורץ דרך של קירוי סולארי של מגרשי ספורט, שמאפשר שימוש במתקנים גם בשעות החשיכה וגם בימים חמים. 

“המהלך הזה חשוב לי באופן אישי והוא ביטוי ישיר למדיניות ולתכניות אותן הצגתי טרם בחירתי – להשקעה בחינוך של הילדות והילדים שלנו, בדור העתיד של כפר-סבא. כמי שגדל והתחנך פה בעיר, החינוך עומד תמיד לנגד עיניי. את החוויות הטובות שיש לי ואת הזיכרונות מתקופת הילדות שלי כתלמיד כאן, אני רוצה שיהיו גם לילדיי ולכל ילדות וילדי כפר סבא.

“השנה המשכנו במהפכה והשקענו סכום של למעלה מ-100 מיליון שקלים בהיערכות לקראת פתיחת שנת הלימודים תשפ”א. ביצענו שיפוץ עומק בחטיבת שז”ר, שגם היא נבנתה בשנות ה-70. כבוגר החטיבה, שנראתה בדיוק כמו ביום שסיימתי את לימודיי בה, התרגשתי באופן אישי לראות את החטיבה המחודשת, המתקדמת, שקיבלה את פניהם של התלמידות והתלמידים ב-1 בספטמבר. פתחנו חטיבה חדשה ויפהפייה, שנבנתה בפרק זמן בלתי ייאמן של פחות משנה, שיפצנו את מבנה עציון הישן בבית הספר רמז, בנינו כיתות חדשות בבית הספר יצחק שדה, קירינו עוד 9 מגרשי ספורט, התקנו עוד 6 מעליות בבתי הספר, שדרגנו עוד גנים, ואני גאה בכך ובכל העובדות והעובדים שלקחו חלק במהפכה הזו והשקיעו באמת לילות כימים, כדי שהילדים של כולנו יזכו לקבל את מוסדות החינוך הטובים ביותר.

“הדבר השני שלא פחות חשוב בעיניי ושגם בו עשינו מהפכה של ממש הוא טיפול בתשתיות ובחזות פני העיר. במשך הרבה מאוד שנים התשתיות כאן הוזנחו – כבישים עם בורות, הצפות בימי החורף, גנים ציבורים עם מתקנים רעועים, מדרכות ישנות ועוד. בהתאם לתוכניות עבודה שנתיות, נכנסו בתחום הזה בכל הכוח. ביצענו ואנחנו עדיין מבצעים עבודות תשתית נרחבות מאוד בשכונות העיר, בין היתר בשכונות עלייה, יוספטל וקפלן, עבודות שכוללות שדרוג והחלפה של תשתיות ניקוז וביוב ישנות כדי לפתור ולמנוע את בעיית ההצפות. יצאנו במהלך לשדרוג הגנים הציבוריים בעיר והתחלנו עם גינת הבנים במזרח העיר והמשכנו לגינות נוספת. בימים אלה מתבצעת עבודה לשדרוג גינת המשחקים במתחם גן הזיכרון ושדרוג גן גלר – וכל אלה הם בשורות של ממש לתושבות ולתושבים בעיר”.

דיברת על חינוך, ובשבועיים האחרונים פרץ משבר על רקע השלטים בתיכונים בעיר. בנוסף, רק לפני כשבועיים הכרזת על כניסתם של שי פירון ומיכל הירש-נגרי כיועצים לחינוך. למה בעצם?

“ברגע שנודע לי על המקרה, הנחיתי את ראשי מערכת החינוך לטפל בכך ביסודיות. אין מקום במקרים מעין אלה לפלסטרים, אלא לטיפול שורש. בין היתר, נפגשתי עם תלמידות ותלמידים בתיכון כצנלסון ושוחחתי איתם על המקרה. בנוסף, נפגשתי עם נציגות מהתיכונים בעיר וזה היה מפגש קשה, אבל מהחשובים ביותר שקיימתי. היה לי חשוב לשמוע אותן ואת תחושותיהן. כמו כן, קיימנו השבוע ישיבת מועצה מיוחדת בנושא מיגור אלימות מינית וחינוך למיניות בריאה בקרב בנות ובני נוער, והנחיתי אף על כינוס מיוחד של ועדת החינוך העירונית ושל הוועדה העירונית למיגור אלימות. אנחנו מפעילים תוכניות רבות בנושא שוויון מגדרי ומניעת אלימות, החל מהגיל הרך, ובכוונתנו לפעול ביתר שאת בנושא, כך שכל נערה ונער ירגישו בטוחים בבית הספר, ברחוב, בבית שלהם – שזו העיר של כולנו.

