אמיר יעקב הגיש תביעת לשון הרע בסך קרוב לחצי מיליון שקלים, כנגד דותן חנסנסון, עוזרו האישי לשעבר של בן חמו

מאת: אירית מרק

אמיר יעקב, פעיל חברתי מכפר סבא, הגיש השבוע תביעת לשון הרע כנגד דותן חנסנסון על סך קרוב לחצי מיליון שקלים.

התביעה שהוגשה בבית משפט השלום ב פ ת ח –  ת ק ו ו ה הוגשה ע”י עוה”ד עשה-אל יפרח כנגד חנסנסון וכנגד עיריית כפר סבא, שהעסיקה בזמנו את חנסנסון.

התובע אמיר יעקב, טוען בתביעה כי מדובר במקרה מקומם וחמור במיוחד, אשר חצה גבולות ופגע בשמו ובכבודו “הנתבע הכפיש את שמו וכבודו של התובע ברשת החברתית “פייסבוק”. “תביעה זו מוגשת על ידי התובע בעקבות דברי לשון הרע חמורים מאין כמותם אשר נאמרו, נכתבו והופצו ברבים על ידי הנתבעים ברשת החברתית פייסבוק בדף מקומי בעיר בכפר-סבא, וכל זאת על לא עוול בכפו של התובע. כל דברי לשון הרע נאמרו ונכתבו על ידי הנתבע ברוע ובזדון, מתוך כוונה ומטרה שלהם לפגוע בשמו הטוב של התובע, להשפילו ולבזותו

הצטרפו לקבוצה המובילה בעיר – כפר סבא שלנו – לחצו כאן 

דותן חנסנסון

 

התובע הנו פעיל חברתי אשר חשף שחיתויות חמורות הנוגעות בעבר להתנהלות עיריית כפר-סבא, פועל במרחב הציבורי, מתוך כוונה להעלאת המודעות של התושבים לליקויים סביבתיים ועוד’. התובע מנהל ברשת החברתית דף בשם “ביקורת בונה”.

הנתבעת 1, היא רשות מוניציפלית אשר באמצעות הנתבע 2, כמי שעבד אצלה כעוזר ראש העיר, עשה שימוש במכשיר הסלולארי אשר בבעלות העירייה באמצעותו בוצעו הפרסומים נשוא התביעה.

הנתבע 2, הנו עובד לשעבר בעיריית כפר-סבא, ובכל הזמנים הרלוונטיים לתובענה זו שימש כעוזר ראש העיר לשעבר יהודה בן חמו, בתוך הדוברות של עיריית כפר-סבא, בין היתר היה הנתבע 2, אחראי על המדיה הכתובה לרבות רשתות חברתיות בהן הפיץ כתבות אוהדות על ראש העיר לשעבר יהודה בן חמו.

בתאריך 12.07.2016 או בסמוך לכך, פרסמו הנתבעים פוסט פוגעני ברשת החברתית פייסבוק, תחת הדף “כפר-סבא האמיתית” שנועד לשרת את ראש העיר בהפצת מסרים חיוביים (בנוסף הופץ בקבוצות ווצאפ שונות) תחת שימוש בזהות בדויה, בשם משתמש בדוי, “יעל גורן”. הפרסום כלל את פרטיו האישיים וצילום תמונתו של התובע, באופן בוטה ומעליב תוך כינויו בין היתר, “פדופיל” ו “לוקה בנפשו” ולמעשה הנתבעים הפיצו ופרסמו כנגד התובע דברי בלע והשמצות חמורות שנועדו להשפיל ולבזות את התובע בניגוד לכל דין, לרבות חוק איסור לשון הרע.