“אני מאמין שתמיד יש מקום לשפר את הקיים, גם כשהוא טוב, לשאוף גבוה יותר ולהעשיר את עצמנו בכוחות נוספים. בסופו של דבר, המטרה של כולנו היא אחת – החינוך של הילדות והילדים שלנו, שמגיע להם את הטוב ביותר. שמה של מערכת החינוך העירונית בכפר-סבא הולך לפניה, ואנו ממשיכים להיות בצמרת הארצית בתחום החינוך, ועל כך יעידו בתי הספר המצטיינים שקיבלו את אות ההצטיינות השנה ממשרד החינוך ודורות של תלמידים שגדלו פה ונמצאים היום במוקדי קבלת ההחלטות בישראל. החינוך שאנחנו מעניקים לתלמידות ותלמידי העיר, לא מסתכם רק בציוני בגרות מעולים, אלא גם בסל ערכים עשיר, המושתת על אהבת הארץ, אהבת האדם, סובלנות ומנהיגות חברתית יוזמת. כניסתם של שר החינוך לשעבר שי פירון ומיכל הירש-נגרי כיועצים מהווה תוספת מבורכת ומשמעותית להתפתחות המקצועית של המערכת העירונית, במטרה לחזק עוד יותר את הקיים ולבצע שינויים המותאמים לפדגוגיית העתיד”.

זו גם הייתה שנה לא פשוטה עם לא מעט מאבקים, כמו התכנית להקמת דפו, מפעל בראון, תחנת הכוח. איך אתה מסכם את התפקוד שלכם במאבקים אלה?

“אנחנו נמצאים בעיצומם של מספר מאבקים, ביניהם, כפי שציינת, התכנית להקמת הדפו, המאבק בהקמת תחנת הכוח בפאתי העיר והמאבק נגד מפעל בראון. אנו, בעירייה, רואים עצמנו כשכפ”ץ של תושבי העיר ועומדים איתנים מול גופים גדולים ואינטרסנטים שלא פועלים בהכרח לטובתנו. המאבקים שאנחנו מנהלים היום יקבעו את איכות החיים של העיר ותושביה עשרות שנים קדימה, ולכן נמשיך ונעשה כל שאנחנו יכולים, בכל האמצעים העומדים לרשותנו.

“באשר לתחנת הכוח – אין מקום לתחנת כוח כזו במרחב העירוני, תחנת כוח העלולה להוביל לפגיעה בבריאות של התושבים, בפגיעה באיכות הסביבה ובאוויר שאנחנו נושמים ואפילו פגיעה ביטחונית, בשל קרבתה לרשות הפלסטינית. יש היום אלטרנטיבות טובות בהרבה ואנחנו נילחם בכל האמצעים שיש לנו כדי שהתחנה הזו לא תקום. כך גם אמרתי השבוע לשרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, שהגיעה לפגישה אצלנו, ולשמחתי הרבה, השרה ראתה עין בעין את המאבק שלנו ולא רק שהביעה תמיכה אלא אף אמרה נחרצות כי היא לוקחת על עצמה את הנושא בכל הכוח.

“המאבק בהקמת תחנת הדפו אף הוא מאבק למען הבריאות ואיכות החיים של התושבים שלנו, ולא אתן שמחסן תפעול רכבות המטרו, שהיא תוכנית מבורכת למדינת ישראל כולה, יקום בסמוך לבתי תושבים. דפו צריך להיות באזור תעשייה ולא בעיר ולא נתפשר על הדרישה הזו שלנו, למרות שמוסדות התכנון מקדמים את הנושא – בלעדינו. 