הפרסום הפוגעני:

כפר סבאים תיזהרו, האיש בתמונה מסתתר מאחורי שיחים ורכבים ומצלם ילדות קטנות!!! יש בכפר סבא בנאדם הזוי שלא עובד וכנראה משלמים לו כי כל היום הוא מסתובב בעיר עם מצלמה תוך כדי שהוא מסתתר מאחורי שיחים ועצים… יש לו סרטונים שהוא לא מפרסם והוא פדופיל. מציעה לכולם להיזהר ולדווח עליו!! הוא מצלם את החיים האישיים של נבחרי ציבור ולוקה בנפשו.. מי שרואה אותו עושה משהו חשוד דווחו עליו למשטרה

“יודגש, כי נעשה ניסיון לפרסם הפוסט הפוגעני לעיל, בדף הפייסבוק “כפר סבא שלנו”, אצל העיתונאית המקומית הגב’ אירית מרק, זו סירבה לאור הפרסום הפוגעני והעבירה עותק ממנו לידי התובע והתריעה בפניו על קיומו. אין כל ספק, כי המדובר ב”פרסום” פוגעני עם כוונה להסב לתובע לנזק ממשי אשר אין בה כל ממש, תוך שימוש באתרי אינטרנט מהמובילים, בעל תפוצה רחבה וגדולה עם אפשרויות שיתוף מחוץ לאותה קבוצה אשר לבדה בעלת מאות רבות משתתפים, מתוך כוונה ברורה להכפיש ולפגוע בכבודו ועיסוקו של התובע.

“הפרסום של הפוסט הפוגעני באתר אינטרנט הינה הוצאת לשון הרע באופן ברור ובוטה. אין כל עילה להתלונן כנגד התובע אלא רק להוציא את דיבתו ולהשחיר את פניו תוך פגיעה חמורה בפרטיותו תוך פרסום תמונתו ברבים שלא לצורך ובמפגיע

עוד מציין עורך הדין בתביעה “נסיבות הוצאת הדיבה והפצת דברי לשון הרע והכזב הפוגעני החמורים במיוחד שלעיל, באופן כה בוטה ורחב באתר אינטרנט וברשת החברתית “פייסבוק”, נעשו ללא כל הצדקה, ללא שיהא בהן אמת, ללא שנבדקו כפי הצורך וכל כולם, ללא שתתקבל ותימסר תגובת התובע, אם בכלל. אותם דברי הבלים מסתמכים על טענות שאין בהם אמת, וגרמו לתובע נזקים רבים, כאב, בושה ועגמת נפש, שכן התובע הינו בלוגר החושף עוולות נקי כפיים ובר לבב, אשר אחד מנכסיו העיקריים הינו שמו הטוב. מעשיהם של הנתבעים המתוארים לעיל, מהווים הוצאת דיבה והפצת דברי לשון הרע וכזב פוגעני חמורים במיוחד כלפי התובע, אם נוסיף לכך את העובדה, שהם נעשו בזדון תוך זהויות בדויות, אף שידעו הנתבעים שהעובדה המרכזית שבסיס פרסומו אינה אמת ולא חצי אמת והדבר נודע לתובע משיטוט באינטרנט ומחברים. יתרה מכך, נוכח הפרסום הפוגעני בדבר היות התובע “פדופיל” המצלם קטינות, החלו להגיע תלונות “אנונימיות” למשטרת כפר-סבא בעטיין עוכב לא אחת התובע על ידי ניידות משטרה, לעיתים ללא כל סיבה מוצדקת. פעולות והשמצות הנתבעים נועדו להשפיל את התובע בעיני כל, ברשת החברתית “פייסבוק” ובקבוצות “ווצאפ” בעלות תפוצה חברתית גדולה ורחבה עם יכולת שיתוף למשתמשים רבים אחרים מתוך כוונה ברורה לבזות את התובע, וכתוצאה מכך לפגוע בו באופן אישי, באמינותו כבלוגר כאחד שחושף מחדלים של רשויות מקומיות ועוד”.

התובע פנה מיידית למשטרה בניסיון לאתר ולהוריד את הפרסום הפוגעני. לפירסום היו מס רב של תגובות, “לייקים” ושיתופים. בעקבות הפרסום נעשו פרסומים נלווים של הנתבעים ולהם מס’ רב של תגובות “לייקים” ושיתופים.

אמירות פוגעניות שנכתבו :

אמיר יעקב עם מחלת נפש. תסלחו לו כמובן שאם הוא ימשיך לצלם מאחורי שיחים וימשיך לצלם ילדות קטנות המשטרה תכנס בו. ואז ישחררו אותו בטענה כי הוא לוקה בנפשו

מי אתה שתתערב בחיים הפרטיים של מישהו??? הסרטון הזה והדברים שאתה אומר עם הקול המזייף שלך מוכיח כמה אתה חולה נפש!!! יש בעיר חולה נפש שמתחבא מאחורי עצים ומצלם!!! מה השלב הבא? ילדות קטנות??? אמיר יעקב הפדופיל!!!