“כך גם המאבק בהמשך פעילותו של מפעל בראון בתוך העיר, מפעל שאף זומן לשימוע על ידי המשרד להגנת הסביבה בעקבות מטרדי הריח הקשים מהם סובלים תושבי השכונות הירוקות. לא אתפשר על איכות החיים של תושבות ותושבי העיר. 

“לפי נתוני הלמ”ס, למעלה מ-95 אחוז מתושבי העיר מרוצים ממקום המגורים שלהם בעיר, ולא בכדי. החובה שלנו היא לשמור אל איכות החיים של התושבים, לדאוג לבריאות של כל אחת ואחד מאיתנו ולהמשיך לקדם את פיתוח העיר. איכות החיים ממנה נהנים תושבי כפר סבא היא לא דבר מובן מאליו, ואנחנו עובדים קשה מאוד כדי לשמור עליה”.

הזכרת את פיתוח העיר, מה לגבי השכונות הוותיקות כמו יוספטל, קפלן, כיסופים, אלי כהן? מה עם הפיתוח שלהם?

“כל השכונות שהזכרת נכללות בתכניות ההתחדשות העירונית, כחלק מתוכנית המתאר הכוללנית המחודשת אותה הגשנו לוועדה המחוזית. מדובר בשכונות שהוזנחו משך שנים ארוכות וכשאני מסתובב ברחובותיהן, פוגש את האנשים הנפלאים המתגוררים בהן, אין לי ספק כי המשימה אותה לקחתי על עצמי -לשדרג את סביבת מגוריהם – היא אחת המשימות החשובות על שולחני ושבכוונתי לקדם יחד עם גורמי המקצוע, למען שיפור איכות חייהם וחידוש פני השכונות ובתי המגורים. כפי שציינתי, במסגרת עבודות הפיתוח הנרחבות המתבצעות בעיר כולה, כחלק מתוכניות עבודה שנתיות, אנו מבצעים עבודות תשתית חשובות, כגון החלפת קווי ניקוז, הן בשכונות העיר והן במרכז העיר, לשיפור המרחב הציבורי כולו שישרת את כלל האוכלוסייה בכפר-סבא”.

רגע לפני כניסת החג, מה התכניות לעתיד ומה אתה מאחל לעצמך ולתושבי כפר סבא?

“לפני הכל, אני רוצה לאחל המון בריאות לכל אחד ואחת מאיתנו. אני מאחל לכולנו שנתגבר יחד על הקורונה ושנוכל לחזור שוב לשגרה, שבחודשים האחרונים נראה כאילו הספקנו לשכוח ממנה. אני מאחל לכולנו שנזכה השנה רק לבשורות טובות, שתהיה זו שנת שלום ואחווה, שנדע תמיד לעמוד אחד לצד השנייה, לאחד שורות ולזכור שהפתגם ‘כל ישראל ערבים זה לזה’ הוא בעל משמעות עמוקה, במיוחד בימים אלה, וכולנו מחויבים לו. זה מה שמאפיין אותנו כעם היהודי, זה הייחוד שלנו. 

“בכוונתי להמשיך ולפעול בכל הכוח, כפי שאנו עושים היום, למען קידום העיר בכל התחומים ולמען רווחתם, ביטחונם ואיכות חיי כל תושבת ותושב. כפר סבא היא לא רק הראשונה בשרון, היא הראשונה בארץ, ובעיניי, כמו גם בעיניי רבים אחרים, היא העיר הטובה בישראל ואני גאה לעמוד בראשה וגאה בתושבות ובתושבים שלנו, שמעורבים כל כך בחיי הקהילה, נכונים תמיד לעזור, לסייע, להושיט יד. אני גאה בעובדות ובעובדי העירייה שמשקיעים מחשבה ויצירתיות ופועלים ללא הרף בתחושת שליחות אמיתית – כדי שלכולנו יהיה טוב יותר. “אני מאחל שנה טובה ומתוקה, הצלחה, שגשוג והמון אושר ושמחה לכל תושבות ותושבי העיר והלוואי ותמיד נהיה מאוחדים יחד, למען העתיד של כולנו”.

מאת: אירית מרק

תגובות