“במקורותינו, נכתב כי כל המלבין פני חברו ברבים “כאילו שופך דמו” וכי “טוב שם משמן טוב” (קהלת ז, א (א)). מכאן עובדה ברורה היא כי שמו הטוב של האדם הינו יקר לו יותר מכל נכס אחר. בעקבות הפרסום הפוגעני ברשת החברתית “פייסבוק” אשר לה אפשרויות שיתוף רבות ולאור פניות בשל פרסום זה לתובע, החל התובע עוסק בניסיון לכבות את השריפה אותה הצית הנתבע, בניקוי שמו הטוב, דבר הפוגע במהלך עבודתו היום יומי והתקין של התובע. לפרסום הכוזב והפוגעני החלו להגיב ולשתף תושבי העיר כפר-סבא ותומכי ראש העיר לשעבר, מר יהודה בן חמו תוך ששמו הטוב של התובע כחושף שחיתויות הופנה לפרסום הכוזב והאשמות שווא בדבר היותו “פדופיל” מועד וכמי שמתעלל בראש העיר לשעבר מר יהודה בן חמו. התובע יטען, שהנתבעים פעלו יחד ולחוד במחשכים מתוך כוונה ברורה לפגוע בשמו ובכבודו ובפרטיותו של התובע ומתוך ידיעה כי מדובר במעשה חמור במיוחד (אחרת לשם מה לעשות שימוש בפרופיל כוזב”, שאינו אמת ולמרות זאת פעלו הנתבעים כפי שפעלו. הנתבעים פעלו באופן מחושב עת בחרו תמונה מיני רבות בדף “הפייסבוק” של התובע כאמצעי זיהוי, לצורך חשיפתו ברבים בפני כל תושבי העיר זאת הוכח כדבר אפקטיבי עת החל לספוג קללות הן ברשת החברתית פייסבוק והן עיכובים והתלנות לתחנת משטרת כפר סבא ללא כל סיבה או עילת עיכוב. התובע הגיש תלונה במשטרת ישראל, לאחר חקירה ודרישה ועירוב יחידת הסייבר התברר כי המקור להפצת דברי הבלע נעשה באמצעות סלולארי אשר שייך ובבעלות עיריית כפר סבא והנתבע 2, עשה בו שימוש לצורך הפצת דברי הבלע וכל זאת תחת זהות בדויה העונה לשם “יעל גורן” בדף פיקטיבי ברשת החברתית ‘פייסבוק’. הוקמו שתי זהויות פיקטיביות לצורך תגובות לתושבי העיר ובכך לצור אהדה לראש העיר לשעבר מר יהודה בן חמו וזאת כפי שעולה בבירור מחקירתו של הנתבע 2, במשטרת ישראל”.

בתאריך 23.03.2018 התייצב הנתבע 2, חנסנסון, בתחנת המשטרה קדמה שרון, ולאחר חקירה ולאחר שהכחיש תחילה הודה כי בדה את הפרופיל הפקטיבי “יעל גורן” מתוך כוונה ליצור אהדה לראש העיר הקודם מר יהודה בן חמו. בין היתר הודה כי פרסם את הפוסט הפוגעני נשוא תביעה זו.

במהלך חודש דצמבר 2019 הוגש כתב אישום כנגד נתבע 2, בכתב האישום צוין כי “במעשיו המתוארים לעיל, פגע הנאשם בפרטיותו של המתלונן בכך שפרסם תצלומו ברבים בנסיבות שבהן עלול הפרסום להשפילו או לבזותו. פגיעה בפרטיות- עבירה לפי סעיף 2 (4) לחוק הגנת הפרטיות, תשמ”א- 1981. בכתב האישום צוין כי בהתאם להוראת סעיף 15א'(א) לחוק סדר הדין הפלילי “המאשימה מודיעה בזאת, כי קיימת אפשרות לפיה יתבקש בית המשפט להטיל על הנאשם עונש מאסר בפועל, אם יורשע בתיק זה.

חנסנסון , סירב אז להגיב. בתאריך 06.12.2020 התנהל דיון בפני בית המשפט השלום בכפר-סבא, לפיו הודיעה פרקליטות המדינה כי חוזרת בה מכתב האישום. “יודגש, כי הנתבע 2, לדידו דחה מס’ פעמים דיונים בפני בית המשפט השלום בכפר-סבא, הכל מתוך כוונה ברורה לגרום להתיישנות ובכך למנוע מהתובע הגשת תביעה זו בהסתמך על כך כי המדובר באירוע משנת 2013, באופן שגוי ומטעה שכן הפוסטים הפוגענים פורסמו למצער בשנת 2016. התובע המתין עד למיצוי ההליך הפלילי בטרם הגשת תביעה זו.

עוולת לשון הרע:במקרה דנן, הוצאת דיבת התובע ולשון הרע של הנתבע, בדף “הפייסבוק” תוך שימוש בזהות בדויה, נעשו במטרה להשפיל, לבוז, ללעוג, לבזות, לפגוע באמינות התובע כבלוגר ופגעו ועלולים לפגוע בשמו ובכבודו ולראייה פניות שנעשו אל התובע הטרדתו על ידי עיכוב במשטרת ישראל בשל הפרסום הפוגעני. הנתבעים פעלו, בחוסר תום לב מובהק, ובנסיבות אשר החמירו והעצימו את הפגיעה בתובע תוך פרסום תמונתו ברבים ופגיעה בפרטיותו, וביניהן הנסיבות הבאות: פעולה בחוסר תום לב וממניעים פסולים: דרך ההתנהלותם של הנתבעים, כמפורט לעיל, מעידה כאלף עדים על כך שהם פעלו באופן פסול ומתוך מניעים זרים. באופן זדוני ומחושב, בחרו הנתבעים תמונה של התובע להסיט את תשומת הלב מגופו של ענין ביקורת על הנעשה בעיריית כפר-סבא, לגופו של התובע, והם עשו זאת בדרך של הטלת דופי חמור בתובע. במקרה דנן, אין מנוס מלקבוע כי פעולת הנתבעים נעשתה בכוונה לפגוע בשמו ובתפקידו של התובע וגרמו נזק עצום לשמו הטוב, מול קהל המשתמשים ברשת החברתית פייסבוק ובפרט תושבי כפר סבא, ופרסום שמו ברבים ברשת החברתית “פייבוק”.

“בפסיקת פיצויים בגין לשון הרע יתחשב בית המשפט, בין היתר, בהיקף הפגיעה, במעמדו של הניזוק בקהילתו, בהשפלה שסבל, בכאב והסבל שהיו מנת חלקו, ובתוצאות הצפויות מכל אלה בעתיד. הבחינה היא אינדיבידואלית… בכל מקרה יש להתחשב בטיב הפרסום, בהיקפו, באמינותו, במידת פגיעתו ובהתנהגות הצדדים”. בגין הפגיעה בתובע והנזק הכללי שנגרם לתובע ולשמו הטוב תוך פגיעה חמורה בפרטיותו יש לחייב את הנתבעים יחד ולחוד בסכום משמעותי שיהלום את נסיבות העניין. יצויין כי הנתבעים לא טרחו להתנצל בפני התובע על הפרסום הפוגעני. כמו כן מתבקש בית המשפט הנכבד להורות לנתבעים לשלוח לתובע ולגורמים הרלוונטים ברשת החברתית “פייסבוק”, ולפרסם התנצלות הולמת שתמוען לכל הגורמים לפרסומים המושמצים. לזמן את הנתבעים לדין ולחייב אותו לשלם לתובע למצער סך של 480,000 ₪ בשים לב לכמות ומס הרב של השיתופים “לייקים” תגובות והערות כתוצאה מכל פרסום פוגעני על ידי הנתבעים תחת הזהות הבדויה יעל גורן”.

מהעירייה נמסר כי “כתב התביעה האמור כנגד עוזרו של ראש העיר לשעבר יהודה בן חמו משנת 2016 התקבל בימים אלו בעירייה. העירייה תלמד אותו ותגיב בבית המשפט”.

תגובות

תגובות